افزایش تولید و بهره‌وری در بخش کشاورزی منطقه سیستان ضروری است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توجه به کاهش وابستگی به آب و افزایش تولید و بهره‌وری در بخش کشاورزی منطقه سیستان یک ضرورت است و باید به عنوان یک اصل دنبال شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با فرماندار زابل، امام جمعه، اعضای شورای اسلامی و شهردار بنجار و جمعی از معتمدان این شهر با بیان اینکه باید سرنوشت سیستان به سمتی برود که از وابستگی این منطقه به آب کاسته شود اظهارداشت: با اجرای فاز نخست طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان که در پهنه ۲۰۰ هزار هکتاری اجرا شده باید افزایش بهره‌وری و تولید در بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به عنوان یک ضرورت دنبال و فازهای بعدی این طرح نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود.

او  با بیان اینکه آثار وجود دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات کشاورزی منطقه سیستان باید در زندگی و بخش کشاورزی مردم تاثیر بیشتری داشته باشد و بتواند در این حوزه تحول ایجاد کند افزود: برای تصویب طرح منطقه آزاد سیستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام با افراد و شخصیت‌های زیادی مانند رییس، دبیر و اعضای این مجمع مذاکره و اهمیت و تاثیر تصویب این طرح در توسعه منطقه و استان تشریح شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: شرایط کشور طی چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی بسیار سخت بود و این تحریم‌ها در کنار آثار سو که بر زندگی مردم تاثیر گذاشت در بخش‌های زیادی هم باعث توانمندی و خودکفایی شده است.

او  با تاکید براینکه باوجود همه این تنگناها در حوزه عمرانی هیچ بخش غیرفعالی نداریم و پروژه‌های معطل مانده زیادی مانند بزرگراه‌ها که در سند توسعه محور شرق اصلی‌ترین مولفه توسعه تلقی شده در حال اجرا است گفت: در حوزه اعتبارات رتبه اول رشد بودجه نسبت به سایر استان‌های کشور را داشتیم اما با توجه به عقب‌ماندگی تاریخی سیستان و بلوچستان برای ارتقای شاخص‌های توسعه همچنان با مشکلات اعتباری مواجه هستیم.

موهبتی با اشاره به اینکه اعتبارات بزرگراه چابهار - میلک تا سال ۹۸ از محل اعتبارات استانی تامین شده که در جریان سفر معاون اول رییس جمهوری در سال ۹۷ این پروژه از ردیف ملی برخوردار شد بیان کرد:با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان به ۱۳ برابر افزایش یافته و در حوزه گازرسانی بیش از ۲۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت و در حوزه راه آهن چابهار - میلک به عنوان بزرگترین پروژه کشور حدود هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این استان انجام شده است.

او  به مشکلات مطرح شده از سوی امام جمعه، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بنجار اشاره و بر بررسی و پیگیری برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان هم در این نشست با تشریح ‌پروژه‌های عمرانی استان به پروژه بزرگراه زابل - زاهدان اشاره و گفت: با وجود توقف این پروژه در سال‌های گذشته، خوشبختانه این پروژه هم‌اینک توقف ندارد و قطعات مختلف آن به پیمان رفته است.

منصور بیجار با بیان اینکه در حوزه ساماندهی حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده افزود: در حوزه شهرداری‌ها نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر افزایش کمک‌ها را داشته‌ایم و در بعضی از شهرها تا سه برابر نیز این کمک‌ها افزایش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه ۸۲درصد درآمد شهرداری بنجار نیز مربوط به اعتبارات دولتی بوده تصریح کرد: تنها کمتر از ۲۰ درصد مربوط به اعتبارات درآمدی بوده چون شهرداری‌های سیستان و بلوچستان به‌دلیل نبود وجود کارخانه‌های بزرگ از اعتبارات ارزش افزوده برخوردار نیستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان به درخواست امام جمعه و اعضای شورای شهر بنجار برای تغییر در طرح تفصیلی این شهر اشاره و بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر می‌تواند پیشنهادات خود را در این رابطه به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارائه دهند تا درخواست آنان در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

امام جمعه بنجار هم در این نشست، شاخص‌های پیشرفت و توسعه هر جامعه را اقتصاد، فرهنگ و امنیت ذکر و گفت: شهر بنجار در حوزه فرهنگ و تمدن جزو متمدن‌ترین بخش‌های سیستان بوده بطوریکه اولین حوزه علمیه و نماز جمعه را در منطقه داشته است.

حجت الاسلام پارسا؛ حمایت از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی؛ تاسیس خانه عالم در روستاها، اصلاح طرح تفصیلی شهر بنجار، پرداخت کمک‌های اعتباری به شهرداری بنجار و کمک برای تعمیر ماشین‌آلات شهرداری را خواستار شد.

در پایان به دستور استاندار سیستان و بلوچستان مقرر شد؛ مشکلات مطرح شده در این نشست بررسی و در جهت رفع آنان تلاش شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار