در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اقدامات شبکه پستی کشور در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب/ اولین نمایشگاه مجازی کتاب با همکاری شرکت ملی پست در حال برگزاری است

مدیرکل پست منطقه جنوب غرب تهران درباره روند برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب در ایران توضیحاتی را ارائه داد.

امیر حسین کریمی مدیرکل پست منطقه جنوب غرب تهران همزمان با اولین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اولین نمایشگاه مجازی کتاب در ایران امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، مجازی برپا شد. هرساله نمایشگاه به صورت فیزیکی برگزار می‌شد، اما امسال مانند همه دنیا، شرایط کشور ما ایجاب می‌کرد که شیوه برپایی نمایشگاه کتاب تهران متفاوت باشد.

کریمی تصریح کرد: به دلیل استقبال مردم و درخواست ناشران از وزارت ارشاد تصمیم بر این شد که نمایشگاه گسترده‌تر از سال‌های گذشته در سطح کشور برگزار شود. اکنون بالغ بر ۲ هزار ناشر از سطح کشور در این نمایشگاه شرکت کرده اند و تمام افرادی که سال‌های گذشته به دلیل بعد مسافت امکان حضور در نمایشگاه کتاب را نداشتند امسال می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی خرید کنند.

باجه سیار دریافت مرسوله

۱۲۰۰  دفتر پستی کشور در خدمت ترویج فرهنگ کتابخوانی

وی تفاوت عمده نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته را مجازی بودن برای ناشران و خریداران عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز شرکت پست غرفه‌هایی را در نمایشگاه کتاب برپا کرده بود که مرسولات خریداران به مقاصد مورد نظرشان ارسال می‌شد، اما امسال با توجه به مجازی بودن نمایشگاه کتاب، نقش پست با سال‌های قبل متفاوت شده است.

مدیرکل پست منطقه جنوب غرب تهران بیان کرد: امسال نمایشگاه مجازی را وزارت ارشاد برگزار کرده و پست به عنوان همکار به برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کمک می‌کند. ناشرانی که برای حضور در نمایشگاه کتاب اعلام آمادگی کرده اند کتاب‌های درخواست شده توسط خریداران را به مراکز پستی سیار و ثابت سطح شهر تحویل می‌دهند و فرایند ارسال به مقصد آن انجام می‌شود. برای این کار حدود ۱۲۰۰ دفتر در کشور مورد نظر قرار گرفته است. روش دیگر این است که کتاب‌های سفارش داده شده از محل انتشاراتی که از سوی ناشر معرفی شده توسط ماموران پست جمع آوری شده و به مقصد می‌رسد.

ایستگاه های سیار پستی

استقرار ۹  ایستگاه سیار پستی در مرکز قرارگیری انتشارات تهران

کریمی افزود: به دلیل استقرار ۸۰ درصد ناشران در میدان انقلاب ۹ ایستگاه سیار پیش بینی شده که ناشران به نزدیک‌ترین مقر پستی خود مراجعه کرده، سفارش خریداران را به همکاران ما سپرده، مرسولات جمع آوری می‌شوند در واحد‌های تجزیه آماده سازی و به مقاصد مشخص شده در سراسر کشور ارسال می‌شود.

وی درباره درباره دفاتر ثابت خدمت رسان به نمایشگاه مجازی کتاب گفت: ۶ نقطه از تهران دفتر ثابت در نظر گرفته شده که ناشران می‌توانند کتب را به واسطه این دفاتر ارسال کنند؛ در مراکز استان‌ها نیز با مراکز پستی هماهنگ شده که همکاری لازم برای این مبادله کتاب بین خریدار و ناشر صورت پذیرد. پنلی هم برای ناشران از سوی پست ایجاد شده که می‌توانند محصولات ارسالی خود را از این طریق ثبت کرده و به دست همکاران ما در شبکه پستی کشور برسانند.

امیرحسین کریمی

پست روزانه ۵۰  هزار مرسوله برای نمایشگاه مجازی کتاب منتقل می‌کند

مجری نمایشگاه مجازی کتاب تصریح کرد: حداقل ظرفیت ۵۰ هزار مرسوله در روز برای نمایشگاه مجازی کتاب ایران در نظر گرفته شده و تمهیداتی هم برای افزایش احتمالی تعداد مرسولات اندیشیده شده که درصورت استقبال خریداران پست جوابگوی نیاز مردم خواهد بود.

کریمی افزود: به دلیل تکثر ناشران انتخاب شده از سوی خریدار، ممکن است کتاب‌های خریداری شده در دو یا سه روز متوالی وابسته به زمان ارسال کتاب از سوی ناشر، به مقصد برسد و کتاب‌های خریداری شده در یک بسته واحد توسط خریدار دریافت نشود بنا بر این لازم است مردم و خریداران حوزه کتاب در این زمینه صبر و حوصله کافی را داشته باشند.

ارسال مرسولات پستی

چگونه از وضعیت ارسال کتاب‌هایی که خریده‌ایم مطلع شویم؟

وی بیان کرد: پس از ارسال کتب از سوی ناشران، خریدار کدی را از طریق پیامک دریافت می‌کند که امکان رهگیری مرسولات نمایشگاه کتاب به وسیله آن از طریق سایت پست امکان پذیر خواهد بود. هزینه پست برای خریداران رایگان بوده و برای ناشران نیز یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است؛ تخفیفاتی هم برای ناشران فرستنده از سوی شرکت پست قرار داده شده است.

مدیرکل پست منطقه جنوب غرب تهران تاکید کرد: خریداران باید برای ارسال بهتر و سریع‌تر مرسولات آدرس دهی دقیق داشته باشند و کدپستی را درج کنند؛ ارائه شماره تماسی برای هماهنگی هرچه بهتر بین گیرنده و ماموران پستی نیز یکی از موارد مهم است که خریداران نیاز است تا آن را رعایت کنند.

گفتنی است؛ امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب سایتی را با عنوان «ketab.ir» در نظر گرفته که ناشران کتاب‌هایی که در ایران منتشر می‌کنند را در این سایت معرفی کرده اند و خریداران می‌توانند از این طریق به ناشر کتاب خود را سفارش دهند؛ ناشر نیز از موجودی که در دسترس دارد کتاب را حاضر کرده و به دفاتر پستی ارائه می‌کند تا به دست خریدار برسد. این نمایشگاه از یکم تا ششم بهمن ماه در سایت مذکور دایر است.

اقدامات شبکه پستی کشور در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.