پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت قطعی شدن احداث خط آهن رشت_آستارا در کمیسیون مشترک تهران و باکو

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: امید می‌رود در کمیسیون مشترک تهران و باکو راه اندازی و احداث خط آهن رشت_آستارا قطعی شود.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و باکو امروز در تهران برگزار می‌شود و یک هیئت بزرگ اقتصادی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، صنعت، انرژی، ارتباطات، بهداشت و درمان، بازرگانی، فناوری‌های نوین، گردشگری و بانکی وارد ایران می‌شوند.

او افزود: اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو در این است که جمهوری آذربایجان موفق شده است که ۷ شهر اشغال شده خود توسط ارمنستان را به دنبال آزاد سازی قره باغ پس بگیرد و در این مقطع همکاری‌های دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان معنای خاصی پیدا می‌کند.

پاک آیین ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای تثبیت شهر‌های آزاد شده و بازگشت اهالی این مناطق که در حال حاضر آواره هستند، نیاز به بازسازی این ۷ شهر دارد که برخی از این شهر‌ها مجاور با ایران و در کنار رود ارس هستند، بنابراین کشور ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه فنی_مهندسی دارد و تولیدات مورد نیاز جمهوری آذربایجان مانند مصالح ساختمانی، اقلام تاسیساتی و مواد غذایی می‌تواند مشارکت جدی در بازسازی این مناطق داشته باشد که با توجه به نزدیکی دو کشور سرعت و امنیت بالایی دارد و همکاری با ایران هزینه‌های آذربایجان را تقریبا نصف می‌کند، لذا کمیسیون مشترک در این مقطع بسیار مهم است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: هنگامی که به ترکیب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان نگاه می‌کنیم، همکاری تهران و باکو را در بازسازی ساختار‌های شهر آزاد شده را می‌بینیم، چراکه این شهر‌ها نیازمند برق رسانی، گاز رسانی و تاسیسات زیر بنایی هستند که ایران می‌تواند در تمام این زمینه‌ها کمک کند.

او افزود: برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه همکاری‌های دو دولت، دو کشور و بین بخش‌های خصوصی فرصت خوبی است، امیدوارم در این کمیسیون مشترک راه اندازی و احداث خط آهن رشت_آستارا قطعی شود که بسیار مهم است و اخیرا رئیس جمهور کشورمان بحث رشت_کاسپین را مطرح کردند که خط آهن رشت را از طریق بندر انزلی و بندر آستارا به دریای خزر متصل می‌کند.


بیشتر بخوانید


پاک آیین ادامه داد: اگر دو طرف ایران و جمهوری آذربایجان تدابیر و جدیت لازم را داشته باشند، سفر هیئت اقتصادی باکو به تهران می‌تواند در جهت منافع دو کشور باشد و نیاز‌های آن‌ها را تامین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار