ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی:

ابزار سیاست خارجی ما مصاحبه، مذاکره و اعتماد سازی است/ ترامپ را در حوزه سیاست خارجی شکست دادیم

وزیر امور خارجه گفت: ابزاری که در اختیار مسئول سیاست خارجی قرار دارد، مصاحبه، مذاکره و اعتماد سازی است.

ابزار سیاست خارجی ما مصاحبه، مذاکره و اعتماد سازی است/ ترامپ را در حوزه سیاست خارجی شکست دادیمبه گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر اینکه «چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی کد مذاکره با آمریکا را می دهید؟» گفت: هدف سیاست خارجی کشور جلوگیری از موفقیت سیاست‌های آمریکا و سیاست‌های رقبا و دیگران است و این ابزارها هم مشخص است. ضمن اینکه سیاست خارجی مستظهر به قدرت ملی است، اما ابزاری که در اختیار مسئول سیاست خارجی قرار دارد، مصاحبه، مذاکره و اعتماد سازی است.

او ادامه داد: خدا را شاکریم که امروز به عنوان آخرین روز ریاست منحوس ترامپ در آمریکاست و توانستیم با همان ابزارها البته با پشتوانه مقاومت مردم، ترامپ را در حوزه سیاست خارجی شکست دهیم.

ظریف تصریح کرد: تمام وسایل ارتباط جمعی و تحلیلگران قبول کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورد و باید تأکید کنم دلیل شکست فشار حداکثری مقاومت مردم بزرگ ایران بوده است، اما دیپلماسی در حدی که می‌توانست تأثیر داشته باشد، با استفاده از همین ابزارها تأثیر گذاشته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به عدم حضورش در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به سؤال نمایندگان اظهار کرد: همزمان با جلسه کمیسیون اجلاس سمیناری سران آستانه تشکیل شده بود و ناگزیر بودم در آن جلسه شرکت کنم و نتوانستند و قصد جسارت به مجلس نداشتم؛ وظیفه ما حضور در جلسات است. البته به کمیسیون حق می‌دهم چون بار دوم بود و من به دلیل مشغله زیاد نتوانستم حاضر شوم.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به مصاحبه‌ای که نماینده سوال کننده به آن استناد کرده است، گفت: این مصاحبه، مصاحبه‌ای بسیار محکم با مجله اشپیگل آلمان است که در آن چیزی جز فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنرانی چند روز قبل از این مصاحبه البته پیش از شهادت سردار سلیمانی نبوده است و ایشان در فرمایشات خود تأکید کرده بودند که اگر آمریکا توبه کند و به چارچوب ۱+۵ بازگردد با آمریکا مذاکره خواهیم کرد؛ آنچه من عرض کردم در پاسخ به یک سوال بوده و علت آن نیز این بوده که آمریکا نتواند در یک بازی سیاسی ادعا کند ما به دنبال دیپلماسی بوده‌ایم و ایران به دنبال دیپلماسی نیست؛ امیدوارم در برابر مردم بزرگ ایران و نمایندگان مردم در استفاده از ابزار‌های دیپلماسی در رسیدن به نتایج مطلوب مورد قبول واقع شویم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم که هفته گذشته در سخنرانی خودشان فرمودند ما عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریمُ  لذا از نظر حضرت ایشان هنوز برجام نه بوی گندی می‌دهد و نه دفن شده است.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم هاتاکید کرد: این قانون نیز برای اجرایی شدن برجام است نه لغو برجام، ریاست مجلس نیز اینگونه به ما منتقل کردند.

ظریف با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما هیچ عجله‌ای نداریم، ادامه داد: اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند و تحریم‌ها را بردارد می‌تواند در قالب ۱+۵ بازگردد. در آن جلسه ریاست مجلس نیز حضور داشتند و این رویکرد بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب است.

وی همچنین درباره ملاقات خود با طرف مذاکره کننده که در سوال کریمی قدوسی به آن اشاره شد، گفت: این ملاقات نه یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی بود بلکه یک سال و نیم پیش از آن بود و این ملاقات برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر به نام جناب آقای مسعود سلیمانی انجام شد. مسعود سلیمانی یکی از دانشمندان بزرگ است که یک سال اسیر آمریکا در بدترین شرایط بود، فردی که طرف مذاکره بنده بود شخص دیگری را همراه خود آورده بود که بعداً مشخص شد این آقا ۱۰ سال قبل در رژیم صهیونیستی بوده است در حالی که ما فقط طرف ملاقات کننده خود را می‌شناختیم و این فرد در جلسات تنها یادداشت برمی‌داشت و بعد از جلسه مذاکره نیز عکسی با بنده گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: امیدوارم بر اساس اینکه قرار است با برادران خود حسن ظن داشته باشیم به موضوع نگاه کنیم. برای من راحت‌ترین کار این است که بنشینم و شعار دهم، اما آقای مسعود سلیمانی دانشمندی برای ما به شمار می‌آید که در بند آمریکایی‌ها بود و من افتخار این را داشتم که از زوریخ همراه ایشان به ایران بازگردیم و ایشان در هواپیما برای بنده تعریف کرد که چه اتفاقاتی برای ایشان رخ داده است.

ظریف  تاکید کرد: برای آزادسازی این دانشمند من با افرادی گفت‌وگو کرده‌ام که از آن‌ها هیچ خوشم نمی‌آید، وقتی حضرت آقا می‌فرمایند افرادی که پشت میز مذاکره می‌نشینند همان تروریست‌های بغداد هستند، من نیز که وظیفه مذاکره با این افراد را دارم این سخن را درک می‌کنم و اگر لبخندی پشت میز مذاکره می‌زنم برای این است که مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی‌های ایشان به رخ کشیده شود.

وی ادامه داد: یک روز در برابر جان‌کری نماز اقامه کردم، پس از آن، مذاکره را آغاز کردیم و از او سوال کردم «می‌دانی چرا اینجا نماز خواندم، برای اینکه به خودم یادآوری کنم قدر قدرت خدا است و تو نیستی!». بنده حتی با صدام نیز مذاکره کردم، خیال می‌کنید از اینکه با صدام مذاکره کرده‌ام خوشم می‌آمد. خیال می‌کنید از اینکه روبه روی صدام نشستم، لذت بردم؟ خیر این کار من است و ناگزیرم؛ این را به عنوان یک گناه برای من ثبت نکنید. ان‌شاء‌الله این قبیل اقدامات کفاره گناهان من خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی بخشی از مصاحبه خود با مجله اشپیگل را برای نمایندگان خواند و گفت: عین مصاحبه من با اشپیگل موجود است و این از محکم‌ترین مصاحبه‌هایم است آقا هم بار‌ها گفتند فلانی محکم حرف می‌زند. من معتقد هستم ایالات متحده آمریکا از مردم ایران می‌ترسد مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند و آنچه ایالات متحده را شکست داده موشک‌های ما نیست - اگرچه آن هم مهم است – بلکه فرهنگ ایثار و شهادت این ملت است.

ظریف ادامه داد: پاسخ من این بود خیر، من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن است آنچه مهم است نحوه رفتار آن‌ها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد، ما هنوز پشت میز مذاکر ۱+۵ هستیم و آن‌ها هستند که میز مذاکره را ترک کرده‌اند. ایالات متحده آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است و بابت این باید به مردم ایران خسارت دهد و ما صبر زیادی داریم.

وی ادامه داد: چند روز پیش از این مصاحبه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که اگر آمریکا توبه کند، می‌تواند به قالب ۱+۵ بازگردد و اخیراً نیز آقا مجدداً این نکته را تأکید داشته‌اند. خبرنگار سوال می‌کند «انتظار شما از اروپا چیست؟» که من در پاسخ گفتم این برای اتحادیه اروپا فاجعه است که فرمانبردار ایالات متحده آمریکا باشد. خبرنگار همچنین در مورد «اینستکس» از من سوال پرسید که به او پاسخ دادم اساساً اینستکس یک شرکت حسابرسی است که پس از یک سال و نیم خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها حتی نتوانستند اینستکس را راه‌اندازی کنند. خبرنگار از من سوال پرسید «سلیمانی معمار راهبرد ایران در اعمال نفوذ در منطقه از طریق پشتیبانی نظامی از متحدان ایران بود و ایالات متحده آمریکا سلیمانی را بابت مرگ صد‌ها نفر از سربازانش مقصر قلمداد کرده است.» که من به وی پاسخ دادم ایالات متحده، اروپا و کل جامعه بین‌الملل به سردار سلیمانی به واسطه پیروزی‌اش بر داعش مدیون هستند.

ظریف تاکید کرد: این واقعیات برای ایالات متحده آمریکا غیرقابل درک است، آن‌ها همیشه از نیرو‌های نیابتی صحبت می‌کنند، اما ایران نیروی نیابتی ندارد. نیرو‌های نیابتی ما میلیون‌ها نفرند که برای سوگواری یک سردار به خیابان آمدند. خبرنگار می‌پرسد «آیا ممکن است تندرو‌ها این واکنش ملایم ایران (ضربه به عین‌الاسد) را نشانه ضعف ایران بدانند» پاسخ دادم آسیبی که ما به ایالات متحده وارد کردیم، گسترده است چرا که آمریکا با تمام توانمندی نظامی‌اش نتوانست از برخورد موشک به پایگاه‌های خود جلوگیری کند. این نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده تا چه حد آسیب‌پذیر است، اما آسیب اصلی را خود آمریکایی‌ها به خودشان وارد کردند، با نفرتی که ایالات متحده در مردم منطقه ایجاد کرده است. قتل شهید سلیمانی آغاز پایان حضور ایالات متحده در منطقه است.

ظریف اضافه کرد: جمله‌ای که از من نقل کردید این است ایالات متحده آمریکا از مردم ایران می‌ترسد و مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند. من فکر می‌کردم همه ما باور داریم آنچه ایالات متحده را شکست داده موشک‌های ما نیست گرچه موشک‌های ما مهم هستند، اما آنچه ایالات متحده را شکست داده فرهنگ ایثار و شهادت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اولا مذاکره اگر با گرگ باشد دیوانگی است
دوما چرا مشکل خودتان را به رهبر وصل می کنید
آخرین اخبار