متصرفان حریم زاینده‌رود در دام قانون

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: از ابتدای آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضایی علیه متخلفان و متجاوزان به حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود در محاکم دادگستری استان اصفهان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: از ابتدای آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضایی علیه متخلفان و متجاوزان به حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود در محاکم دادگستری استان اصفهان در حال پیگیری است تا نسبت به اعاده به وضع سابق آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

او  با اشاره به مراحل ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود حدفاصل روستای چم طاق تا تالاب گاوخونی اظهار داشت: از ابتدای آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضایی علیه متخلفان و متجاوزان به حریم و بستر رودخانه زاینده رود در محاکم دادگستری استان اصفهان در حال پیگیری است تا اعاده به وضع سابق انجام شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: در دو ماه گذشته ۲۸ مورد از دخل و تصرفات در حریم و بستر رودخانه زاینده رود نیز با تعامل و مذاکرات عوامل یگان حفاظت رودخانه با متصرفان به نتیجه رسیده است و مساحتی بالغ بر ۱.۵ هکتار از اراضی تصرف شده حریم و بستر رودخانه زاینده رود بدون تشکیل پرونده قضایی به وضعیت قبل برگشته است.

ساسانی با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه ۲۱ مورد اجرای احکام و دستورات قضایی در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود انجام شده است، گفت: بیشترین احکام و دستورات قضایی در این زمینه به منطقه شرق اصفهان اختصاص دارد.

او  افزود: مطابق اختیارات حاصله از تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و اخذ دستور از دادستان مرکز استان نسبت به ۱۶ مورد باغ ویلا که حریم و بستر زاینده رود را به مساحت تقریبی ۲ هکتار متصرف کرده بودند، اعمال قانون صورت گرفت.همچنین با توجه به تعداد ۵ فقره حکم قطعی صادره از دادگاه عمومی بخش باغبهادران این احکام این احکام به مرحله اجرا درآمد و اعیانی‌های غیرمجاز احداث شده تخریب و اعاده به وضع سابق شد.

ساسانی با تاکید بر فرهنگسازی عدم تخلیه نخاله و پسماند در حریم و بستر زاینده رود طی چند سال گذشته اظهار داشت: بیشترین تخلیه نخاله و پسماند در شرق اصفهان گزارش شده است که یگان حفاظت از زاینده رود با ۷ مورد از ادوات تخلیه نخاله از چم طاق تا تالاب گاوخونی برخورد کرده است.

او  اضافه کرد: با پی گیری مستمر و طرح شکایت در محاکم قضایی ۱۱ مورد ادوات تخلیه نخاله و پسماند در حریم و بستر رودخانه زاینده رود توقیف شد و پیرو این توقیف و هماهنگی با دادستانی این ادوات در چندین نوبت در پاکسازی رودخانه به کار گرفته شدند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان به یکی از چالش‌های شرکت آب منطقه‌ای که برداشت آب و پساب از رودخانه زاینده‌رود به ویژه در منطقه شرق اصفهان است، اشاره‌ای داشت و افزود: عوامل یگان حفاظت رودخانه ۹ مورد از ادوات برداشت آب و پساب شامل، پمپ موتور‌های دیزلی و سیار را با وجود تنش‌های فراوان توقیف کرده و به انبار سد رودشتین انتقال داده‌اند.

او  با اشاره به برداشت غیرمجاز شن و ماسه در بستر و حریم زاینده رود گفت: در ابتدای امر با ۳ مورد تخلف برداشت شن و ماسه برخورد شد و با تشکیل پرونده و معرفی متخلفان به مراجع قضایی از این اقدام جلوگیری شده است.

ساسانی با تاکید بر استعلام بستر و حریم رودخانه قبل از هرگونه اقدام از شرکت آب منطقه‌ای به عنوان پیش زمینه اقدامات در مجاورت حریم و بستر رودخانه زاینده رود گفت: هرگونه ساخت و ساز در محدوده بستر و حریم ممنوع بوده و شایسته است اشخاص حقیقی و حقوقی قبل از هرگونه اقدام و ساخت و ساز نسبت به استعلام محل اقدام کنند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کلیه افراد قطع کننده درختان حاشیه زاینده رود باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
یه فکری برای بی آبی و کشاوزی بکنیین