افزون‌بر ۲ هزار نفر در طرح ملی حمایت از مشاغل خانگی نام‌نویسی کردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: افزون‌بر ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از شهریور امسال در این استان تا کنون در طرح ملی حمایت از مشاغل خانگی نام‌نویسی کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهرداد جهاندیده  در نشست تخصصی کارگروه اشتغال سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با طرح ملی حمایت از مشاغل خانگی می‌توانیم این مشاغل را توسعه دهیم.

او بیان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی مزیت‌های مناطق، مرحله دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان و مرحله سوم وصل کردن شاغلان خانگی به بازارهاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هدف از اجرای این الگو تعامل با دستگاه͏‌های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت͏‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت بر فرآیند اجرا از طریق نرم͏ افزار کنترل پروژه و بازدید‌های میدانی است.

او تاکید کرد: با اجرای این طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدنبال آن است تا با توجه به ضرورت توجه بیش از پیش به مشاغل خانگی در دوران کرونا و به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور گسترش یابد.

جهاندیده اظهارداشت: جهاد دانشگاهی مسوولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.

او تاکید کرد: سهم سیستان و بلوچستان در اجرای این طرح، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که از شهریور امسال تاکنون، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در سامانه inhb.ir نام‌نویسی کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در این طرح قرار بر ارائه مجوز یا تسهیلات نیست بلکه طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال تبدیل افراد به پیشران و افزایش درآمدزایی برای خانوارهاست.

او  اظهارداشت: از ابتدای امسال حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی در سیستان و بلوچستان پرداخت شده است.

جهاندیده افزود: این تسهیلات بصورت قرض الحسنه و به طرح‌هایی مانند صنایع دستی و گردشگری، صنعت و خدمات پرداخت شده است.

او  خاطرنشان کرد: طرح توسعه مشاغل خانگی چند سالی بود از سوی وزارت تعاون انجام می‌شد که به این نتیجه رسیدند تا الگوی متفاوتی را در این زمینه ارائه کنند از جمله مشاوره و توانمندسازی افراد، کیفیت و مهارت که در این طرح درنظر گرفته شد.

رییس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مشاغل خانگی با همکاری وزارت کار در سال ۹۶ تصویب شد و به جهاد دانشگاهی به عنوان تسهیل‌گر واگذار شد.

منصور تاجری اظهارداشت: در طرح ملی حمایت از مشاغل خانگی متقاضیان به سه دسته تقسیم می‌شوند اول آنان که مهارت دارند، اما شغل ندارند دوم افرادیکه شغل داشتند، اما شغل‌شان را از دست دادند سوم کسانی که شغل دارند، اما شغل‌شان پایدار نیست.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک یک سری پروژه‌ها در این استان شروع شده و در حال انجام است که تسهیلات گرفتند، اما به دلیل اینکه نتوانستند به بازار وصل شوند رها شدند که لازم است در این مورد اقدامات جدی انجام شود.

ماندانا زنگنه تصریح کرد: باید در جلسات تخصصی متناسب با هر شهرستان برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار