صدور ۹۰ گواهی نامه آموزشی قانون بکارگیری سلاح برای محیط بانان گلستانی

به همت سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان گلستان و به دنبال برگزاری کلاس آگاهسازی ویژه محیط بانان استان گواهی نامه آموزشی قانون بکارگیری سلاح برای ۹۰ نفر از آن‌ها صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی رئیس سازمان قضایی استان  گفت: قانونگذار با علم و آگاهی دقیق از تجربیات رسیدگی به پرونده‌های تیراندازی غیر مجاز در نیرو‌های مسلح، صلاحیت رسیدگی به این جرم محیط بانان را به سازمان قضایی محول کرده است.

او افزود: طبق این قانون محیط بانان در چهارچوب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی ضابط خاص محسوب می‌شوند که فصل جدیدی از تعاملات دوجانبه را رقم زده است.

او گفت: استفاده از سلاح برای انجام اقدامات بازدارنده، مقابله با اخلال گران، مجرمین و شکارچیان غیر مجاز وظایف محیط بانان را سنگین‌تر کرده است.

زارعی تصریح کرد: علیرغم هوشیاری محیط بانان در بکارگیری سلاح سازمانی در مواقع خطر و شرایط بحرانی، امکان مواجهه با چالش جرم وجود دارد.

او با بیان اینکه سازمان قضایی نسبت به کاهش جرائم تیراندازی محیط بانان احساس وظیفه می‌کند، گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی یک سرمایه برای سازمان قضایی محسوب می‌شود که محدود به نیرو‌های مسلح نبوده و متناسب با صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.

این مقام قضایی افزود: نهادینه کردن مقوله پیشگیری از وقوع جرم مانند نیرو‌های مسلح سبب کاهش جرم تیراندازی غیر مجاز در بین محیط بانان خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: با برگزاری کلاس‌های آگاهسازی متعدد قانون بکارگیری سلاح، تمام تجربیات خود را به محیط بانان زحمتکش انتقال خواهیم داد.

زارعی گفت: بدنبال کلاس‌های برگزار شده تا امروز از تعداد ۱۵۰ نفر محیط بان گلستانی برای ۹۰ نفر آن‌ها گواهی نامه آموزشی صادر شده است.

به گفته زارعی کیاپی تعداد باقیمانده، غالبا محیط بانان پارک ملی گلستان هستند که گواهی آموزشی آن‌ها به زودی صادر خواهد شد.

او با بیان اینکه یک محیط بان باید در آخرین مرحله و در صورت ضرورت اقدام به تیراندازی کند، گفت: سعی ما بر این است به محیط بانان آموزش دهیم که تیراندازی با سلاح باید بدون شتابزدگی و متناسب با اقدام فرد متخاصم انجام شود.

زارعی تصریح کرد: محیط بانان باید با استفاده از قانون بکارگیری سلاح، قدرت تصمیم گیری خود در استفاده از سلاح سازمانی را تقویت کنند.
این مقام قضایی بیان داشت: اجرای دقیق این قانون سبب کاهش درگیری محیط بانان و شکارچیان غیر مجاز بوده و رافع مسئولیت جزائی و کیفری محیط بانان خواهد بود.

او با تاکید بر آموزش عملی تیراندازی به محیط بانان گفت: محیط بانان علاوه بر فراگیری تئوری قانون بکارگیری سلاح، باید نحوه استفاده عملی از آن را بیاموزند تا از گزند شکارچیان غیر مجاز در امان باشند.

لازم به ذکر است این گواهی نامه‌های آموزشی به فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان تحویل شد.
 
انتهای پیام/ق 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.