برای جلوگیری از وقوع سرقت چه اقداماتی انجام دهیم؟

سارقان همیشه و هرجا در کمین هستند تا با سوءاستفاده از ناآگاهی شهروندان اموال آن ها را به سرقت ببرند، لذا رعایت نکات مربوط به پیشگیری از سرقت امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه‌های مختلفی دارند، انگیزه برخی از آن ها فروش مال دزدی و به دست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می‌کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر که انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

پس از آن که دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.

بازار‌های خیابانی فروش اموال مسروقه نیز توسط سارقان به وجود آمده که این افراد برای فروش اجناس دزدی خود به شهروندان القاء می‌کنند که این اموال دست دوم هستند.

در این گزارش سعی داریم تا با بیان چندین نکته ضروری سهمی در پیشگیری از وقوع سرقت و وارد شدن خسارت به شهروندان داشته باشیم،لذا انتظار می‌رود با رعایت مواردی هر چند به ظاهر ساده از وقوع سرقت‌ها جلوگیری شود.

از شمارش پول در انظار عمومی که موجب تحریک سارقان می‌شود خودداری کنید به خصوص در زمانی که از بانک‌ها خارج می‌شوید از گرفتن کیف و وسایل خود در سمت خیابان خودداری کنید و آن‌ها را به سمت پیاده راه بگیرید و در نزدیکی دیوار حرکت کنید و اگر هم قصد سوار شدن به وسیله نقلیه را دارید حتما از وسایل حمل و نقل عمومی و مطمئن استفاده کنید تا طعمه سارقان در کمین نشسته نشوید.

اگر قصد معامله دارید که به حمل پول نقد نیازمند است نزد افراد ناشناس و ... از آن صحبت نکنید، چرا که ممکن است این افراد در پی یافتن موقعیتی برای سرقت اموال و دارایی های شما باشند؛ لذا در همین رابطه برای حمل پول، تا حد امکان از آشنایان و بستگان خود بخواهید تا همراهی تان کنند، همچنین تا حد امکان در ساعات خلوت شبانه روز، از دستگاه‌های خودپرداز بانک پول دریافت نکنید.

هشدار‌های پیشگیرانه برای عابران و مسافران

تا حد امکان از حمل پول نقد پرهیز و از چک‌های رمزدار و تضمینی استفاده کنید، برای پیشگیری از آسیب پذیری خود در تردد‌های شهری تا حد ممکن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، درصورتی که مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی و عمومی هستید، وضعیت داخل خودرو از قبیل درب ها، شیشه و ... را بررسی کنید و در صورت مشاهده موارد مشکوک یا حرکات و صحبت‌های نابجا، به صورت معقول از خودرو پیاده شده و از مردم کمک بگیرید و یا با به خاطر سپردن شماره پلاک، رنگ و سایر مشخصات خودرو، موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

همچنین درصورت مشاهده تغییر مسیر، بی تفاوت نبوده و سریعا به راننده تذکر دهید.

برای تردد به مناطق حاشیه‌ای و خلوت شهر، از وسایل نقلیه عمومی مطمئن استفاده کنید و از پذیرفتن خوراکی یا پوشیدنی از راننده یا سایر مسافران خودداری کنید.

هشدار‌هایی برای پیشگیری از کیف قاپی‌

سعی کنید پول زیادی با خود حمل نکنید و در صورت اجبار هراز‌گاهی به اطراف خود مسلط باشید، از شمارش پول خود در انظار عمومی که موجب تحریک سارقان خواهد شد، پرهیز کنید و در این رابطه حتی‌الامکان به جای پول نقد از چک‌های تضمینی و رمزدار استفاده کنید.

هنگام بازکردن درب خودرو یا صندوق عقب آن یا پاسخگویی به تماس تلفنی، از گذاشتن کیف بر روی زمین خودداری کنید، بند کیفتان را دور گردن یا مچ نیندازید چرا که ممکن است بر اثر قاپیدن زوری به شما آسیب و صدمات جدی وارد شود. در صورت امکان از یک کیف کوچک که در معرض دید نباشد، استفاده کنید؛ به گونه‌ای که بتوانید آن را زیر بغلتان مخفی کنید. در این حالت به هنگام استفاده از تلفن، کیفتان را نزدیک بدنتان یا در دستی که آزاد است قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که با امنیت کامل و محکم آن را نگه داشته‌اید.

اگر کیفتان قاپیده شد، آن را رها کنید تا مورد حمله قرار نگیرید و یا به دنبال کیف کشیده نشوید، رها کردن کیف در سبد خرید فروشگاه یا بر روی پیشخوان، باعث ایجاد دردسر می‌شود، در صورت امکان کیف دستی خود را درون یک پاکت حمل کنید؛ به هنگام صرف غذا در رستوران کیفتان را پشت صندلی آویزان نکنید.

هشدار‌هایی برای پیشگیری از کف زنی

در زمان درخواست پول خرد، مراقب تعویض پول واقعی خود با پول جعلی باشید، در مواجهه با توریست‌های خارجی که قصد تبدیل ارز خود به ریال را دارند، مراقبت لازم را به عمل آورید.

هرگز اسناد و اوراق بهادار خود را برای پیدا کردن برگه مورد نظر در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، از اطمینان به افراد دوره گرد در خیابان‌ها و هنگام مراجعه آن‌ها به منزل خود با عناوین مختلف پرهیز کنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: سرقت ، کیف قاپی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۶:۰۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام
پیشنهاد می شود برای اینکه دزدی کمتر شود باید مثل خیلی از کشورها جریمه بسیا سنگینی برای مالخر وجود داشته باشد. اگر مالخر نباشد دزد ی کم تر می شود چون کسی مال دزدی را از او نخواهد خرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دست دزد رو قطع کنیم اگه ادامه داد. هر مرحله یذره بیشتر ، طبق قانون اسلام، من نمیدونم ولی قوه ی قضاییه اون جوری که داخل قوانین شرع هست دست دزد رو قطع کنند . با این روش ببینیم دزدی در کشور ریشه کن میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دست دزد رو قطع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
دست سارقان باید در ملاعام قطع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
باید قانون برای دزدان مجازات‌های سنگین وضع کنه و اگر کسی بیش از دوبار دزدی کرد محکوم به حبس ابد شود یا به دستور قرآن دستش قطع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
من آدم مواظبی هستم ولی در سال جاری سه بار از خودرو، انباری و از آپارتمانم دزدی شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
توی ایران دزد کجا پیدا میشه دلت خوش ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
برای جلوگیری از سرقت به معیشت واوضاع بیکاری بخصوص در جوانان در یک کلام به وضع نابسامان اقتصاد کشور باید رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
جواد زرخواه صوفیانی
۰۸:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام .
ببخشین به جای اینکه یاد بدین چطور جلوی دزدی رو بگیریم یا امار بیکاری رو بیارین پایین یا پلیس بیشتر استخدام کنین.
اینطوری خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام ،

الف : عمل کردن به هشدارهای قانون ،
ب : فقط کمک خواستن از مراجع رسمی و قانونی بعد از اتفاق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
مجازات های سنگین بگذارید تا جرایم خشن مثل زورگیری و دزدی کم بشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
کاش چنان برخوردی می کرد قوه قضاییه که کسی.. نکنه به ناموس مردم نگاه چپ بکنم چه برسه به سرقت
مشکل جامعه ما آینه که زندان پر می کنیم، به جای زندان پر کردن طرف تو زندان زجر کش کنید تا رقابت نکنه برگردم زندان
آخرین اخبار