۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به کشت کلزا اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: امسال کشاورزان این شهرستان بیش‌از ۴۵۰ هکتار از اراضی خود را به کشت محصول استراتژیک کلزا اختصاص داده‌اند که نسبت به پارسال صددرصد افزایش یافته است.

مجید فیاضی  مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: توسعه و ترویج کشت کلزا علاوه‌بر سودآور بودن، باعث افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی نیز می‌تواند کمک کند.

او  متوسط برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار از زمین‌های ایرانشهر را ۲ تن ذکر کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح افزون‌بر ٩٠٠ تن محصول برداشت شود.

مدیرجهاد کشاورزی ایرانشهر با تاکید بر اینکه کشت کلزا به طور مکانیزه انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های آموزشی ترویجی صورت گرفته کلزاکاران این شهرستان با مصرف چهار تا چهار و نیم کیلوگرم بذر کلزا در هکتار اقدام به کشت این محصول کردند.

او افزود: کشت محصول استراتژیک کلزا علاوه‌بر اهمیتی که برای تولید و تامین روغن مورد نیاز کشور دارد، به عنوان یک محصول مناسب در تناوب با غلات پاییزه مورد توجه قرار دارد.

فیاضی گفت: دانه روغنی کلزا جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالاست و شهرستان ایرانشهر نیز از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

او  با بیان اینکه هر کیلوگرم کلزا از سوی دولت حدود ٧٨ هزار ریال به صورت تضمینی خریداری می‌شود اظهارداشت: کار برداشت این محصول استراتژیک از اواخر فروردین در این شهرستان انجام می‌شود.

مدیرجهادکشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتیین است، کاشت این گیاه مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار