معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

راه اندازی آزمایشگاه کالا‌های سلامت محور در همدان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: آزمایشگاه تراریخته، ژنتیکی و مولکولی کالا‌های سلامت محور در محل سابق بیمارستان کودکان شهر همدان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر ایرج خدادادی، در نشست اعضای کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان، گفت: همه کالا‌هایی که احتمال استفاده از مواد تراریخته به عنوان ماده اولیه در تولید آن وجود دارد، در این آزمایشگاه آنالیز و بررسی ژنتیکی می‌شود تا اختلاط احتمالی موجود در آن را مشخص کند.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی یک سازمان کاشف کالای قاچاق نیست بلکه سازمان نظارتی است و کار کارشناسی بر روی کشفیات نیروی انتظامی، سارمان صمت و اطلاعات سپاه توسط کارشناسان این مجموعه صورت می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین برای احراز هویت کالا‌های سلامت محور و اطمینان از کیفیت کالا‌های خدمات محور در دستور کار این مجموعه است تا کالا‌های غیراصلی وارد چرخه توزیع نشود.

خدادادی بیان کرد: حوزه دارو و تجهیزات پزشکی متفاوت از کالا‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی است چراکه چرخه عرضه آن بسیار بسته، محدود و نظارت شده است.

اوادامه داد: با وجود اینکه سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان دارو برای این استان خریداری می‌شود، اما با توجه به بررسی اسناد و فاکتور‌ها قاچاق خاصی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: مگر اینکه در انتهای چرخه عرضه هنگام فروش دارو در داروخانه به مصرف کننده، خریداری غیر از مصرف کننده واقعی دارو را تحویل بگیرد که با توجه به سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت که عزم جدی به راه اندازی نسخه نویسی الکترونیکی دارند، در سامانه اسم دارو و مشخصات خریدار ثبت می‌شود.

خدادادی بیان کرد: همچنین در حوزه تجهیزات پزشکی همه فاکتور‌های فروش شرکت تجهیزات پزشکی به مراکز درمانی بررسی می‌شود که در ۹ ماهه امسال ۶۰ میلیارد تومان سند بررسی شد و تنها دو تخلف گرانفروشی و عرضه کالای تقلبی به جای اصلی رخ داده بود که متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.

او افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی حدود چهار میلیارد تومان برگشت سرمایه به بیت المال داشتیم و ۳۰ پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: ۹ ماهه سال گذشته ۲۵۳۵ بازرسی داشتیم که امسال به ۲۸۴۸ بازرسی رسید همچنین بازرسی‌های مشترک با حضور تعزیرات، سازمان صمت و ناجا به دو برابر افزایش و به ۷۵۱ مورد رسید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.