باید زیر ساخت مرزها را برای رونق تجارت بهبود بخشیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: نباید اجازه بدهیم رونق سایر مرز‌های کرمانشاه باعث رکود مرز خسروی شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه   اشاره‌ای به احتمال بهبود شرایط بین‌المللی کشور طی چند وقت آینده داشت و گفت: باید آماده باشیم که اگر راه تنفس بیشتری برای کشور باز شد، ما نیز استفاده لازم از این موضوع را برای رونق تجارت استان ببریم.

او لازمه این موضوع را بهبود زیرساخت‌های مرزی استان و رفع مشکلات پیش روی آن‌ها عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از مشکلاتی که برخی مرز‌های استان اکنون با آن مواجهند هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این مشکلات مربوط به مرز خسروی است که لازم است هرچه زودتر مشکلات تجارت این مرز با رایزنی‌های هر دو طرف حتی در سطح استانداران مرتفع شود.

حاتمی از موقعیت استراتژیک مرز خسروی یاد کرد و با تاکید بر لزوم رونق مجدد این مرز، یادآور شد: نباید اجازه بدهیم رونق سایر مرز‌های استان، باعث رکود این مرز شود.

او مشکل مهم دیگر مرز‌های استان را مربوط به طرح جامع گمرک پرویزخان دانست که طولانی شدن آن مشکلات زیادی را ایجاد کرده و افزود: پیشرفت این طرح باید هرچه زودتر شتاب بگیرد و حداقل تا پایان سال بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم رفع مشکلات زیرساختی مرز‌های شوشمی و شیخ صله هم تاکید کرد.

حاتمی با بیان اینکه مکمل تجارت در مرز‌های استان تردد افراد است،بیان کرد: برای این منظور حتما باید موضوع کولبری هم در استان ساماندهی شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان کرمانشاه نیز موضوع ساماندهی کولبری به شدت مورد تاکید قرار گرفت و قرار است طرحی برای ساماندهی کولبری در جلسه سران قوا ارائه و کرمانشاه به عنوان پایلوت این طرح معرفی شود.

او معتقد است، برای رونق تجارت استان در کنار صادرات از مرز‌های رسمی باید صادرات معیشتی و چمدانی هم پیگیری شود.

حاتمی سپس از معضل تخلیه و بارگیری کالا‌ها در مرز‌های استان نیز انتقاد کرد و گفت: این شرایط اصلا مطلوب ما نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم راه‌اندازی جمل یکسره در مرز‌های استان تاکید کرد و افزود: ۹۰ درصد مشکلاتی که در مرز‌ها داریم به همین موضوع برمی‌ردد.

در ادامه کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه بر لزوم رفع مشکلات مرز خسروی تاکید کرد و گفت: مسائل تردد مسافر و حمل بار از مرز با این اهمیت باید هرچه زودتر ساماندهی شود.

او  ادامه داد: لازم است متولی خاصی برای این موضوع تعیین شود و سپس رایزنی‌های لازم با طرف عراقی برای رفع مشکلات این مرز صورت گیرد.

به گفته کاشفی، در گذشته چنین رایزنی‌هایی در قالب هیات‌های اعزامی به عراق برای رفع مشکلات پرویزخان انجام شد و نتایج مثبتی داشت.

موضوع دیگری که رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر آن تاکید کرد لزوم ساماندهی ترخیص‌کاران فعال در مرز‌های استان خصوصا مرز پرویزخان بود.

او با بیان اینکه عمده کار‌ها در نقطه صفر مرزی توسط این افراد صورت می‌گیرد و خود تجار معمولا به مرز نمی‌آیند، خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم در مرز با چه کسانی به عنوان ترخیص کار مواجهیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار ساماندهی ترخیص کاران ظرف یک ماه آینده شد و ادامه داد: حتی لازم است برای این افراد کارت شناسایی صادر شود و در قالب انجمن یا اتحادیه مشخصی فعالیت کنند.

کاشفی در ادامه از نامناسب بودن ارزش پایه گمرکی کالا‌های صادراتی هم یاد کرد که آخرین بار بر اساس دلار یازده هزار تومانی تعیین شده و اکنون با بالا رفتن نرخ دلار نیازمند اصلاح است.

او تاکید کرد: از آنجایی‌که معمولا با نوسانات نرخ ارز در کشور مواجهیم، بهتر است پایه ارزشی کالا‌های صادراتی بر اساس قیمت ریالی کالا‌ها باشد و سپس متناسب با نرخ روز دلار برای انجام تعهدات ارزی، تعیین شود.

انتهای پیام /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار