اعتراض به عملکرد نظام مهندسی در مورد مجری ذی‌صلاح

جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نسبت به بی اعتنایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در الزام قانون به کارگیری مجری ذی صلاح در ساختمان‌ها اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه مدتی است در حوزه خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران از بسیاری از مالکان خاص تعهدی می‌گیرند که به آن‌ها اجازه داده می‌شود در زمان انتخاب ناظر، مجری دارای صلاحیت نگیرند و بعدا مجری خود را معرفی کنند و اکثر این مالکان در زمان ساخت ساختمان نیز به تعهد خود عمل نکرده و بدون وجود مجری دارای صلاحیت به کار ساخت و ساز ادامه می‌دهند که این امر موجب کاهش کیفیت ساخت و عمر ساختمان‌ها می‌شود.

پرسش اساسی این است که مگر می‌شود قوانین را با یک تعهد دور زد و چگونه است که برای بسیاری از این پروژه‌ها سازمان نظام مهندسی مبالغی بابت صدور شناسنامه فنی در ابتدای کار می‌گیرد، ولی الزام حضور مجری درفرآیند ساخت و ساز که از الزامات اجرای کار ساخت است، صرفا با یک تعهد از بین می‌رود ومتعاقب این سیکل معیوب در زمان شروع به کار نیز هیچ گونه کنترل و یا دستور صدور توقف برای پروژه‌های فاقد سازنده صلاحیت انجام نمی‌گیرد؟ بی شک اینگونه قانون گریزی سلب اعتماد مهندسان از سازمان نظام مهندسی می‌شود، در نهایت، مردم نیز به عنوان مصرف کننده نهایی متضرر می‌شوند.


بیشتر بخوانید


طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه ۱۳۷۴ از اهداف و خط مشی‌های سازمان نظام مهندسی، وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی و اجرا و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران ساختمان‌ها و فضا‌های شهری و ابنیه و حفظ و افزایش بهره وری منابع، مواد، انرژی و سرمایه‌های ملی و نیز جلب مشارکت حرفه‌ای مهندسان و صاحبان حرفه‌ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه و آبادانی کشور است.

علی رغم نص صریح قانون نظام مهندسی و ابلاغیه‌ها، مدتی است واحد خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران از بسیاری از مالکان خاص تعهد بی اساس و نانوشته‌ای که در قانون ذکرنشده می‌گیرد که درپی آن به آن‌ها اجازه داده می‌شود در زمان مشخص شدن مهندس ناظر از گرفتن مهندس مجری ذیصلاح امتناع و بعدا مجری ذی صلاح خود را معرفی کنند.

بی شک این فرآیند باعث فساد در امر ساخت و ساز شهری شده است چرا که بعضی از این مالکان خاص که تعداد کثیری هستند، پس از انتخاب مهندس ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی، به تعهد خود عمل نکرده و از گرفتن مجری ذیصلاح امتناع می‌کنند و ساخت و ساز بی کیفیت شان را شروع می‌کنند. البته در برابر این بی قانونی، مهندسان ناظر هم چشم به این مقوله مهم بسته و یا در حد یک نصیحت و پند بس کوچک و مختصر، ضرورت بکارگیری مجری ذی صلاح را یادآور می‌شوند.

در چنین شرایطی متاسفانه سازمان نظام مهندسی هیچ گونه کنترل و یا دستور صدور توقف برای این گونه ساختمان‌ها انجام نمی‌دهد که این امر باعث می‌شود در صورت بروز حادثه در پروژه‌های ساختمانی در حوزه شهری، احکام سنگین قضایی برای مهندسان ناظر به دلیل نبود مجری ذیصلاح صادر و شهرداری‌ها نیز تبرئه می‌شوند.

همه این فرآیند در حالی است که طبق قوانین مدنی، سازمان نظام مهندسی استان تهران نمی‌تواند با یک تعهد خود ساخته، مسبب احاله کردن ساخت و ساز‌های شهری به مالکان فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز شود و با توجه به این موارد می‌توان گفت طبق ماده ۹۱ قانون نظام مهندسی (که مربوط به تخلفات حرفه‌ای و انضباطی است) با این تعهد، مرتکب تخلفات متعدد شده است.

اما موضوع جالب‌تر این است که سازمان نظام مهندسی استان تهران مبلغی را جهت شناسنامه فنی و ملکی از مالکان دریافت می‌کند (که تهیه این شناسنامه فنی و ملکی طبق تبصره ۱ فصل نهم تصویب نامه هیئت وزیران ۱۷/۰۴/۱۳۸۳ جز وظایف مهندسان مجری است) حال آنکه جای این سوال مطرح است که چگونه برای این گونه مالکان که مجری دارای صلاحیت در زمان اجرای پروژه نداشته‌اند می‌توان شناسنامه فنی و ملکی صادر کرد، این سیکل معیوب این شایبه را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که شاید سازمان نظام مهندسی صرفا به فکر پر کردن خزانه خود است.

ذکر این نکته ضروری است که طبق مبحث ۲۲ (مقررات ملی ساختمان) ساختمان کالایی ملی است و هم چنین طبق فصل چهارم تصویب نامه هیئت وزیران، مورخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۸۳ تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری، طبق دستورالعمل از طرف وزارت (وقت) مسکن و شهرسازی انجام شود و مالکان برای انجام امور ساختمانی خود مکلفند از اینگونه مجریان استفاده کنند.

به هرروی سازمان نظام مهندسی تهران، بی اعتنا به خط مشی‌ها و اهداف سازمان به جای الزام مالکان نسبت به کارگیری مجریان ذیصلاح، راهی را برای دور زدن قوانین با ایجاد تعهد بی اساس و نا نوشته در قانون برای مالکان خاص فراهم آورده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
رستگاری سرپایی با اصلاحات آیین نامه اجرایی قانون - بخش هفتم: پایان فرم های نامیزان

کمتر مهندسی را میبینیم که نسبت به شکل متن فرم پایانکار شهر خود معترض نباشد.کمتر مهندسی را میبینیم به جمله بندی فرم اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی در شهر خود معترض نباشد. دو شهر کنار هم نمی بینید که در این موضوعات شکل ثابتی داشته باشند و در نتیجه میبینیم که پروانه ساختمانی در شهرداری دو شهر مجاور هم فرم متفاوتی دارند.از طرفی بحث دولت الکترونیک در این دولت جدی شده است لذا فرم پایانکار ، اصلاح و دستور توقیف ساختمان و پروانه ساختمانی قاعدتا تولیدی سامانه خواهند شد در نتیجه مهم است که دیتابیس سامانه چه داده هایی را ضبط کند. داده هایی مثل نام مهندسان ، نام کارگران ، شماره طرح تفصیلی و... از جمله داده های مهم است که باید در سامانه تمام شهرداری های کشور یا سامانه جامع شهرداری کشور درج شود.
حال اگر قرار باشد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاح شود باتوجه به اینکه جمعی از وزرا در همین آیین نامه اجرایی کنار هم مینشینند کافیست تهیه دستورالعمل فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی حسب مرجع صدور پروانه ساختمانی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در این اصلاحیه آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف شود. ضمنا ذکر گردد که این فرم ها در سامانه های مراجع صدور پروانه تعبیه گردد تا مجددا کارمندان از خود فرم تولید نکنند .

مثلا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی هتل ها با همکاری وزارت گردشگری + وزارت راه و شهرسازی یا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی سوله ها با همکاری وزارت صمت + وزارت راه و شهرسازی یا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی مراکز درمانی خصوصی با همکاری وزارت بهداشت + وزارت راه وشهرسازی یا پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی ساختمان های مسکونی با همکاری وزارت کشور + وزارت راه و شهرسازی.

اگر این فرم ها و سایر فرم ها ثابتی برای کل کشور تولید شود قطعا بسیاری از بحث های کذایی حقوقی یا بی انصافی ها یکبار برای همیشه جمع می شوند بخصوص که این فرم ها قرار است در سامانه
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
رستگاری سرپایی با اصلاحات آیین نامه اجرایی قانون - بخش هفتم: پایان فرم های نامیزان

کمتر مهندسی را میبینیم که نسبت به شکل متن فرم پایانکار شهر خود معترض نباشد.کمتر مهندسی را میبینیم به جمله بندی فرم اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی در شهر خود معترض نباشد. دو شهر کنار هم نمی بینید که در این موضوعات شکل ثابتی داشته باشند و در نتیجه میبینیم که پروانه ساختمانی در شهرداری دو شهر مجاور هم فرم متفاوتی دارند.از طرفی بحث دولت الکترونیک در این دولت جدی شده است لذا فرم پایانکار ، اصلاح و دستور توقیف ساختمان و پروانه ساختمانی قاعدتا تولیدی سامانه خواهند شد در نتیجه مهم است که دیتابیس سامانه چه داده هایی را ضبط کند. داده هایی مثل نام مهندسان ، نام کارگران ، شماره طرح تفصیلی و... از جمله داده های مهم است که باید در سامانه تمام شهرداری های کشور یا سامانه جامع شهرداری کشور درج شود.
حال اگر قرار باشد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاح شود باتوجه به اینکه جمعی از وزرا در همین آیین نامه اجرایی کنار هم مینشینند کافیست تهیه دستورالعمل فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی حسب مرجع صدور پروانه ساختمانی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در این اصلاحیه آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف شود. ضمنا ذکر گردد که این فرم ها در سامانه های مراجع صدور پروانه تعبیه گردد تا مجددا کارمندان از خود فرم تولید نکنند .

مثلا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی هتل ها با همکاری وزارت گردشگری + وزارت راه و شهرسازی یا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی سوله ها با همکاری وزارت صمت + وزارت راه و شهرسازی یا فرم پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی مراکز درمانی خصوصی با همکاری وزارت بهداشت + وزارت راه وشهرسازی یا پروانه ساختمانی ، اصلاح و دستور توقیف عملیات ساختمانی ، پایانکار ساختمانی ساختمان های مسکونی با همکاری وزارت کشور + وزارت راه و شهرسازی.

اگر این فرم ها و سایر فرم ها ثابتی برای کل کشور تولید شود قطعا بسیاری از بحث های کذایی حقوقی یا بی انصافی ها یکبار برای همیشه جمع می شوند بخصوص که این فرم ها قرار است در سامانه
آخرین اخبار