کشف روش تشخیص خطر مرگ از کرونا

اندازه گیری سطح میتوکندریایی دی ان ای خون به تشخیص عواقب خطرناک بیماری کرونا کمک می‌کند.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تارنمای «bioRxiv»، اندازه گیری سطح میتوکندریایی دی ان‌ای خون به تشخیص عواقب خطرناک بیماری کووید -۱۹ و مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا کمک خواهد کرد. نتیجه تحقیقات محققان مدرسه پزشکی وابسته به دانشگاه سن لوئیس در واشنگتن چندی پیش منتشر شد.

این تحقیق در بین ۹۷ بیمار به مجرد تعیین تست مثبت کرونای آن‌ها انجام شد. مقدار میتوکندریایی دی ان‌ای در بیمارانی زیاد بود که نهایتا فوت کردند و در افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند نیز این ماده زیستی زیاد بود. این بیماران هم به دستگاه اکسیژن مصنوعی وصل شدند.

سطح بالای میتوکندریایی دی ان ای، عامل ریسک است که به سن، جنس و یا بیماری‌های دیگر بیمار وابسته نیست. به طور متوسط در بیمارانی که با ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند، سطح میتوکندریایی دی ان ای، ۱۰ بار بیشتر بود.

پیشتر الکساندر کالینکین رئیس مرکز طب خواب دانشگاه دولتی مسکو به نام لومونوسف، اعلام کرده بود که کمبود خواب تأثیر مهلکی بر سیستم ایمنی بدن دارد و خطر ابتلا به ویروس ها و از جمله ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

او افزود: «اگر شخص کمتر از ۵ ساعت در شبانه روز بخوابد، خطر ابتلا به ویروس افزایش می‌یابد. در مقایسه با خطر ابتلای شخصی که بیش از ۷ ساعت می‌خواهد این خطر برای شخصی که با کمبود خواب روبروست ۲۵۰ درصد است».

خواب نرمال از ۷ تا ۹ ساعت است و باید از عادت به بیدارشدن با زنگ ساعت خودداری کرد و سعی کرد تا در یک ساعت معین خوابید و بیدار شد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.