#بودجه ۳۴/۱۴۰۰

یارانه کم یا زیاد می‌شود؟ / چکش کاری‌های نهایی مجلس و دولت بر بودجه

یارانه که به عنوان عضو اصلی ردیف‌های بودجه به شمار می آید، این روز‌ها توسط مجلس در حال تغییر و تحولات زیادی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید یکی از مهم‌ترین محور‌های مهم در بودجه ۱۴۰۰ بعد از حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن آن و همچنین  تعیین درآمدهای  نفتی،  موضوع یارانه‌ها باشد که با مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بازار آن بیش از پیش داغ شده است.

یکسان سازی در تخصیص مبلغ یارانه به اقشار مختلف همواره مورد بحث بوده که حالا خبر دو سقفی شدن یارانه‌ها در خلال بررسی‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به گوش می رسد. پای افزایش یارانه‌ها که به میان آمد، دوسقفی شدن پرداخت یارانه‌ها هم مطرح شد و دیگر قرار نیست همه یکسان یارانه دریافت کنند. شاید  تفکیک یاره بگیران اقدام مثبتی باشد،   اما مشخص شدن محل تامین افزایش مبلغ یارانه ها از بحث های پر چالشی بوده که در این زمینه مطرح است.

البته ناگفته نماند موضوع حذف سه دهک بالای جامعه سالهاست مطرح شده که به دلایل نامعلوم یا به عبارت بهتر سهل انگاری دولت و مجلس هیچ وقت اجرایی نشده است. قانونی که اجرایی شدن آن  کمک زیادی به از بین رفتن شکاف طبقاتی کرده و توزیع عادلانه ثروت و منابع  را در جامعه محقق می کند.

بالاخره ۱۴۰۰ یارانه دهک‌های اول حذف می‌شود؟

اخیرا با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبنی بر تفکیک یارانه بگیران،  یا باید فهرستی جداگانه برای تفکیک یارانه‌بگیران تعریف شود که یارانه نقدی کمتری، نسبت به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و البته یارانه بیشتری نسبت به افراد عادی خواهند گرفت یا اینکه این افراد هم به فهرست مددجویان اضافه خواهند شد.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در این باره می گوید: یارانه نقدی در دو سقف پرداخت خواهد شد، به این صورت که ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و از ۵۸ میلیون نفر تا ۸۰ میلیون نفر مبلغ کمتری یارانه دریافت می‌کنند.

نباید همه مردم یارانه دریافت کنند

برخی نمایندگان  معتقدند نباید همه مردم یارانه دریافت کنند. قانون هدفمندی یارانه‌ها با هدف کمک به اقشار کم درآمد جامعه به تصویب رسید، اما متاسفانه این قانون به خوبی اجرایی نشد نباید همه مردم یارانه دریافت کنند و لازم است که یارانه دهک‌های بالای جامعه حذف شود.

تخصیص  ارز ترجیحی ضربه زدن به تولید و متناقض با سیاست‌های توسعه

محمدرضا یزدی زاده تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت  و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در رابطه با یارانه وارداتی کالا‌های اساسی این عنوان به تنهایی آنقدر تناقض با منافع کشور را نشان می‌دهد که نیازی به اعتراض به حذف ندارد.

او ادامه داد: اگر یارانه را به کالای اساسی تخصیص می‌دهیم و اعتقاد داریم که آن کالا نیاز اساسی است قطعا تخصیص یارانه و ارز ارزان برای واردات آن کالا و در نتیجه ضربه زدن به تولید داخلی کاری متناقض با اهداف و سیاست‌های توسعه کشور است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر کالایی اساسی است که باید به سمت تولید آن برویم یا اگر قرار است تولید کننده باشیم، نمی‌توان از تولید کننده توقع تولید داشت و در مقابل دولت با تخصیص ارز دولتی و ارزان قیمت دیگران وارد کنند و با تولید کننده رقابت کنند.

یزدی زاده تصریح کرد: اینکه در تولید کالا‌های اساسی به جایگاهی دست نیافته ایم، اینکه رهبر انقلاب در مورد نهاده‌های دامی و امنیت غذایی را مطرح می‌کنند ناشی از دغدغه ایشان از وضعیت نابسامان و حمایت‌های افراطی که صورت گرفته بوده  است.

او گفت: نمی‌توان انتظار داشت که به کالایی ارز ترجیحی تخصیص داده شود و همان کالا در داخل تولید شود. در این رابطه هدفی که مطرح می‌شود حمایت از حقوق مصرف کننده است. در رابطه با تولید داخلی کشور امکان کنترل سیستم توزیع را ندارد.

او همچنین ادامه داد: فرایند غلط دسترسی به محصولات کشاورزی مصداق بارز در این زمینه است. کشاورز به اصطلاح سر زمین محصول خود را کیلویی دو هزار تومان به فروش می‌رساند، اما دست مصرف کننده به مبلغ بالایی می‌رسد.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: فرض را بر این می‌گذارند که کالای خارجی را با ارز ترجیحی وارد می کنند تا به سفره معیشت مردم کمک کنند اما منافع  حاصل از این واردات بعلاوه ضربه‌هایی که به بدنه تولید وارد می‌کند، بیش از هر چیزی مصرف کننده را آزار می دهد.

تورم موجود در کشور ناشی از سیاست های غلط است نه نقدینگی

او افزود: اگر هدف سرکوب  مصرف کننده است ابزار آن نابودی تولید نیست. بلکه ابزار آن تقویت بخش دلالی و ایجاد رانت در کشور است. سیستم پرداخت قطعی یارانه قطعا بهترین روش حمایتی است برخی ادعا می‌کنند تورم ایجاد می‌شود، تورم امری نبوده که بخواهد ایجاد بشود بلکه وجود داشته و میزان آن کم هم نبوده تورم موجود در کشور ناشی از سیاست‌های اشتباه بوده است.

او بیان کرد: مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان با ارز ۴۲۰۰ تومان همخوانی ندارد؛ پس نشان می‌دهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاستی شکست خورده است. این سیاست نه تنها در زمینه حمایت از مصرف کننده و کنترل تورم شکست خورده است بلکه مهمترین ضربه را به بدنه تولید داخل زده است.

قیمت هیچ کالایی را نمی‌توان به طور دستوری کنترل کرد

یزدی زاده تصریح کرد: رئیس مجلس گفته است قیمت هیچ کالایی را نمی‌توان به طور دستوری کنترل کرد. قیمت ناشی از عرضه و تقاضاست اگر به دنبال کنترل قیمت هر کالایی هستیم باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم و از طریق مدیریت عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها کنترل شوند.

او در پایان یادآورشد: نرخ ارز در بازار اگر بالاست تقاضای بسیاری ایجاد شده است. دلیل بالا بودن نرخ طلا هم ایجاد تقاضا‌های غیر واقعی  است. طلا در کشور ما وسیله ای برای فرار مالیاتی، رشوه و پولشویی شده است.


افزایش نقدینگی و تورم  نتیجه نبود هوشمندسازی کامل نظام رفاه کشور

ایمان اسلامیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مطرح شدن افزایش یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه  ۱۴۰۰ اظهار کرد: باید از چند جنبه به این موضوع نگاه کرد موضوعی که در کمیسیون تلفیق بررسی شده در بعد منابعی در نظر گرفته شده  و ممکن است محقق نشود، ولی از جنبه هزینه‌ها وقتی یارانه‌ای مقرر و مصوب شود تکلیفی برای دولت و انتظاری برای عموم جامعه برای دریافت آن ایجاد می‌شود که  باید جدی به آن نگاه کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد:  تا زمان هوشمندسازی کامل نظام رفاه کشور و تعیین دقیق افرادی که نیازمند به یارانه هستند یارانه‌های این چنینی نه تنها منجر به افزایش رفاه نمی‌شود بلکه حتی باید با افزایش نقدینگی منجر به تورم و گرانی می‌شود.

اهداف مجلس با وجود خوش نیتی منجر به کوچک شدن سفره مردم می شود

اسلامیان  افزود: بیشتر از آن پولی که به عنوان یارانه به افراد پرداخت می‌شود سفره مردم در پی گرانی‌ها کوچکتر خواهد شد. طرح‌های این چنینی مجلس که با هدف اصلاح انجام می‌شوند به دنبال معیشت مردم است، ولی در نهایت این گونه طرح‌ها تاثیر منفی بر روی سطح معیشت و رفاه جامعه خواهد گذاشت و اهداف مجلس با وجود خوش نیتی  در این موضوع محقق نخواهد شد.

تبدیل یارانه  از نقدی به بسته‌های حمایتی و اعتباری

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بهتر است یارانه‌ها  از حالت  پرداخت وجه نقدی خارج شده و به صورت غیر نقدی، بسته‌های حمایتی و اعتباری تبدیل تخصیص یابد.

اسلامیان در پایان یادآور شد: بسیاری از افرادی که یارانه نقدی به آن‌ها پرداخت می‌شود این مبلغ در سبد درآمد و هزینه آنها عددی نیست و منابعی است که می‌توان گفت به هدر می‌رود‌.می‌توان از اینگونه یارانه‌ها به عنوان یارانه‌های بی دلیل و و بیهوده در نظر گرفته شود که آثار و تبعات منفی آن‌ها بیشتر از بعد حمایتی تاثیرگذار است.

نوبخت، رئیس سازمان برنامه  و بودجه کشور بارها قبل از تغییرات کلان در سطح بودجه سال آتی از حمایت ها ویژه کرونایی و همچنین پابرجا ماندن یارانه در بودجه سخن گفته بود اما به نظر می رسد باید منتظر ساختاری جدید از یارانه ها در سال آتی که سال پایانی دولت است باشیم. البته ناگفته نماند که انتظارات عمومی جامعه قبل از پرداخت انواع یارانه، کنترل قیمت ها و کاهش نرخ تورم اقلام معیشتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
این وسط حق کشی زیاد میشه بواسطه نداشتن برنامه در اجرای این کار یعنی تخصیص ارانه به افراد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خداانگذره ازتون به من چرا نفری صدتومن نریختید وام یکمیلیونی را هم ندادید دردمان رابه کی بگیم آخه من مستاجر باید جورشو بکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
خدا نگذره خیلیا شباگشنه می خوابن شماسیرید ازگشنه خبر ندارین همه چیو گرونکردین به خاله که درد دارن نمی دونم دوباره واسه این مردم چه نقشه ای کشیدین ان شاالله خداجوابتونو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
واقعا برا مجلس دولت متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بابادست بردارین یارانه رواضافه وکنین بجاش حقوقهای نجومی روکم کنین ما فقط باپول یارانه میچرخیم توروخداقط نکنین لاقل ماکه ته بیمه نه حقوق داریم روقط نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
یارانه روحذف نکنین وسایل رومیخوایم چکارمنی که دارم بااون دکتر میرم سرطان دارم وسایل به چه دردم میخوره یه زنه تنهابادوفرزتد دختر بدون شغل وخونه وبیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خداباعث بانی گرونی نگذره که توکشوردست به دست دادن تاخون مردم بی گناه تو شیشه کنن ...حالاهم چندتومانی هم که میخوان بدن قطع کنن
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۰:۵۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اقا گرونی روز به روز نیارین نمیشع واسه یک ساعت بعدت برنامه ریزی کنی چه برسه به ده سال دیگه نمیخایم یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مگر دهک های بالا کی هستندبااین فشار تورم دهک ها زیر خروارها مدفون شده اند حتما منظور شان دهک بالا نجومی بگیران دولت است والله فعلا در بیابان یک لنه کفش هم غنیمت است چه پایین چه بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بازم نقشه بکشین برای چهل هزارتومان خدانگذره مردم رو بیچاره کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مطمئن باشید تحریم هم یک نوع کاسبیه برای خودشون ب خودشون با تحریم جبران کردند وتحریم و بهانه کردند بخدا اگر تحریم هم برداشته بشه که خودشون شاید نذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خدا ازتون نگزیده اگه یارانه رو قطع یا کالایی کنید شما عادت کردید مردم را به مرگ میگیرید که به تب راضی شوند ما حرفمون رو میخواهیم یارانه ی نقدی که خودمون مدیریت کنیم
India
سعید
۰۸:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
اقایون مسئولین کسی هست که به دادمامردم دهک پایین برسه من ازپارسال تاالان فقط چهارماه کارداشتم کارگرساختمانی هستم اگه خداروقبول دارین فکری بحال مستاجرهاوکم درامدهابکنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
۵ نفریم ماهی یک ملیون بازنشستگی میگیرم. باید یارانه بالای شش ملیون قطع کنید به ما بد بختو بیچارها نفری ۳۰۰ تومان بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
شوهر من 3 سال بیکاره حتی اون صد تومنم به ما ندادن انگار ما جز این مملکت نیستیم یارانم قطع کنن واویلاست
Iran (Islamic Republic of)
شکراله
۰۰:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
باید فقط به ۳۰۰۰۰۰۰۰ یارانه داده شود لااقل نفری ۱۰۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۳۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
تو روخدا از سرماها دست بردارین ما چه گناهی کردیم که ایرانی شدیم هر روز استرس دلار خونه ماشین طلا خرج وخوراک بسه دیگه خدا ازتون نگذره سوختیم به خدا سوختیم
*جوانی شرمنده ام تو را چه میگذرانم *
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بعضی از مردم به پول یارانه نقدی بابت بدهکاری یا اب و برق و گاز ویا پرداخت یه سری لزومات زندگی احتیاج دارند و برای تهیه خوردو خوراک مجبورند ازش استفاده بکنند مسئولین محترم پرداخ یارانه به صورت نقدی خیلی بهتر است لطفا تصمیم غلط نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۲۳:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
ایشالله خدا وند با اشتباه انسانی دولت و باعث بانیه این گرونیارو بکشه با زجر زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
همه رو خودشون میخورن یارانه حق همه ما شاید من راضی نباشم بدم این چه حرفی هرسال همه چیزو گرون کردن پول بنزین که نمیدن اینم بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بابا عیب است چه درباره مدد جو حرف میزنید بخدا قسم مددجوی بهزیستی هستم نه یارانه معیشتی نه 100تومانی بهم ندادند همه چی دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
امریکا تحریم میکنه اینا میگن غلط کردین حالا بایدن اومده میگه تحریم ها برداشته بشه اینا نمیزارن ما موندیم با کدوم سازشون برقصیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
نظر من هرکس چهار میلیون حقوق میگیره نباید یارانه بدن یارانه را به کسی که اصلا حقوق نداره بدن نه این یارانه حداقل هر نفر 500تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام ببخشیدمن اشپزی خوبی دارم جامکان ندارم سرمایه ندارم کارگلسرانجام میدم کسی نمیخره اخه من جون دوستدارم اشپزخونه بزنم وبابرادرم حمایت کننده سرمایه نیست یارانه ندین مردم ارزون کنین گناه دارن به حقوق چندمیلیونی تون فکرکنین بیشتربشه به مردم فکرکنین کی جواب میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خدایا خودت بر ملت مظلوم ما رحم کن یارانه که نیست عذاب الهی هستش اسمش که میاد تن آدم ملرزه،!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید. من خانه دارهستم دودختردارم شوهرم کارش درطلافروشی حقوق بگیرولی بادومیلیون قسط خونه خرج بچهاهفتصدوهفده تومان بیمه میده حقش نیست بایدکارفرمابده منم دوستدارم کارکنم نه اعتمادبکسی دارم. مادردیالیزی وپدرمریض دارم برادرم سربازی رفته بخاطرانحارف بینی توارتش قبول نکردنش جوان 24ساله بیکارنه سرمایه خونه اجاره هستن جوان پاک توخونه نشسته کاری سالم تفریح خانواده همه چیزبهم ریخته توروخداارزون کنین ارامش میخوایم. ارزوم درس بخونم مادرم مریض بودنتونستم دادشم دیپلم کامپیوتربرق صنعت داره ولی کارش کو. دامادچجوری بشه بااین گرونی توروخدامردم جوان شوهرم حقش نیست بیمه شوندن پوشک بچه 3بسته بشه 300هزارتومان انصاف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا یارانه نقدی جاماندگان را ثبت نام نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا یارانه ی ۱۰۰ تومانی به ما نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ش
۲۲:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تکلیف من مادر با وجود دوتا دختر یتیم چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خواهشا ارز هر قیمتی خودتان میخواهید در نظر بگیرید فقط این را من بگم هیچ کالایی با ازز 4200 به مردم نمی رسد اگر پول را به خود مردم پرداخت کنید بهتر است اونهایی که واقعا هیچ در آمدی ندارن چه فرقی داره براشون دلار هزار یا 100 هزار خواهشا ارز 4200 حذف کنید رانت درست شده پول را به خود مردم بدهید حداقل پول را به اقشار ضعیف پرداخت بشه که هیچ در آمدی نداره زندگی که نداره حداقل زنده بمونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
شناسایی... شناسایی مردم اگر درست انجام شود به خدا درست میشود حداقل این افراد گرسنه نباشن فقر ازبین میرود.. ووو.... ماشین ملک مغازه شغل. حساب بانکی خانواده. وووو کسانی هستن هیچ کمکی نمیشه کارگر ارزو داره سهام عدالت بگیره.. پول پیش خونه بده. اون هم تعلق نگرفته........
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۳۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یک کیلو تخم مرغ ۲۵۰۰۰هزارتومان یک کیلو قند ۱۴۰۰۰هزارتومان ۲تاموز ۱۶۰۰۰تومان واسه بچه خریدم چی بگم براتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یارانه رابه گردن کلفت ندین بدینش به بدبختها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تجربه ثابت کرده بجای دونه درشتایکسری کارگراجاره نشین بی‌پناه از یارانه وسهاموکمک معیشتو....جامیمونن وعدالت حسابوکتاب دقیق نیس خداکنه اینارررراین اجاره نشینی لحاظ بشه والاخیییلی بالاس وصاحبخانه هوایی که چندتا خونه دارن وسهام عدالتوکمک معیشتویارانه واجاره بهاروباهم دریافت میکن!و اینکه این پولاازیه قشری حذف میشه چیه صورت یکجا خواری واردیه حساب یاحسابهای خاص میشه حداقل مردم بخورندبهتره دیگه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
واقعا نمیشه زندگی کرد با این اوضاع گرونی درامد من به یه ملیون هم نمیرسه با این همه بدبختی بجای زیاد کردن کم میکنن یا میخان قط کنن چی بگم والا خدا عاقبت همه به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ه.ر
۲۰:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
نمایندگان محترم روزی که یارانه ها از حامل های انرژی برداشته شد قرار بر مدیریت مصرف بود تا هرکس بهتر مصرف کند میزان حاصل از صرفه جویی را به زخم دیگرش بزند. یارانه حق الناس است و کسی که از مسایل فقهی آگاه نیست حق اظهار نظر ندارد .نماینده ای هم که از حذف حرف میزند باید مثل مردم حقوق بگیرد تا بداند فقر و خط فقر و درد لا علاج مستاجری چیست ؟!خواهشمندیم برای تصویب قوانین و حذف و ... وقت بیشتری بگذارید .بهبود معیشت بیشتر نیازمند عمل است تا شعار.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بخدا بایارانه خودمون رو رامیبریم مستاجرم ۳تا بچه کوچک هم داریم ممنونم شکر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
ما که بیمه هستیم ماهی دومیلیون ونیم دریافتی داریم پس فرقی با مددجویان و بهزیستیها نداریم فقط اسمش هست که بیمه ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تحریم ها نابودتان کرده همه جور باید سر مردم و کلاه گذاشت تا کمبود بودجه را تأمین کنید با دنیا درافتادن همین کارها هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من نه یارانه معیشتی بنزین گرفتم نه وام یک میلیونیونه خواربار۱۲۰تومنی فقط یارانه ۴۵هزار تومنی خداااا لعنتتون کنه ....من چهار تا بچه دارم برای وام یک میلیونی چقدر عجز و التماس کردم با پیامهام.....ولی کسی به دادم نرسید ما شدیم طبقه مرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تکلیف جاماندگان از یارانه سال نودوسه همچنان نامعلوم، عدالت در مملکت ما سرریز شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یارانه نمیخاییم قیمت ها به چهار سال پیش برگردونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خواهشاً یارانه دهک های بالا را حذف کنید شما باید تمرکز روی دهکهای پایین داشته باشید بخدا دهکهای بالا به این مبلغ ناچیز احتیاجی ندارن دهکهای بالایی باید حذف شوند تا به طبقه پایین بیشتر برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خدا همین امشب دره بفرستیدتاصبح هیچ کسی بیدارنشیم چون دیگرتاقت این همی بدبختی رانداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
هم وطن عزیز دردشمادردهمه افراد فقراست اماصحبت شما هم ناشکری است وخداقهرش میگیره لطفاً استغار کنیدوبرای همه مادعابفرماییدازخدامیخواهم که به همه مارحم کند
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل نیازی دشت مغان
۱۹:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
نقدی خوب هست کالا میخواهیم چکار کسانی هستند با یارانه قست میدن نان میخرن دکتر میرن موقعه اش چند سال هست این مبلغ میدید ده برابر کنید به جای کالا آسایش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
هنوزیارانه اضافه نشده قیمت هادوبرابرشده قندازپنجاه وپنج به هفتادوپنج رسیده برنج هندی دویست وپنجاه انصافه باحقوق زیردومیلیون باگرونی بسازی بسوزی
Iran (Islamic Republic of)
من اله من
۱۸:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
ماهی ۷ میلیون حقوقمه یارانه را میخوام چی کار
Iran (Islamic Republic of)
احمدخداجو
۱۸:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام علیکم
یارانه نقدی را به یارانه غیره نقدی تبویل کنید فایده ای نداردچون فروشگاههای عامل قیمت را گران می دهند.مسولان هی حرف می زنند .باید در عمل ثابت بشود.یارانه نقدی بایدچندین برابر افزایش یابد تا مردم بی دغدغه خرجشان رابا مدیریت انجام دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۷:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من یعنی میگن معلول بهزیستیم،خب کمی ک بهم نمیشه برای کار استعلام میگیرن معلولی هرچند قبلا کار کردم ب دادگاه میگن چون عضو بهزیستیه بچشو بگیرین چیزی هم ک بهمون ندادن خواهش میکنم تکلیف منو روشن کنید خودمم نمیفهمم چی ب چیه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۳۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
اگر یارانه ها تقسیم بشه نصف مشکلات مالی جامعه حل میشه بعضی ها هم خونه و ماشین لوکس دارن بعد یارانه بگیرم هستن این خودش اوج بی عدالتی هست
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۲:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بنظرم مبلغ یارانه زیاد هست بهتره ۱۲۵۰۰کم کنند آدم نمی دونه با این همه پول چکار کنه بازم دست مسئولان درد نکنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سید مرتضی موسوی
۱۲:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
چرا نمایندگان مجلس و دولت یارانه دهک های بالا راحذف نمی کنند و آن را به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بخصوص معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد متأهل بدهند؟ این‌که کاری ندارد حساب هایی که بالای 500میلیون هستند یارانه آنها را قطع کنند، کسانی که حقوق های بالای 8میلیون می گیرند یارانه آنها هم باید قطع شود، متأسفانه مسئولان عزم جدی برای این کار ندارند فقط فقط حرف می زند عمل نمی کند وگرنه این کار آسان ترین کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
چطو رحقوق های بالای بیست میلیون رو د ولت تامین میکنه وموجب تورم نمیشه ولی چند رقازکه یارانه میدن دادهمه درمیاد موجب تو رم میشه!؟ پول واسه پولدارا حقوق بگیراخوبه ولی واسه ماکارگر ا اخه موجب تو رمه؟!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
متاسفم بر کسی که یارانه منه جون بیکار حذف کنه
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
ما آه دربساط نداریم .یارانه می خواییم چکار؟بدن ثروتمندان گناه دارند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یارانه حق مسلم هر ایرانی هست و ربطی به درآمد شخص ندارد.پول گاز ونفت مال همه ایرانیهاست وباید همه یارانه بگیرن.البته مجلس میتونه از هر شخصی متناسب با درآمدش مالیات بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۰۱:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بله دقیقاً،یارانه حق مردم،اونی که ثروت داره یا اونی که نداره مگه مال کشور نیستن.یارانه ربطی به دارا و ندار نداره
اونی که داره زحمت کشیده پول درآورده.اونی هم که نداره به امید یارانه۴۵هزار توم دل خوش.
مگه بنزین و ...آزاد شدن اونی که داراست بهش ارزون میفروشند.
مگه کشورهای دیگه یارانه نمیدن.
ده ساله ۴۵هزار را با کلی منت به مردم میدن.
بیایبن قیمتهارا به قبل یارانه برگردونید یارانه پیشکش .
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۰۳:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بله یارانه حق هر ایرانیست به شرطی که هر سال به هر ایرانی عیدی بدن پاداش بدن به هر ایرانی حق فرزند و حق لباس بدن به هر ایرانی حق بازنشستگی بدن همه ایرانیها را بیمه درمان طلایی کنن وخلاصه به همه ایرانیها به یک چشم نگاه کنن!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خودتون خجالت نمیکشید ؟!!! با این گرونی مردم همین قدر که بخورن که از گشنگی نمیرند .مگه زندگی فقط زنده موندنه.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
اون یارانه صدتومنی رو چرا نمیریزن واسه ما؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
وقتی حقوق کارکنان دولتو ۷ یا ۸ میلیون کردید دیگه این افزایش حقوق ها در تورم رابطه مستقیم خواهد داشت، پس هرچقدر یارانه را افزایش دهید باز تاثیر تورم نسبت به یارانه ها بیشتر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تنها تورمی که تا حالا صفر بوده مال یارانه است بقیه چیزها که ال برکت الله تورم انها رفته بالا ......الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یارانه 45 هزارتومان مال دلار 1200 تومان هست اگر بخواهیم به قیمت امروز حساب کنیم یارانه حداقل باید 1000000 تومان باشد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
اقایانی که باعث تحریم کشور شدن کجان برگشتیم به دوره احمدی نژاد که ساعتی همه چی بالا میرفت سه ساله دقیقا کجاید فقط دنبال گدا پروری بودن یارانه میدهید چه کسانی مسکن را گران کردن با چه پولهایی چه کسانی خودرو مواد غذایی رو گران کردن جنگ زرگری با دولت بسته ملت رو چی فرض کردین حی این مقصره ان مقصره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
واقعا به فکر کشاورزان هستید بذر کشاورز باد دلار سی تومانی قالب میکنن به کشاورز کود و سم با دلار و افزایش حقوق قالب میکنن به کشاورز تایر و بنزین و وانت رو با دلار حساب میکنن به به کشاورز پول برق مصرفی کشاورز مهلت دار میکنن پرداخت نکنه قطع میکنن محصولات زحمات کشاورز رو اما با دلار 4200تومانی حساب میکنن باز هم نسبت به محصولات خارجی ارزان میخرن از کشاورز وقتی میگم نابودی کشاورز و منابع غذایی کشور باید یقه اینارو بگیرین اینا مقصرن در امنیت غذایی.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حامد
۰۸:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یارانه نمی‌خوایم قیمت ها رو به 4 سال پیش برگردونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من هم مدیرم حقوقم ۳۴ میلیون هست،یارانه میخوام چیکار.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
خدایا خودت به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۷:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من یک کارمند هستم . خدا رو شکر . به راحتی دارم از بیت المال شما دزدی میکنم . خیلی خوشحالم . نیازی به یارانه ندارم . اگر ممکن است برش دارید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
یعنی چی واقعا؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
فرقی نداره
آخرین اخبار