استقبال روسیه از پیشنهاد جو بایدن درباره تسلیحات اتمی

سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد مسکو پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای تمدید ۵ ساله معاهده اتمی «استارت ۳» استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، کاخ ریاست جمهوری روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که از پیشنهاد «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا، برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای استقبال می‌کند و ماندن در پیمان «استارت ۳» با واشنگتن را تایید و در زمان مناسب در این خصوص مذاکره خواهند کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، در این خصوص گفت: روسیه از تمدید این معاهده که تا کمتر از دو هفته آینده منقضی می‌شود، حمایت کرده و منتظر دریافت جزئیات طرح پیشنهادی واشنگتن است.

روز گذشته (پنج‌شنبه) کاخ سفید اعلام کرد بایدن به روسیه تمدید پنج ساله معاهده استارت نو را پیشنهاد کرده است.

پیمان استارت نو که آخرین و تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان آمریکا و روسیه است، در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسد.

این در حالی است که دونالد ترامپ اعلام کرده بود در صورت باقی ماندن در منصب ریاست جمهوری، آمریکا را از این پیمان خارج خواهد کرد.

پیشتر آمریکایی‌ها برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بودند که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشور‌های اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

پیمان اصلی استارت به زمان جنگ سرد بازمی‌گردد که پس از فروپاشی شوروی دوباره میان روسیه و آمریکا ایجاد شد و دو کشور ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت نو معروف شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار