صنایع فاقد فناوری نو در اصفهان مجوز فعالیت دریافت نمی‌کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان به واحدهای صنعتی که مبتنی بر فناوری نو نباشد مجوز فعالیت نمی‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان امروز در نشست " روز ملی هوای پاک " که بصورت مجازی  برگزار شد، اظهارداشت: صنایع یکی از ۲ محور اصلی سند آمایش سرزمین اصفهان است، اما با توجه به چالش‌ها و مسائلی مانند آلودگی هوا، به واحد‌های صنعتی فاقد فناوری‌های نو، مجوز فعالیت داده نمی‌شود.

او دومین محور سند آمایش سرزمین استان اصفهان را گردشگری خواند و اظهار داشت: شاید این قابلیت فراموش شده و تمرکز بیشتر بر صنعتی کردن استان بوده است درحالیکه گردشگری باعث رونق اقتصادی بدون آلایندگی می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه رونق صنعت گردشگری برای کلانشهر اصفهان و سایر شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث مهم در مقابله با آلودگی هوا توجه به زیرساخت‌ها است و تکمیل رینگ چهارم اصفهان در دستور کار قرار دارد.

به گفته او اگر از دهه ۸۰ ایجاد رینگ ۷۸ کیلومتری در اطراف کلانشهر اصفهان شروع می‌شد شاید امروز بخش عمده‌ای از ترافیک کنونی را نداشتیم.

غلامی رینگ چهارم را یکی از برنامه‌های در مقیاس کلان برای حذف آلاینده‌های متحرک در استان اصفهان خواند؛ رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به طول ۷۸.۲ کیلومتر است که ۴۵.۸ کیلومتر آن در محدوده کلانشهر اصفهان و ۲۸.۶ کیلومتر در محدوده شمالی و غربی شامل شهر‌های دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، دُرچه و شهر ابریشم و ۳.۸ کیلومتر آن در محدوده فرمانداری‌ها قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از راهکار‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا را توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی خواند و گفت: اتصال چهار محور اصلی با قطار شهری اصفهان در حال پیگیری است که خطوط اول تا سوم در اولویت قرار دارد و به موازات آن شرق، غرب، شمال و جنوب را هم در دستور کار داریم.

او با بیان اینکه کار محور قطار شهری اصفهان - شاهین شهر آغاز شده است، ادامه داد: محور‌های بعدی خط نجف آباد به اصفهان و ذوب آهن - فولاد شهر - اصفهان است که با راه اندازی این خطوط بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل عمومی به ریلی منتقل می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به صنایعی که تا  شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قراردارد تصریح کرد: یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا، جابه‌جایی صنایع آلاینده و ساماندهی کوره‌های آجر و گچ است که مطلعات جانمایی آن انجام شد.

او با تاکید بر اینکه این کار بسیار هزینه بر با برآورد ۴۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آن‌ها نیز باید بررسی شود که در سطح استانی، ملی یا صادرات باشد.

غلامی تاکید کرد: در بخش شهری نیز اقدام‌های خوبی در بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شده است.

معاون استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال آینده نیز گواهی پایان کار به ساختمان‌هایی که مبحث ۱۹ مقررات ساختمان و کاهش مصرف انرژی را رعایت نکرده باشند داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه وضعیت هوای اصفهان همزمان با روز ملی هوای پاک در شرایط خوب نیست، گفت: مطالعات خوبی در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان در این زمینه انجام شد که امید است با همکاری شهرداری اصفهان به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل شود تا با راهبرد مشخصی به مقابله با آلودگی هوا بپردازیم.

غلامی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، صنعت به عنوان کانون بزرگ آلاینده و حمل و نقل به عنوان کانون متحرک در آلودگی هوای اصفهان مطرح هستند و مباحثی مانند حاشیه کویر بودن و کانون‌های گرد و غبار نیز در استان وجود دارد، گفت: در یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از وسعت استان اصفهان کانون گرد و غبار داریم که نیاز به تثبیت دارد و تا کنون حدود یک سوم آن‌ها تثبیت شده است.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مشکل آلودگی هوا تاکید کرد و اظهار داشت: افزایش آلودگی هوا توسط انسان اتفاق افتاده که مربوط به عدم برنامه ریزی اساسی و در نظر نگرفتن همه ابعاد آن است.

هوشنگ طالبی با بیان اینکه رفع آلودگی هوای اصفهان نیاز به برنامه جامع و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان دارد، افزود: کنسرسیومی بین دانشگاه‌های اصفهان ایجاد شده است و آماده همکاری با نهاد‌های مختلف در این زمینه هستند.

نشست " روز ملی هوای پاک " امروز بصورت مجازی  با حضور مسوولان استان اصفهان، استادان دانشگاه و کارشناسان از استان‌های مختلف توسط دانشگاه اصفهان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و شعار امسال آن " هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم " است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار