لزوم شناسایی و نوسازی مدارس سنگی و خطرآفرین در خوزستان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور بر شناسایی و نوسازی مدارس خطرآفرین و سنگی در استان خوزستان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فاطمه مهاجرانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور دیشب در نشست هم‌اندیشی با رؤسای آموزش و پرورش خوزستان، گفت: خوزستان سهم بسیاری را در عزت ایران داشته و دارد و افراد بزرگی، چون شهید جهان آرا اینجا بوده‌اند و واقعاً استان ویژه‌ای محسوب می‌شود.

او خوزستان را به خیران ملی برای احداث مدرسه و نوسازی مدارس سنگی پیشنهاد داد و افزود: این استان یکی از استان‌های گسترده است و میزان پراکندگی و فاصله روستا‌ها و شهر‌ها کار را سخت‌تر می‌کند، البته این گستردگی همزمان مزیت و چالش است، چون هرجایی که جمعیت باشد، آبادانی وجود دارد و دولت باید بهداشت، درمان، زیرساخت‌های عمرانی و توسعه را به آن‌ها ارائه دهد.

مهاجرانی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت‌های خوزستان در ایام جنگ از بین رفته‌اند و برخی شهر‌ها حتی یک مدرسه برای آن‌ها باقی نمانده است، اظهار داشت:، اما اداره کل نوسازی و مجمع خیران مدرسه‌ساز این استان گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته‌اند.


بیشتر بخوانید


معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به لزوم اولویت‌بندی در انجام کار‌ها بیان کرد: در مواردی باید ورود شود که به دانش آموزان مربوط است و نباید در حوزه تجهیز و تکمیل سرای معلم و یا معلم سرا هزینه شود چرا که سازمان بازرسی نیز خُرده می‌گیرد.

این مقام مسئول رسیدگی به دارالقرآن، پژوهش سرا و مجموعه‌های ورزشی که دانش آموز به صورت مستقیم از آن استفاده می‌کند را جزو وظایف این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: در اولویت‌بندی ابتدا باید مدارس خطرآفرین از جمله مدارس سنگی شناسایی و برای بازسازی آن اقدام شود، چرا که حداقل سهم دانش آموز یک سقف ایمن بالای سر است، همچنین باید اول مدارس ناایمنی را که نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند، احصا کرد و آن‌ها را در اولویت اقدام قرار داد.

مهاجرانی بیان داشت: چند نفر از خیران ملی خوب با تعداد بالا در راه سفر به خوزستان هستند و با توجه به نیاز وافر استان و وظیفه‌ای که ارکان دولت از جمله سازمان نوسازی دارد، به سمت این استان سوق داده می‌شوند، ضمن اینکه برچیدن مدارس سنگی یک تا ۳ کلاسه در اولویت است و امید می‌رود که بتوان تا پایان سال آینده مدرسه سنگی کمتر از ۳ کلاسه وجود نداشته باشد.

او در خصوص مدارس کانکسی تصریح کرد: برخی مواقع روستا‌ها آنقدر دور از دسترس هستند که شاید خیران نسبت به ساخت مدرسه اقدام نکنند، برخی افراد نیز سکونت موقت دارند و برای این سکونتگاه‌های موقت کانکس انتخاب بدی نیست، کانکس شاید بهترین نیست، ولی بهینه است، اما در نهایت برچیدن مدارس کانکسی را حتماً در برنامه داریم.


بیشتر بخوانید


مهاجرانی در خصوص مدارس شبانه‌روزی و هنرستان گفت: مدارس شبانه‌روزی جزو پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شوند و مثل پروژه‌های ۳ کلاسه نیست که در برخی روستا‌ها باید از آن استفاده کرد، البته در خصوص مدارس ۳ شیفته نیز پیگیری می‌شود و واقعاً موضوع غیرقابل‌تحملی است که حتماً برای حل آن تلاش خواهد شد، در چند شهر دیگر هم به خاطر حاشیه‌نشینی این موضوع را شاهد بودیم و حتی به کانکسی شدن رسیده بود، ولی آن موضوع حل شد.

او ادامه ادامه داد: حاشیه‌نشینی مثل بمب ساعتی رفتار می‌کند، زیرا حاشیه‌نشین مدرسه ندارد، محرومیت دارد و آسیب‌های اجتماعی این مناطق نیز بالا است. خوزستان به معنای واقعی در پویش «من مادرم و بچه‌های ایران فرزند من» عملکرد خیلی خوبی داشته است، مردم ایران به صورت اعم و مردم استان به صورت اخص بسیار مشارکت داشتند و این موج از خوزستان شروع شد و در این استان با ۴۳ هزار مشارکت تا استان بعدی که ۸ هزار نفری است، فاصله معناداری وجود دارد.

او اظهار کرد: در این رابطه برای سال ۱۴۰۰ بودجه پیشنهادی این سازمان ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تصویب دولت، خیران نیز تعهد دادند که ۴ هزار میلیارد تومان کمک در این زمینه داشته باشند و با توجه با رکود اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا رقم بسیار بالایی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.