راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران بر عهده دانشگاه فردوسی است

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تکمیل، راه‌اندازی و ارتقای طرح نیمه‌تمام "سامانه هشدار سریع زلزله تهران" بر عهده این دانشگاه گذاشته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهرام عباسی رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پیگیری تکمیل و راه‌اندازی طرح نیمه‌تمام سامانه هشدار سریع زلزله تهران در چارچوب قراردادی میان دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهر تهران در دست انجام است.

او در خصوص نیمه‌تمام ماندن طرح پیشین اجرای این سامانه افزود: پیش از این شرکتی ژاپنی در سال ۹۲ در قالب قراردادی با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهر تهران اجرای سامانه هشدار سریع زلزله را بر عهده گرفته بود و در همین چارچوب پهنه‌بندی لرزه‌ای تهران بزرگ را نیز انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: چهار ایستگاه لرزه‌نگاری ظرف همین مدت توسط مجری ژاپنی در سطح کلانشهر تهران راه‌اندازی شد، اما ادامه کار به بهانه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان متوقف و در نهایت از سوی مجری ژاپنی به طور نیمه‌تمام رها شده است.

عباسی بیان کرد: پس از این روند، مناقصه‌ای داخلی برای پیگیری اجرای سامانه هشدار سریع زلزله در تهران ترتیب داده شد که دانشگاه فردوسی مشهد در آن حضور یافت پس از طی روند تشریفات قانونی وظیفه تکمیل، راه اندازی و ارتقای سامانه را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: در این قرار داد تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز از چهار به ۲۶ ایستگاه گسترش پیدا کرد تا اگر زلزله‌ای در اطراف تهران رخ داد پس از ثبت در ایستگاه‌ها، حداکثر تا ۲۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله در تهران، با استفاده از برنامه و کد اختصاصی ثبت شده، از طریق امواج رادیویی و مخابراتی، اطلاعات آن به سامانه مرکزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارسال شود.

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: این سامانه با مراکز خدماتی و پشتیبانی همچون سازمان آتش نشانی، شرکت گاز و متروی شهر تهران ارتباط دارد تا در زمان وقوع زلزله، بلافاصله اقدامات ایمنی همچون توقف مترو‌ها و بستن شیر‌های اصلی گاز انجام شود.

عباسی اظهار کرد: "سامانه هشدار سریع زلزله" در زمره فناوری‌های سطح بالا و پیچیده‌ای است که هم‌اینک در اختیار فقط هشت کشور در سطح جهان قرار دارد، ولی متخصصان توانمند کشورمان توانسته‌اند با موفقیت ایران را وارد این حوزه کنند تا حرفی برای گفتن داشته باشد و هم اینک این فناوری در ایران بومی‌سازی شده و امیدواریم اوایل سال آینده امکان بهره‌برداری از آن فراهم شود.

او افزود: طراحی و اجرای این پروژه در کشور آمریکا ۱۴ سال طول کشید تا بهترین شکل ممکن را در پیش‌بینی و پاسخ به دست آورد، اما در حال حاضر این مرکز توانسته است با همکاری برخی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد و برخی از استادان ایرانی خارج از کشور این سامانه را با کمترین هزینه بومی سازی کند.

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: با اجرای موفق این پروژه، امکان استفاده آن در سایر شهر‌ها و دیگر کشور‌های منطقه که سابقه وقوع زلزله را دارند امکان پذیر می‌شود.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.