تاکید بلینکن بر تمدید پیمان استارت نو با روسیه

گزینه مورد نظر جو بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا بر تمدید پیمان استارت نو با روسیه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، فرد مورد نظر جو بایدن برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در جریان جلسه استماع تایید صلاحیت خود در مجلس سنا گفت دولت آینده آمریکا قصد دارد درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی جدید (استارت نو) سریعا با روسیه وارد تعامل شود.

بلینکن روز سه شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفت: «این چیزی است که ما تنها زمانی که از روز چهارشنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌شود می‌توانیم به آن رسیدگی کنیم. البته این مسئله‌ای است که ما باید به شکلی بسیار سریع و فوری به آن رسیدگی کنیم، زیرا که ضرب الاجل آن به سرعت در حال سر رسیدن است. ما به دنبال تمدید آن خواهیم بود و رئیس جمهور منتخب درباره دوره زمانی آن تصمیم خواهد گرفت.»

وی از روسیه به سبب پایبندی به تعهدات خود بر اساس آخرین توافق کنترل تسلیحات میان دو کشور تمجید کرد و گفت «بر اساس چیزی که من دیده ام و آن چیزی که دولت ترامپ گزارش داده است، روسیه در زمینه پیمان استارت جدید در حال عمل به تعهدات بوده است. استارت نو هدیه‌ای نیست که ما به روس‌ها داده باشیم، این پیمان آشکارا به نفع منافع ما است، زیرا هم سقفی قابل پیش بینی برای زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه ارائه می‌کند و هم به ما دسترسی قابل توجهی در زمینه داده‌ها و بازرسی‌ها ارائه می‌کند که در صورتی که این پیمان نبود، در اختیار ما قرار نمی‌گرفت.»

بلینکن گفت: هیچ تماس اولیه‌ای درباره این مسئله با طرف روسی صورت نگرفته است، زیرا تیم بایدن به اصل «یک رئیس جمهور در هر زمان» اعتقاد دارد.

لوید آستین نامزد سمت وزارت دفاع آمریکا در دولت بایدن نیز در اظهاراتی مکتوب در پاسخ به سئوال‌های قانونگذاران نوشت: تمدید پیمان استارت جدید با روسیه به نفع امنیت ملی آمریکاست.

آستین در پاسخ به این سئوال که آیا تمدید پیمان استارت جدید به نفع امنیت ملی آمریکاست، برای اعضای کمیته سرویس‌های مسلح سنا نوشت: «بله، اعتقاد من این است و اعتقاد رئیس جمهور منتخب نیز این گونه است. کنترل تسلیحات هسته‌ای به نفع امنیت ملی آمریکاست.»

 پیمان استارت نو که آخرین و تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان آمریکا و روسیه است، در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار