گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا؛

از غواصی غواصان تیپ ۶۵ نوهد در اعماق دریا تا عملیات متحرک هواییِ نیرو‌های مخصوص تیپ ۲۲۳

رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا برگزار و طی آن اهداف بسیاری دنبال شد.

به  گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز سه شنبه ۳۰ دی ماه با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی و فرماندهان و مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح و ستاد ارتش و با شرکت تیپ‌های هوابرد شیراز، نیروی مخصوص، واکنش سریع و با پشتیبانی نیروی هوایی و به طور گسترده هوانیروز ارتش در سواحل مکران آغاز شد.

هدف رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش چه بود؟

این رزمایش با هدف ارزیابی میزان آمادگی رزمی یگان‌های نیروی زمینی ارتش در مقابله با تهدید‌ها و انتقال سریع نیرو‌ها از مناطق سرزمینی به منطقه ماموریت برابر طرح‌های پیش بینی شده آغاز شه بود و طی آن انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی به منظور ارزیابی مهارت‌های چندگانه تیپ‌های حرفه‌ای نیروی زمینی ارتش عملیاتی شد.

رزمایش نزاجا

سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش  در جریان این رزمایش و با اشاره به توان رزمی و برد عملیاتی تیپ‌های حرفه‌ای نیروی زمینی ارتش و بیان اینکه طی این دو روز چندین نوع عملیات ترکیبی در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا انجام شد، اظهار کرد: در این رزمایش تلفیقی از جنگ افزار و تجهیزات را از نیرو‌های چند مهارته و یگان‌های چند منظوره ارتش مشاهده کردیم.

رزمایش نزاجا

فرمانده کل ارتش در تبیین عملیات ترکیبی و چند وجهی گفت: عملیات ترکیبی از پیچیده‌ترین نوع عملیات‌ها است که معمولاً توسط نیرو‌های واکنش سریع و تیپ‌های حرفه‌ای انجام می‌شود و نیروی زمینی در این رزمایش نشان داد که در بالاترین سطح آمادگی جهت اجرای عملیات‌های ویژه و ترکیبی قرار دارد. سلسله رزمایش‌هایی که در طول یک ماه گذشته در سطح نیرو‌های مسلح کشور برگزار شد که شما گوشه‌ای از آن را مشاهده کردید در واقع هشداری برای دشمنان ملت و بدخواهان نظام بزرگ ایران اسلامی است که در صورت بروز هر گونه حرکتی که بر پایه محاسبات غلط انجام گرفته باشد پشیمان خواهد شد.

رزمایش نزاجا

در رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش چه گذشت؟

عملیات مشترک هوابرد با تجهیزات مکانیزه هجومی

امیر سرتیپ شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش و سخنگوی رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: تیپ ۵۵ هوابرد نیروی زمینی ارتش در مرحله نخست رزمایش با اجرای عملیات چتربازی و با استفاده از نفربر‌های BMP ۲ که برای نخستین بار در جریان این رزمایش به صورت ترکیبی انجام شد؛ طرح‌های عملیات آفندی را اجرا کردند.

رزمایش نزاجا

وی ادامه داد: نیرو‌های هوابرد در قالب صد‌ها چترباز طی یک عملیات از پیش تعیین شده توسط چندین فروند هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش با پرش هماهنگ و دقیق در نقاط تعیین شده فرود آمدند و همزمان با بارریزی تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله موتور سیکلت‌ها، موشک انداز‌های ۱۰۷ میلیمتری و توپ‌های ۲۳ میلیمتری در منطقه عمومی رزمایش، با بهره گیری از این تجهیزات اهداف تعیین شده در ساحل را مورد حمله قرار داده و تصرف کردند.

رزمایش نزاجا

امیر سرتیپ شرفی ادامه داد: استفاده از نفربر‌های ارتقایافته توسط نیرو‌های هوابرد، اجرای عملیات تاخت با بهره گیری و پشتیبانی از انواع سلاح‌ها، تصرف مناطق ساحلی، بارگیری تجهیزات زرهی و تسلیحات نیمه سنگین در کمترین زمان ممکن و اجرای یک عملیات منطبق با صحنه‌های واقعی از جمله نقاط قوت تیپ هوابرد و نیرو‌های واکنش سریع نزاجا در این مرحله از رزمایش است.

رزمایش نزاجا

اجرای عملیات ترکیبی تیپ ۶۵ نوهد در سواحل مکران

امیر سرتیپ کیومرث شرفی سخنگوی رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش با اشاره به آمادگی نیرو‌های مخصوص و واکنش سریع نزاجا در این رزمایش اظهار کرد: تیپ ۶۵ نیروی مخصوص با اجرای عملیات متحرک هوایی، به صورت ترکیبی و همزمان عملیات نفوذ و تهاجم را با موفقیت انجام داد. غواصان تیپ ۶۵ نیروی مخصوص ارتش در این بخش از رزمایش به ۲ گروه تقسیم شده و با بالگرد‌های شینوک در سطح آب فرود آمده و به عمق دریا نفوذ کردند و اهداف دریایی را منهدم و گروه دوم نیز با انهدام پایگاه‌های تعبیه شده در ساحل، به اهداف از پیش تعیین شده دست یافتند.

رزمایش نزاجا

امیر سرتیپ شرفی تصریح کرد: این غواصان با تکیه بر مهارت‌های چندگانه فردی خود اعم از سقوط آزاد و نفوذ تاکتیکی از زمین، هوا و دریا توانستند ابعاد مختلف این مهارت‌ها را در رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کرده و با موفقیت تاکتیک نفوذ و تهاجم را اجرا کنند. ایجاد اختلال در سامانه کنترل فرماندهی، جنگال و مخابرات دشمن در سطح دریا و همچنین عملیات ترکیبی چتربازان غواص نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی انواع بالگرد‌های هوانیروز در سطح و در آب‌های دریای عمان یکی از تاکتیک‌های به کار گرفته شده در این رزمایش بود که با موفقیت اجرا شد.

رزمایش نزاجا

اجرای عملیات ترکیبی مشترک برای ارزیابی مهارت نیرو‌های هوابرد نزاجا

امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا اظهار کرد: عملیات مشترک هوابرد و متحرک هوایی با به‌کارگیری یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش، پشتیبانی ترابری هواپیما‌های سنگین نیروی هوایی ارتش و بالگرد‌های هوانیروز صبح امروز با موفقیت در منطقه عمومی سواحل مکران انجام شد. عملیات مشترک هوابرد برای ارزیابی مهارت کارکنان تیپ قهرمان ۵۵ هوابرد طرح ریزی شده، که از پادگان سرزمینی مستقیما توسط هواپیما‌های سی۱۳۰ نیروی هوایی ارتش به منطقه هدف ترابری شده و در منطقه موردنظر فرود آمدند؛ سپس با به‌کارگیری ادوات زرهی شنیدار، ماموریت خود را برای تصرف اهداف در منطقه ساحلی آغاز کردند.

رزمایش نزاجا

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در پایان این عملیات عملکرد تیپ هوابرد در به‌کارگیری ادوات شنیدار و زرهی در منطقه هدف مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفتند. پشتیبانی و امنیت هوایی هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش در اجرای ماموریت توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) انجام می‌شود. کارکنان تیپ ۵۵ روی زمین از ادوات تهاجمی شنیدار استفاده کرده و با تیپ مکانیزه هجومی ما مشترک خواهند شد.

رزمایش نزاجا

امیر سرتیپ نعمتی گفت: در این رزمایش عملیات مشترک در دو مرحله انجام می‌شود؛ مرحله اول تا فرود روی زمین و مرحله دوم بعد از فرود نیرو‌های واکنش سریع بر روی زمین انجام می‌شود. عملیات متحرک هوایی با هدف استفاده از بالگرد‌های شنوک و ۲۱۴ هوانیروز در دو بخش بر روی آب و در سطح و زیر سطح طرح ریزی و انجام شده و بدین ترتیب اهداف در عمق دریا و ساحل به طور همزمان منهدم شدند.

رزمایش نزاجا

بکارگیری سامانه پایش الکترواپتیکی سیار جلال / بهره برداری از سامانه کنترل و فرماندهی جی آی اس متحرک

پایش دقیق مناطق مختلف و اهداف تعبیه شده در رزمایش اقتدار ۹۹ برای نخستین بار توسط سامانه پایش الکترواپتیکی سیار جلال استفاده شد. این سامانه در جهادخودکفایی و مرکز بهینه سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده و با قابلیت انتقال تصاویر به دوردست و در تاریکی شب به کلیه مراکز کنترل و فرماندهی، می‌تواند داده‌های راداری و اپتیکی را تلفیق کند.

رزمایش نزاجا

همچنین در این رزمایش سامانه کنترل و فرماندهی جی آی اس متحرک به منظور تسهیل در کنترل و هدایت عملیات و تهیه و تولید انواع داده‌های جغرافیایی و نقشه‌های عملیاتی بهره برداری شد. این سامانه نیازمندی‌های ضروری یک فرمانده را جهت کنترل و هدایت عملیات در یک منطقه دورافتاده، مناطق عملیاتی و مناطق رزمایشی تأمین خواهد کرد.

رزمایش نزاجا

اجرای عملیات متحرک هوایی توسط نیرو‌های مخصوص تیپ ۲۲۳

تیپ ۲۲۳ نیرو‌های مخصوص نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار۹۹ این نیرو عملیات متحرک هوایی را با موفقیت انجام داد. نیرو‌های تیپ ۲۲۳ پس از تغییر ماهیت از تیپ تکاور به نیرو‌های مخصوص واکنش سریع در آخرین مرحله از رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا برای نخستین بار ماموریت خود را متناسب با ساختار جدید انجام دادند. تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در جریان این رزمایش عملیات متحرک هوایی را با پشتیبانی ۱۰ فروند بالگرد ۲۱۴ انجام داده و پس از هلی برد نسبت به طرح ریزی و اجرای عملیات تاخت و انهدام پایگاه‌های ساحلی اقدام و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.

نیرو‌های مخصوص تیپ ۲۲۳ پس از اجرای ماموریت در نوار ساحلی به سرعت توسط بالگرد‌های هوانیروز منطقه هدف را ترک و به نقطه مبدا ماموریت بازگشتند.

رزمایش نزاجا

رصد و شناسایی شناورهای بیگانه در آب‌های بین‌المللی

گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ با بهره گیری از انواع سامانه‌های پهپاد از جمله پهپاد‌های ارتقا یافته مهاجر ضمن اجرای عملیات شناسایی هوایی منطقه رزمایش، رصد و شناسایی شناور‌های بیگانه در محدوده آب‌های بین المللی منطقه رزمایش را انجام دادند.

یکی از ویژگی‌های این رزمایش کسب مهارت در به کارگیری همزمان پهپادها، انواع بالگرد‌ها و هواپیما‌های ترابری در یک مقطع زمانی کوتاه بوده که با موفقیت انجام شد.

رزمایش نزاجا

ارائه خدمات درمانی به مردم مناطق کم برخوردار جاسک در حاشیه رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا

در راستای اجرای طرح‌های مردم یاری و کمک‌های مومنانه نیروی زمینی ارتش منطقه جنوب شرق این نیرو با برپایی بیمارستان صحرایی در روستا‌های حومه شهرستان جاسک و جنوب شرق کشور در نوار ساحلی مکران، به مردم این منطقه خدمات پزشکی ارائه کرد. این بیمارستان صحرایی دارای بخش‌های مختلف شامل اورژانس، داخلی، عفونی، اتاق عمل، ریکاوری و داروخانه است که ضمن ارائه خدمات درمانی و پزشکی و انجام ده‌ها عمل جراحی رایگان به مردم منطقه، بسته‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا را در بین مردم توزیع کرده است.

رزمایش نزاجا

غربالگری و آزمایش مردم این مناطق به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از اقدامات دیگر کادر بهداشتی و درمانی این بیمارستان بود که در طول رزمایش ارائه شد. در همین راستا فرماندهان و مسئولان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش، با حضور در مناطق کم برخوردار و روستا‌های اطراف منطقه عمومی رزمایش اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی در بین مردم و خانواده‌ها کردند.

رزمایش نزاجا

اجرای عملیات هلی برن و انهدام اهداف در شب توسط بالگرد‌های هوانیروز و یگان‌های واکنش سریع

بالگرد‌های هجومی که به تازگی به سیستم پرواز در شب مجهز و مسلح شده اند برای نخستین بار در شب عملیات هلی برن و اجرای آتش در نوار ساحلی را با موفقیت در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش انجام دادند.

رزمایش نزاجا

در این بخش از رزمایش که شب گذشته انجام شد، بالگرد‌های هجومی ۲۱۴ که اخیرا به سیستم پرواز در شب مجهز و مسلح شده اند، توانستند عملیات هلی برن شبانه و پشتیبانی آتش نزدیک از یگان‌ها را در ساحل با موفقیت انجام دهند و نیرو‌های مخصوص و واکنش سریع ارتش را به سرعت در مناطق مورد نظر گسترش دهند.

پیام رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش چه بود؟

امیر سرتیپ کیومرث شرفی سخنگوی رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش با تشریح عملیات روز اول این رزمایش اظهار کرد: ابتدا تعداد کثیزی از نیرو‌های واکنش سریع با اجرای عملیات مشترک هوابرد از پهنه آسمان بر روی مواضع هدف فرود آمدند و پس از عملیات بارریزی تجهیزات سنگین تیپ ۵۵ هوابرد، چتربازان با استفاده از نفربر‌های رزمی و با پشتیبانی راکت انداز‌های سازمانی اهداف مورد نظر را منهدم ساختند. ویژگی این عملیات، جابجایی سریع از راه هوا توسط هواپیما‌های ترابری جمهوری اسلامی از نقاط دوردست به منطقه رزمایش بود که توسط غیورمردان تیپ ۵۵ هوابرد این عملیات با طرح‌ریزی بسیار دقیق و در کمترین زمان به اجرا در آمد.

رزمایش نزاجا

وی خاطرنشان کرد: طی این عملیات، غواصان تیپ ۶۵ نیروی مخصوص واکنش سریع از طریق سقوط آزاد به مواضع سطحی و زیرسطحی نفوذ و نسبت به انهدام اهداف مشخص شده در سطح و عمق دریا اقدام کردند. عملیات‌های روز دوم یک عملیات متحرک هجومی واکنش سریع است که طی آن عملیات تاخت و انهدام اهداف توسط تیپ واکنش سریع ۲۲۳ و با پشتیبانی بالگرد‌های ۲۱۴ هوانیروز، انجام می‌شود. متعاقب این عملیات، بالگرد‌های مجهز به سامانه دید در شب، موشک اندازها، راکت انداز‌ها و تیربار تهاجمی در پشتیبانی از این عملیات در دید محدود با بهره‌گیری از سامانه‌های نوین دید در شب عملیات طرح‌ریزی شده را انجام خواهند داد.

رزمایش نزاجا

امیر سرتیپ شرفی در پایان با اشاره به پیام رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا گفت: پیام رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا برای کشور‌های دوست، صلح و دوستی و برای دشمنان این است که اگر در مخیله‌شان تهاجم و تهدید باشد با اقتدار و در کمترین زمان پاسخ می‌گوییم و آن‌ها را از کرده خود پشیمان می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
خخخخخ اینا که با ی ترکش میرن رو هوا.مثلا تکاورن؟؟اگه تکاورامون این اوضاع داغون رو دارن ببین سرباز عادی ججوریه اوضاش.هنوز جلیقه ضد گلوله برا تکاور نداریم ادعای قدرت منطقه بودن میکنیم.خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۰:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام - با توجه به محدود بودن نیروها ( در حد سه تیپ) چرا به جای سلاح انفرادی کلاش و ژ 3 ، از سلاح انفرادی مصاف که مناسب نیروهای مخصوص میباشد استفاده نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
درود بر فرزندان رشبد ایران زمین.ارتشیان غیور و وطن پرست.چو ایران نباشد تن من مباد.فقط ایران...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
آیا عربستان میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا کره جنوبی میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا امارات میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا کویت میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا بحرین میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا ترکیه میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا مصر میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
آیا ژاپن میتونه مثل ایران رزمایش انجام بده ؟
یا باید آمریکا مساعدت بفرماید .. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
درود و خدا قوت به شما ارتشیان دلاور و همیشه قهرمان
بخدا که شما ارتشیان باعث افتخار هستید.
درود بر ارتشیان همیشه محبوب قلب ها
Iran (Islamic Republic of)
کوثری
۱۱:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دست و بازوی همه شما قهرمانان را اگه لایق باشم می بوسم و به شما همرزمان عبد صالح خدا حاج قاسم سلیمانی غبطه میخورم و به شما رزمندگان اسلام افخار میکنم شما خوار چشم دشمنان اسلامید و با تبیعت محض از ولایت و اخلاص در عمل درسی که سردار اسلام حاج قاسم عزیز به همه ما داد قطعا رستگار خواهیم شد به امید اینکه همه سرباز آقا امام عصر عج باشیم ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
کوثری
۱۱:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام بر رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
به الله اکبر به فتح المبین
به تیپ هوابرد 100 آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام و صلوات بر مومنون و مومنات
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خسته نباشید میگیم خدمت نیروهای مسلح کشورمون. البته بنده نظامی نیستم اما سوالی که برام پیش اومد اینکه دررزمایش مشاهده کردم که در جریان مانور توسط نظامیان عزیزمان ازآرپیجی استفاده می شود.با توجه به این که بنا به اعلام خود نظامیان ما که ساخت موشک های ضد زره دهلاویه توسط متخصصان نظامی خودمان انجام می شود استفاده از آرپیجی زمان جنگ تحمیلی که حالا با توجه به استحکام تانک ها و نفر برهای امروزی به نظر می رسد باید منسوخ شده باشد اما دیدیم که استفاده
می شود.اگر ممکن است بزرگواران ما در این زمینه توضیحی دهند که ...با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۰:۵۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام . ماموریت آرپی جی زن صرفا انهدام تانک نیست بلکه شامل انواع خودرو و نفربر و سنگر و غیره و ذالک هم میشود... برای از بین بردن یا از کارانداختن اینگونه موارد نیازی به موشکهای گران قیمت نیست و بعلاوه چالاکی و ابتکار عمل هم شرط است
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۰۹:۵۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خدا قوت
درسته همه از خود گذشته ایم اما داشتن تجهیزات برای حفظ جان مهمه 10000 تا تروریست را به جهنم بفرستیم و بعد شهید شویم بهتر از ان است که 100 تا را بکشیم و شهید شویم
الان در عکس ها دقت کنید بعنوان مثال تیربارچی نفربر کلاه زرهی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
عالییییی
دم بچه های ارتش و سپاه گرم خداقوت پهلوانان

ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
مسلمانم
۰۸:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
زنده باد دلاوران ارتش و مدافعان انقلاب اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
یک رزمنده دفاع مقدس بازنشسته نزاجا م ض
۰۷:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
همکاران گرامی و دلاوران ارتش خسته نباشید دست مریزاد ملت با داشتن چنین ارتشی به خود می بالد و دشمن نگون بخت می نالد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
درودبرارتشی وسپاهی دولشکرالهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
درستش اينه اين شعار تفرقه است اين درسته ارتشي و سپاهي يك لشكر الهي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خیلی بده که هنوز از ار پی چی استفاده می کنیم .اما سامانه دید در شب هلیکوپتر فوق العادست. و البته نیروهای انسانی عالی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
عزيزم ارتش آمريكا هم از ارپيجي استفاده مي كنه و اين سلاح هنوز يكي از بهترين سلاح هاي ميدان نبرد كم هزينه ، توليد و به كار گيري راحت ، سبك و در دسترس يك نيروي پياده ضربتي نمي تونه موشك دهلاويه رو و يا امثال اون جابه جا كنه سنگينه و دست و پاگيره و سلاح شليكشم كه جابه جاييش بماند اما آرپيجي و چند قبضه موشكش و با تفنگش و يك نفر به راحتي حمل مي كنه و اين يعني اين سهولت در استفاده براي نيروي ضربتي
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۶:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
ارتش مظلوم و مردمی
آخرین اخبار