ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/۲ بهمن آغاز اولین جنگ مسلحانه مردم ایران علیه رژیم طاغوت

۲ بهمن سال ۵۷ یادآور حماسه تاریخی به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه و مردمی است که نخستین قیام مسلحانه خود را با رهبری مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسنی به پا کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ امروز مصادف است با گرامیداشت حماسه دوم بهمن ۵۷، روزی که مسجد اعظم ارومیه به توپ بسته شد، رشد اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی در اقصی نقاط کشور در سال ۵۷ در حالی که از طریق تظاهرات مردمی در خیابان های شهرهای مختلف در حال پی گیری بود، ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را در دوم بهمن ماه ۵۷ پشت سر گذاشت.

در روزهای تداوم نهضت بزرگ انقلاب اسلامی، جرقه اولین مبارزه مسلحانه در ارومیه کلید خورد که در شکل گیری و هدایت آن مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ‘غلامرضا حسنی' امام جمعه ارومیه بیشترین نقش را داشت.

نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی نخستین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت مسجد اعظم ارومیه است که در مرکز شهر قرار گرفته است.

مردم ارومیه و آذربایجان غربی از دوم بهمن به عنوان واقعه بزرگ مسجد اعظم ارومیه یاد می‌کنند، واقعه‌ای که تنها به یک درگیری خیابانی به مدت چند ساعت تیراندازی بین انقلابیان ارومیه به فرماندهی م مجاهد نستوه مرحوم حجت‌الاسلام حسنی و نیروهای نظامی محمدرضا پهلوی خلاصه نمی‌شد بلکه نقطه عطفی در تاریخ ایران است و نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد.

از جمله اقداماتی که انقلابیان این شهر برای مقابله با عوامل طاغوت می‌توان ذکر کرد، استقرار در گنبد مسجد اعظم، سنگربندی خیابان، ایجاد مانع برای حرکت نیروهای زرهی، ایجاد سنگر در پشت بام یکی از بانک‌های مستقر در نزدیکی مسجد، قطع درختان بزرگ و انداختن آن در مسیر تانک‌ها برای جلوگیری از پیشروی خودروهای زرهی است که در این نوشته مرحوم حجت الاسلام حسنی مجاهدنستوه و مبارز خستگی ناپذیر آذربایجان غربی در کتاب خاطرات خود،‌به بیان این حماسه پرداخته اند.

مهر تایید امام خمینی (ره) بر حماسه دوم بهمن ۵۷ ارومیه

جمله معروف امام راحل در خصوص امام جمعه ارومیه مهر تاییدی بر حماسه دوم بهمن ۵۷ این دیدار است، نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم.

نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی اولین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت مسجد اعظم ارومیه است که در مرکزیت شهر قرار گرفته است.

در تاریخ مبارزات انقلابی مردم ارومیه برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روز‌های بزرگی، چون خرداد ۴۲، ۱۹ دی قم، ۲۹ بهمن تبریز، ۱۷ شهریور تهران و ۱۳ آبان و سایر ایام ثبت و ضبط است که دوم بهمن ارومیه نیز در زمره این روز‌های تاریخی قرار دارد.

جنگ مسلحانه روز دوم بهمن ۱۳۵۷ مردم ارومیه نقطه عطفی در اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران است و این روز به عنوان سالروز نخستین جنگ مسلحانه مردم ایران علیه رژیم ستم‌شاهی باید در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شود.

آذربایجان غربی در کلام مقام معظم رهبری

در سال ۷۵ مقام معظم رهبری در اجتماع پرشکوه مردم ارومیه با تشکر از استقبال پرشور و صمیمانه مردم ارومیه و مناطق اطراف، آذربایجان را منطقه‌ای تاریخی و پرافتخار، سربلند، خوش سابقه و فداکار خواندند و افزودند:

مردم مؤمن و صمیمی این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحانهای دشواری سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌های "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینی در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار می‌رودمردم مؤمن و صمیمی این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحانهای دشواری سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌های "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینی در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار می‌رود

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری می گوید: قیام مسلحانه مردم ارومیه در ۲ بهمن ۱۳۵۷ نقطه عطف تاریخ مبارزه های مردم انقلابی آذربایجان غربی است و باید برای حفظ و ماندگاری آن تلاش شود.

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی افزود: این روز حاصل رشادت و مبارزه مسلحانه مردم غیور ارومیه و روحانیت این شهر با طاغوت است.

او  به نقش روحانیت در خلق این حماسه اشاره کرد و گفت: مردم مبارز ارومیه با هدایت روحانیت از جمله حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی توانستند در اوج خفقان رژیم ستمشاهی، حماسه بزرگی را در این روز خلق کنند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی حاصل وحدت و همدلی تمامی نیروهای انقلابی است، اظهار داشت: برای صیانت از ارزش های انقلاب و حماسه بزرگی چون این قیام مسلحانه باید بیش از پیش تلاش شود.

آیت الله قریشی به بیان خاطره هایی از دوران انقلاب پرداخت و گفت: ما تمامی سختی ها را تحمل کردیم و پس از تبعید و زندان نیز دوباره به راه خود ادامه دادیم.

او اضافه کرد: زندان و تبعید هرگز نتوانست ما را از هدفمان جدا کند بلکه تهدیدها و فشارهای رژیم طاغوت باعث شد تا به مبارزه خود با توان بیشتری ادامه دهیم.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
گزارش عالی بود