رییس کمیسیون توسعه بازار انجمن استصنا مطرح کرد؛

تولیدکننده حلقه مفقوده در بدنه اقتصاد کشور است

بهارفر گفت: تولیدکننده حلقه مفقوده و فراموش شده در بدنه اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمدجواد بهارفر، رییس کمیسیون توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره مشکلات بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت کشور، اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۲۸۰ شرکت از اعضای انجمن تجهیزات صنعت نفت در نمایشگاه شرکت کردند که ۱۳۰ شرکت از میان آن ها، در سالن میلاد با زحمت بسیار زیادی جانمایی شدند، اما امسال سومین سالی است که زمان برگزاری نمایشگاه اعلام و سپس لغو می‌شود و این موضوع باعث شده که تنها ۱۳۶ شرکت با پیگیری مستمر انجمن، برای شرکت در این نمایشگاه اعلام حضور کنند.

او افزود: امسال فقط ۹۰ شرکت قرار است که در سالن میلاد حضور پیدا کنند و ۲۵ شرکت دیگر نیز متاسفانه در مرحله دوم از حضور در نمایشگاه انصراف دادند. این ناهماهنگی‌ها و نا به سامانی‌ها درد است؛ این‌ها دیگر تقصیر آمریکا و تحریم هایش نیست و نباید به دنبال بلند کردن چوب تکفیر تحریم‌ها باشیم.

بهارفر بیان کرد: نباید هر نارکارآمدی را به تحریم ارتباط داد؛ در اوایل قرن بیستم وضعیت اقتصادی آرژانتین بسیار ضعیف بود، اما با سیاستگذاری‌های صحیحی که انجام داد، در طول قرن بیستم این همه پیشرفت داشته است. چرا ما علاقه مندیم تا راه‌های رفته دیگران را دوباره طی کنیم و نمی‌خواهیم بپذیریم که راه ما متفاوت است؟

بانک مرکزی تخصص ارز را سریعتر انجام دهد

او در ادامه درباره مشکلات ایجاد شده از سوی بانک مرکزی برای این انجمن گفت: ما تولیدکنندگان چه گناهی مرتکب شده ایم که باید مورد هجمه انواع بخشنامه‌ها قرار بگیریم؟ آبان ماه بانک مرکزی به صورت ناگهانی بخشنامه‌ای صادر کرد که باید پرسید آیا کارشناسان آن را بررسی کرده اند؟ کارشناس یعنی کسی که دانش علمی داشته باشد.

این فعال صنعت نفت افزود: در این بخشنامه گفتند باید ۲ ماه بعد از تخصیص ارز، اسناد حمل را ارائه کنید؛ اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست و باعث اعتراضات فراوانی شد، اما به جای این که این زمان را تعدیل کنند، آن را ۴۵ روز کاهش دادند که باعث شد به یکباره همه چیز قفل شود. هرچند که اکنون آن را به گونه‌ای تغییر دادند که تا ۱۸ ماه نیز فرصت وجود دارد.

او گفت: این یک مشت نمونه از خروار بود که بدانیم این مسائل ربطی به تحریم و آمریکا ندارد. یک تولیدکننده برای تولید باید برنامه عملیاتی خود را حداقل برای یک سال تهیه کند، اما متاسفانه اکنون از ترسیم یک برنامه عملیاتی یک ماهه نیز ناتوان و عاجزیم، چون مرتبا از طریق بخشنامه‌های جدید نهاد‌های مختلف مورد هجمه هستیم.

بهارفر اظهار کرد: دولت اگر نمی‌خواهد کاری برای تولیدکننده انجام دهد، حداقل باری را بر دوش او اضافه نکند. پتانسیل تولیدکننده ایرانی امروز از مرز‌های ملی گذشته و حداقل همه اعضای انجمن استصنا ادعا می‌کنند که توان صادرات دارند، اما برای صادرات راهکار، الگو و حمایتی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


او گفت: دولت صادرات را فراموش کرده و هیچ پارادایمی را برای آن ترسیم نکرده است. طراحی الگو برای حل این مشکلات خیلی پیچیده نیست.

این فعال اقتصادی با بیان این که کمتر سایه حمایت و درک موانع از سوی دولت بر سر ما گسترده شده است، گفت: تولیدکننده حلقه مفقوده و فراموش شده در بدنه اقتصاد کشور است. بخش خصوصی در زمان پرداخت عوارض و مالیات کوچکترین فرصتی برای تاخیر ندارد، اما برای واردات مواد اولیه مشخص نیست که چند ماه زمان می‌برد تا ارز بانک مرکزی به او تخصیص داده شود.

او در پایان گفت: ما تولیدکنندگان به شدت از ناپایدار بودن مقررات و نبود الگو‌های مناسب و پایدار برای واردات و صاردات زجر می‌بریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
تولید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شوخیتان گرفته؟
آخرین اخبار