در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بارش‌های اخیر تاثیری در جبران کمبود بارش‌های فصلی ندارد

رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون، میزان بارش‌ها ۲۵ درصد کمتر از نرمال بوده است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار کم بارشی‌ها در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که طی ۴ تا ۵ هفته آینده بارش‌ها به ویژه در شرق کشور کمتر از نرمال است.

بارش‌ها ۲۵ درصد کمتر از نرمال است

او با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها تاکنون ۲۵ درصد کمتر از نرمال است، افزود: بنابر آمار کمبود بارش در شرق و جنوب کشور بسیار چشمگیر است.

وظیفه ادامه داد: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب فارس بیشترین نابه هنجاری یا بی هنجاری بارش را دارند.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه طی ۲ ماه باقی مانده سال کم بارشی استمرار خواهد داشت، بیان کرد: چندین مدل اقلیمی نشان می‌دهد که بارش‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای کمتر از نرمال است که این موضوع کمی نگران کننده است، چرا که اگر در ماه‌های اسفند و فروردین کمبود بارش جبران نشود، خشکسالی قابل ملاحظه‌ای در بسیاری از نقاط پیش روست.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه بارش برف و باران اخیر تاثیری در جبران کمبود بارش فصلی ندارد، گفت: بارش‌های اخیر مربوط به پیش‌بینی کوتاه مدت است که به هیچ عنوان نمی‌تواند کمبود بارش فصلی را جبران کند، ضمن اینکه این بارش‌ها عمدتا در نوار شمالی کشور است و مابقی نقاط، بارش چندانی ندارند.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: با وضعیت بارش‌ها از ابتدای سال زراعی تاکنون به طور متوسط ۲۵ درصد و در برخی استان‌ها بی هنجاری بارش به ۸۵ درصد هم‌ می‌رسد که در مجموع پیش‌بینی می‌شود سال آبی را تا عید با احتمال زیاد با کم بارشی گسترده به پایان برسانیم.

به گفته این مقام مسئول، بارندگی‌ها در اغلب نقاط به ویژه جنوب و جنوب شرق، کمتر از بلندمدت و نرمال است.

وظیفه در پایان با اشاره به اینکه تا پایان فصل زمستان دما نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود، تصریح کرد: مدل‌ها نشان‌ می‌دهد که از لحاظ دمایی، دما در نیمه غربی کشور بالای نرمال و دما در نیمه شرقی نرمال و زیر نرمال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار