سالانه فقط ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز کشور تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که فقط ۳۰۰ هزار واحد آن تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدرضا رضایی کوچی، ظهر امروز در نشست با شهرداران شهر‌های توابع دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل در اتاق بازرگانی کاشان با حضور دکتر مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس ستاد بازآفرینی شهری، ایران لزوم تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال برای کشور را یادآور شد و گفت:، اما فقط ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارواحد مسکونی با اختلاف ۷۰۰ هزار واحدی از میزان مورد نیاز تولید می‌شود.

او، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را دلیل گرانی مسکن دانست و گفت: طبیعی است که خیلی از شهرداری ها، مهندسین، پیمانکاران و حتی واحد‌های تولیدی ما که از طریق حوزه عمرانی و ساخت و ساز شکل می‌گیرد دچار مشکل شوند.

طرح جهش تولید مسکن تا پایان سال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد طرح جهش تولید مسکن برای تصویب در صحن علنی و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال خبر داد و گفت: تلاش ما برای خروج کشور از رکود مسکن با پیشنهاد این طرح به مجلس و تصویب آن است.
رضایی کوچی، با تاکید بر اینکه به زودی این طرح برای تصویب به صحن می‌رود افزود: امید است بتوانیم این طرح را تا پایان سال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کنیم.

او، تصریح کرد: با اجرای طرح جهش تولید مسکن علاوه بر خروج کشور از رکود مسکن و صاحب خانه شدن مردم عزیز شهرداری‌ها نیز می‌توانند به یک منابعی دست پیدا کنند.

وجود بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در سطح کشور

به گفته او، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه در سطح کشور وجود دارد این در حالی است که تخصیص سالانه ما برای اعتبارات پروژه‌های عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان یعنی با اختلاف و فاصله بسیار زیاد تخصیص‌ها نسبت به نیازمندی ما است برای همین عمر بسیاری از پروژه‌های عمرانی ما در سراسر کشور به بیش از ۱۵ سال می‌رسد، چون منابع تأمین نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دلیل دیگر طولانی شدن پروژه‌ها را عدم اولویت بندی اجرایی دانست و گفت: این نقد را بر سازمان برنامه و بودجه نیز داریم که برای بعضی از پروژه‌های غیر اولویت دار پول بیشتر و برای پروژه‌های اولویت دار پول کمتر تخصیص می‌دهد.

رضایی کوچی، با تاکید بر اینکه حتی اجرای بعضی از پروژه‌ها نیاز کشور نیست و باید جمع شود گفت: بحث لایحه مشارکت بخش خصوصی نیز در مجلس برای واگذاری پروژه‌های عمرانی به آن مطرح شده است تا نقدینگی جیب مردم به جای هزینه در بازار ارز، سکه و دلالی به صورت هدفمند در بخش عمرانی کشور هدایت شود.

او، اظهارداشت: مجلس در تلاش هست تا با اطمینان سازی و‌ایجاد اعتماد برای مردم و بخش خصوصی که پول خود را در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز کشور هزینه و به موقع نیز سود خود را دریافت کنند.

دلال بازی عامل گرفتار شدن مردم در بورس شد

به گفته او، البته در مورد بورس و سرمایه گذاری مردم نیز باید یادآور شد:، چون این مسأله درست مدیریت و هدایت نشد و دلال بازی شکل گرفت مردم گرفتار شدند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زندگی جمعیت ۲۰ میلیون نفری شهر‌ها در بافت‌های فرسوده ناکارآمد و حاشیه شهر‌ها که باید برای آن‌ها منابعی با نقش آفرینی موثر شهرداری‌ها تعریف شود گفت: دولت نیز علاوه بر شهرداری‌ها باید به این جمعیت کمک کند.

رضایی کوچی، اذعان داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه احیای سالی ۱۰ درصد از محلات ناکارآمد تکلیف شد که متاسفانه به دلیل عدم پیش بینی منابع کار خاصی در حوزه بازآفرینی شهری صورت نگرفت.

او در ادامه لزوم شناسایی ۲۷۰ محله در سال با تعریف منابع و تشکیل ستاد آن با حضور وزارت کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی را تاکید کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه هم به صورت عملی کاری صورت نگرفت و کار بیشتر به صورت نرم افزاری، کاغذی و منحصر به تریبون‌ها و همایش‌ها انجام شد.

رضایی کوچی، با اشاره به اینکه خوشبختانه اکنون با حضور و ورود دکتر عبوری به عرصه ستاد بازآفرینی شهری با تجربه کاری وی در شهرداری‌ها و تغییر نگاه دولت و مجلس اوضاع عوض شده است گفت: دولت و مجلس با فهم مشترکی دریافتند که باید سرمایه گذاری در بافت فرسوده انجام تا از وقوع هزاران چالش اجتماعی و فرهنگی در این بافت جلوگیری شود.

او، تاثیر حداقل خدمات در بافت‌های فرسوده و رضایتمندی مردم از انجام آن نسبت به انقلاب و نظام را تأکید کرد و گفت: خوشبختانه مجلس با ارایه لایحه بازآفرینی شهری و حاشیه نشینی در جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون‌ها و اعضای هیأت رییسه توانست فهم مشترک تعریف منابع جدید و قابل توجه در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر‌ها را پیش بینی کند.

به گفته او، این طرح در کمیسیون تخصصی تصویب شده که با همراهی کمیسیون تلفیق نیز اعتبارات خوب و‌متفاوتی را برای بافت‌های فرسوده در سال آینده نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد.
 
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید مقام معظم رهبری برای رسیدگی به ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی را یادآور شد و گفت: دبیرخانه‌ای در دفتر مقام معظم رهبری برای این مهم تاسیس و تاکید بر ورود جدی‌تر ما به بافت فرسوده و‌حاشینه نشینی شده است.

رضایی کوچی، با تاکید بر اینکه ان شالله در سال آینده در بحث بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی شرایط کاملا متفاوت و حرکت‌های جدی خواهیم داشت گفت: شهرداران خارج از نگاه اقتصادی با مساعدت در صدور پروانه رایگان افزون بر کمک و احیای این بافت‌ها جان تازه و دوباره‌ای به شهر‌ها ببخشند.

شهرداران در سراسر کشور بیش از دولت کار عمرانی و ایجاد اشتغال می‌کنند

او، با تاکید بر اینکه امروز شهرداران در سراسر کشور بیش از دولت کار عمرانی و برای جمعیت قابل توجهی زمینه کار و اشتغال را ایجاد می‌کنند گفت: شهرداری‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی دستگاه موثری هستند.

به گفته او، وجود ۵۰۰ هزار نیروی بلاتکلیف شرکتی و فعالیت نیرو‌های پیمانی با حقوق و درآمد پایین دو مشکل شهرداری‌ها است که در تلاش برای رفع آن در مجلس هستیم.

تعیین تکلیف نیرو‌های شرکتی شاغل در شهرداری تا پایان سال

رضایی کوچی، با تاکید بر تلاش و جدیت چندساله مجلس برای پیگیری رفع بلاتکلیفی نیرو‌های شرکتی شاغل در شهرداری افزود: با انجام مقدمات کار و قرارگرفتن طرح در کمیته‌های پایانی دولت ان شالله بتوانیم قبل از پایان سال تکلیف نیرو‌های شرکتی شهرداری‌ها را مشخص کنیم.

او برقراری و پیگیری ایجاد تعادل حقوقی برای نیرو‌های پیمانی در شهرداری را نیز تاکیدکرد و گفت: مبحث سوم شهرداری‌ها اجرای پروژه‌های عمرانی آن است که مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه به شهرداری هاکمک زیادی کرد اگر چه جوابگو نیست، اما وضعیت را عوض کرد.

واریز مستقیم مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها کمکی در تامین منابع درآمدی

به گفته او، هر چند تلاش بر بردن درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در شورای برنامه ریزی استان‌ها و در نتیجه به صفر رسیدن سهم شهرداری شد، اما مجلس محکم مقابل آن ایستاد و نگذاشت این اتفاق بیفتد بلکه کمک کرد تا واریزی مستقیم به شهرداری‌ها و عدم امکان دست اندازی دولت به آن انجام شود.

رضایی کوچی، ایجاد راه‌های کسب درآمد پایدار برای شهرداری‌ها بویژه برای اجرای پروژه‌های عمرانی را تاکید کرد و گفت: قسمتی از درآمد‌ها نیز به صدور پروانه ساختمانی برمیگردد که در چند سال گذشته به خاطر سیاست گذاری اشتباه صورت گرفته مسکن با رکود و در نتیجه افزایش قیمت مسکن و زمین روبرو هستیم.

او، در پایان با تقدیر از زحمات ساداتی نژاد، نماینده کاشان در دوره‌های قبل و فعلی در رفع مشکلات شهرستان بویژه تلاش‌های پیگیر وی در حوزه راه‌های استحفاظی شهرستان گفت: نماینده کاشان توانست با پیگیری‌های مضاعف ردیفی در قانون بودجه و اعتبار خوبی در حوزه راه سازی شهرستان را در سال گذشته و برای سال آینده بگیرد که امید است با تخصیص آن مردم شیرینی این خدمات را در راه‌های اصلی و فرعی درک کنند.

مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس برای بازدید پروژه‌های اقدام مشترک وزارت راه و شهرسازی در شرکت بازآفرینی شهری ایران در محلات هدف و اولویت سکونتگاه غیررسمی کاشان و آران و بیدگل سفر و از چند طرح بازآفرینی شهری در دو شهرستان بازدید کردند.

بازدید از خانه فرهنگ کوی حسین پور و پردیس بزرگ فرهنگی در محل ساختمان قدیمی کارخانه ریسندگی کاشان و بافت فرسوده محله تاریخی دربند آران و بیدگل و روند اجرای این طرح‌ها از جمله این طرح‌ها بود.

همچنین آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کاشان، فرمانداران کاشان و آران و بیدگل، سیدجواد سادتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی دیگر از مسوولان استان اصفهان و شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل نیز در این  بازدید‌ها و نشست اتاق بازرگانی کاشان حضور داشتند.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار