انتقاد به انتخاب صداپیشه سفید پوست در انیمیشن «روح»

انتخاب صدا پیشه سفید پوست برای شخصیت سیاه پوست انیمیشن «روح» در چندین کشور اروپایی مثل دانمارک واکنش‌های منفی را به همراه داشته است.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل نیویورک تایمز، مثل بیشتر منتقدان جهان، منتقدان فیلم در دانمارک هم از انیمیشن «روح» کمپانی پیکسار که اولین انیمیشن با محوریت یک شخصیت سیاه پوست و آمریکایی- آفریقایی است، استقبال کردند. این انیمیشن با داستانی که درمورد یک موسیقیدان در نیویورک است قصد روایت یک زندگی پر معنا را دارد.

اما این فیلم که در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ به صورت آنلاین منتشر شد، در نسخه دانمارکی توسط بازیگر سفید پوست دوبله شده است. این موضوع در چندین کشور اروپایی نیز گزارش شده است و در کشور پرتغال بیش از ۱۷ هزار امضا جمع آوری شده تاصداپیشگی این اثر دوباره و این بار توسط بازیگران سیاه پوست انجام شود. آن‌ها معتقد هستند که این فیلم مثل هر فیلم دیگری نیست و نماینده سیاه پوستان است.

استفاده از بازیگران غیر سیاه پوست برای صداپیشگی نقش اصلی انیمیشن «روح» محصول جدید کمپانی دیزنی در چند کشور از جمله دانمارک و پرتغال با واکنش‌های منفی بسیاری رو به رو شده است و بسیاری این اقدام را مصداق نژادپرستی نظام‌مند دانسته اند.

جو گاردنر، شخصیت اصلی انیمیشن «روح» نخستین شخصیت اصلی سیاه پوست پیکسار است و این استودیو تلاش کرده تا نماینده‌ای از فرهنگ آفریقایی- آمریکایی‌ها داشته باشد. در نسخه دانمارکی نیکولای لی کاس، که یک سفید پوست است، صداپیشگی این شخصیت را انجام داده.

«روح» به کارگردانی پیتر داکتر ساخته شده که سابقه برنده شدن جایزه اسکار را دارد و امسال نیز با این انیمیشن از بخت‌های اصلی شاخه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منم
۱۸:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
مهم این نیست که کی دوبله میکنه مهم صداشه
اصلا این کار خودش یه جور نژاد پرستی بود
-
حمید
۱۶:۰۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اتفاقا دوبله فارسیش هم کار سفیدپوستهاست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دوبله های زیر زمینی و غیرمجاز و بدرنخور و درپیت مملکت رو داره پر میکنه، بجای همچنین گزارشهایی به فکر این موضوع باشید.
در خیلیهاشون تمام مدت فیلم فقط صدای دماغ میاد، یا اینکه ادبیات چاله میدونی به به بچه ها یاد میده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اینا هم خل شدن از در دروازه رد نمیشن از سوراخ سوزن میرن تو!
خدا شفا بده...
آخرین اخبار