رئیس انستیتوپاستور ایران: رئیس انستیتو پاستور ایران؛

ساخت واکسن کرونا پیچیدگی‌های زیادی دارد

بیگلری گفت: به دلیل اینکه با یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های یکصد سال گذشته درگیر هستیم، ساخت واکسن کرونا دارای پیچیدگی‌های زیادی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری رئیس انستیتوپاستور ایران، در برنامه زنده تلویزیونی درباره نتایج تحقیقات مشترک ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا، اظهار کرد: در بین کشور‌های مسلمان تنها دو کشور ایران و اندونزی نام خود را به عنوان کشورهای دارای صنعت تولید واکسن ثبت کرده اند.

ایران در تولید واکسن پیشینه خوبی دارد

او با بیان اینکه موسسات ایران از قبیل انستیتوپاستور، موسسه رازی و ... سالیانی طولانی است که در منطقه از سرآمدان تولید واکسن هستند، تاکید کرد: در یکصد سال فعالیت انستیتوپاستور ایران می‌توان به تولید واکسن آبله و واکسن هپاتیت اشاره کرد. همچنین موسسه رازی هم توانسته واکسن فلج اطفال را تولید کرده و بیماری فلج اطفال را ریشه کن کند؛ بنابراین ایران پیشینه خوبی در تولید واکسن دارد.

بیگلری تصریح کرد: باتوجه به اینکه نظام سلامت دنیا با شیوع کووید ۱۹ با یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های یکصد سال گذشته درگیر بوده  ساخت واکسن کرونا هم به مراتب دارای سختی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی است.

او ادامه داد: در تاریخ سلامت دنیا هیچ زمان با حجمی از واکسن که برای تمام افراد دنیا نیاز باشد، مواجه نبوده ایم. جمعیت دنیا را اگر ۸ میلیارد نفر را در نظر بگیریم به هر کدام باید ۲ دوز واکسن کرونا تزریق شود؛ بنابراین به تولید ۱۶ میلیارد دوز از این واکسن نیاز داریم.

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: در حال حاضر سعی می‌کنیم واکسن هایی را برای کرونا در داخل کشور تولید کنیم که از جمله آن می‌توان به واکسن ستاد اجرایی امام اشاره کرد. این واکسن فاز یک مطالعات بالینی را پس از موفقیت در آزمون‌های حیوانی شروع کرده و تاکنون به ۴ گروه تزریق شده که هیچ عارضه‌ای نداشته است. ۳ فاز آزمایش بالینی این واکسن باید پشت سرگذاشته شود و اگر کار‌ها به خوبی پیش رود واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد.

بیگلری ادامه داد: از دو سال پیش شروع به ساخت واکسن پنوموکوک که موثر برای بیماری ذات الریه‌ای است، کردیم که تنها یک واکسن نیست، بلکه پلتفرمی برای تولید واکسن‌های مختلف محسوب می‌شود. کشور کوبا زیر ساخت‌های لازم را برای انتقال دانش فنی ساخت آن فراهم کرده و با همان پلتفرم و ساختار واکسن کووید ۱۹ ما با کوبا ساخته می‌شود. در حال حاضر این واکسن مشترک آزمون‌های حیوانی را به خوبی پشت سرگذاشته و نشان داده که یک واکسن نوترکیب است که خیلی خوب در فاز یک عمل کرده است. امیدواریم مرحله فاز دو آزمایش‌های این واکسن هم به خوبی پیش برود و بتوانیم واکسن را تا اسفند برای مردم هر دو کشور ایران و کوبا تولید کنیم.

ممکن است در آینده واکسن‌‌ها در برابر جهش کرونا کارآیی نداشته باشند

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه تمام دستورالعمل‌های علمی را در زمینه تولید واکسن کرونا رعایت می‌کنیم، تاکید کرد: طبق بررسی‌های اخیر واکسن‌های تولید شده کرونا تاکنون در مقابل جهش‌ها کارآیی خود را حفظ کرده اند، اما ممکن است که این موضوع تا چند ماه آینده صحیح نباشد، یعنی واکسن‌های تولید شده در مقابل کرونای جهش یافته بی تاثیری باشند که باید در آن زمان مجدد به طراحی، تولید و ساخت واکسن کرونا پرداخت. 

او با اشاره به اینکه به قول شهید سلیمانی «در بحران‌ها فرصتی است که در خود فرصت‌ها نیست»،گفت: انسیتیتو پاستور ایران مرحله اول کرونا یعنی تشخیص بیماری را عهده دار بود که تحریم‌ها و مشکلات زیادی در این راه مشاهده شد و تنها دانش بومی کشور در این زمینه به ما کمک کرد. توانستیم بدون نیاز به تجهیزات کشور‌های خارجی در زمینه تشخیص بیماری به سرانجام برسیم که همین مورد در زمینه دارو و واکسن هم صدق می‌کند. وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای رساندن به موقع دارو‌های بیماران کرونایی کرد. در حقیقت این موقعیت فرصتی برای ساختن زیرساخت‌ها بود و نشان داد که نباید به فرای مرز‌ها اعتماد کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: در حال حاضر برای واکسیناسیون تمام دنیا به ۱۶ میلیارد دوز واکسن کرونا نیازداریم، اما براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی تنها ۳ تا ۴ میلیارد دوز واکسن ساخته خواهد شد. غیرقابل باور است که بتوانیم واکسن‌های ایرانی را تا پایان سال جاری برای واکسیناسیون عمومی آماده کنیم.

او با اشاره به اینکه برای تولید واکسن نمی‌شود از قبل چیزی را پیش بینی کرد،گفت: تجربه ثابت کرده که ۴ الی ۵ سال برای تولید یک واکسن زمان نیاز است و یکی از معروف‌ترین واکسن‌های دنیا برای بازسازی به یک سال فرصت احتیاج دارد. 

بیگلری با بیان اینکه انستیتوپاستور ایران یکی از معتبرترین موسسات دنیا در کنترل کیفی واکسن هاست، تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد واکسن‌هایی که برای کودکان به صورت تجمعی استفاده می‌شود ساخت کشورمان است و تاکنون عوارضی در این زمینه گزارش نشده است. در کنترل کیفی واکسن‌ها و آزمون‌های حیوانی و بالینی سعی می‌شود تا استاندارد‌های دنیا برای واکسن‌های داخلی اعمال شود.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه برای تولید واکسن کرونا در دنیا از ۴ روش مختلف استفاده می‌شود، افزود: یکی از روش‌های تولید واکسن کرونا استفاده از ویروس غیر فعال شده  است که واکسن بنیاد برکت ما و واکسن‌های چینی از این طریق تولید می‌شوند. روش دوم تولید واکسن کرونا واکسن‌های نوترکیب است که واکسن پاستور از این مدل است.

بیگلری اظهار کرد: نه تنها ۳ موسسه برکت، پاستور و رازی درحال حاضر در فاز‌های انسانی ساخت واکسن کرونا قرار دارند، بلکه ۱۷ الی ۱۸ گروه دیگر در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

او افزود: هم اکنون مهم‌ترین این است که نمی‌توان پیش بینی کرد آیا واکسن کرونا در بلند مدت پاسخگوی بیماری خواهد بود یا خیر؟ همچنین پایدار بودن ایمنی آن‌ها هم اصلا مشخص نیست. تجربه سراسری دنیا نشان داد کشور‌هایی فرهنگ عمومی مقابله با کرونا را به عنوان آموزش عمومی انجام دادند به خوبی توانستند ویروس را کنترل کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: افراد باید بپذیرند که این بیماری قابل پیش بینی نیست و در بدن هرکدام از افراد واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهد؛ بنابراین باید جدی بودن آن را ملاک قرار داد و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار