علت مرگ پلنگ ماده در خواف مشخص شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دریافت نتایج تیم کارشناسان حقیقت یاب و دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اتلاف یک قلاده پلنگ ماده در ارتفاعات دردوی خواف خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پی اطلاع رسانی یکی از اهالی روستای دردوی مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات این روستای که مورد هجوم و حمله چندین قلاده سگ گله قرار گرفته بود، محیط بان سریعا به محل عازم شدند و با توجه به اهمیت موضوع، تحقیقات و بررسی میدانی برای تشخیص علت اصلی اتلاف آغاز شد.

او افزود: در بررسی مقدماتی و شنیده‌های محلی، شواهد گواه از حمله پلنگ به گله گوسفندان و سپس هجوم سگ‌های گله و درگیری با ماده پلنگ می داد ولی برای اطمینان بیشتر از علت حادثه، روز گذشته تیم حقیقت یاب با حضور کارشناس نظارت بر امور حیات وحش استان برای بررسی و تشخیص دقیق علت اتلاف به خواف اعزام شدند.
 

بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به اینکه لاشه پلنگ به مشهد و اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی انتقال یافته است، ادامه داد:گزارش دامپزشکی استان و کمیته حقیقت یاب نیز نظر دامپزشک معتمد اولیه را تایید کرده است.

همتی بیان کرد: بر اساس این گزارش در کالبد گشایی آثار کوفتگی و خون مردگی در کشاله ران، گردن و پهلو‌ها به وضوح مشهود بود و در ناحیه حنجره نیز پارگی خاصی مشاهده شده است.

او تصریح کرد: در لاشه پلنگ هیچ گونه علائمی از پارگی پوست یا بیماری و خونریزی از منافذ بدن مشاهده نشد که این موضوع به طور یقین خفگی ناشی از درگیری با سگ‌های گله و گاز گرفتگی در ناحیه گلو را به عنوان علت اتلاف تایید می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: آزمایشات تکمیلی نیز به منظور بررسی ابتلای احتمالی این گونه به بیماری هاری و نیز سم شناسی از محتویات داخلی و رادیوگرافی از ناحیه سر و فک حیوان نیز انجام شده است.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.