رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گرایش دانشجویان به حوزه‌های تمدن ساز کمتر شده است

نیلی گفت: در شرایط فعلی گرایش مشتاقان به علم را در حوزه‌های تمدن ساز مثل علوم انسانی، کمتر مشاهده می‌کنیم.

محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت توجه به نخبه پروری در کشور اظهار کرد: افراد نخبه، باهوش و با استعداد زیادی در کشور داریم که وجود آنها، نتیجه امکانات هستند. استعدادهای متعددی در کشور داریم اما پرورش یافتن این استعدادها نیازمند ایجاد فضای نخبه پروری است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه باید به ایجاد انگیزه در جوانان توجه کنیم، افزود: خوشبختانه در کشور مشتاقان علم خیلی زیاد هستند اما شرایط موجود زندگی بر شکوفا شدن استعداد‌های آن‌ها تاثیرگذار است.

به گفته‌ این مقام مسئول، دانشگاه‌ها باید به جوانانِ مشتاق علم انگیزه بدهند تا آن‌ها دانش لازم را فرابگیرند.

نیلی احمد آبادی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که جوانان قبل از ورود به دانشگاه به محیط مدرسه و پیش دبستانی وارد می‌شوند. باید به اینکه در این مراحل ذهن کودک به چه مسائلی سوق پیدا می‌کند، توجه کرد.

رئیس دانشگاه تهران درباره علت سوق پیدا نکردن به رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی تصریح کرد: در شرایط فعلی گرایش مشتاقان به علم را در حوزه‌های تمدن ساز مثل علوم انسانی، کمتر  مشاهده می‌کنیم و داوطلبان کنکور بیشتر به سمت رشته‌های مبتنی بر خدمات و تکنولوژی حرکت می‌کنند در حالی که پایه و اساس رشته‌های مبتنی بر خدمات و تکنولوژی هم رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی است.  

به گفته این مقام مسئول، توجه به علوم انسانی و اجتماعی باید همه جانبه باشد.

نیلی احمد آبادی توضیح داد: هم ما می‌دانیم که رشد شخصیت و ذهن از ۲ سالگی شروع می‌شود و نهاد‌هایی که در شکل گیری این برداشت‌ها یعنی توجه به علوم انسانی و اجتماعی موثر هستند باید بیش از همیشه به وظایف خود عمل کنند. دانشگاه‌ها هم باید از امکانات خود در راستای اهمیت دادن به رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی بهره ببرند.

او درباره مشکل اصلی به وجود آمده برای دانشگاه تهران با  مجازی شدن کلاس‌ها توضیح داد: محدودیت و مشکل دانشگاه تهران با مجازی شدن آموزش‌ها در زمینه تحقیقات و برگزاری آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های عملی است. این ترم و ترم گذشته تمام کلاس‌ها به صورت مجازی با موفقیت برگزار شد. ترم گذشته امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها را فراهم کردیم و بیش از هزار دانشجو را در خوابگاه‌ها اسکان دادیم. امیدواریم شرایطی فراهم شود که دانشجویان با رعایت شیوه نامه‌ها به خوابگاه‌ها بیایند.

نیلی احمد آبادی ادامه داد: در حال  بررسی هستیم تا بین این بیماری و برگزاری کلاس‌های عملی به صورت حضوری تناسبی برقرار کنیم.  

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کمیته‌ای در دانشگاه تشکیل داده ایم تا شرایط لازم را برای تحقیق و پژوهش پیرامون این امر را انجام دهند، ادامه داد: به تمام استادان کلاس مجازی داده ایم تا با دانشجویان ارتباط داشته باشند. ترم گذشته مرکز مشاوره دانشگاه تهران با ۲۷ هزار دانشجوی دانشگاه تماس گرفتند و از وضعیت آن‌ها کسب اطلاع کردند. این اقدام به این جهت بود که تا دانشجو بداند که دانشگاه به فکر آن‌هاست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار