ساخت سد گرین نهاوند با مولفه‌های جدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد گرین نهاوند با مولفه‌های جدید ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به صدور مجوز تضمین نامه ۳۳۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سد گرین نهاوند، بیان کرد: در صورت اجرای طرح سابق سد گرین، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد.

این مسئول ادامه داد: در گذشته قرار بود سد گرین با حجم مخزن ۴۰ میلیون مترمکعب ساخته شود تا بتواند ۱۱۸ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند، اما طرح مذکور چند مشکل داشت، یکی از نکات مهم این بود که اگر این سد با آن شرایط و حجم ساخته می‌شد، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد، دیگر اینکه این امکان وجود داشت که آب از کارست‌های کوه‌های گرین خارج شود.

ستوده با بیان اینکه بررسی وضعیت و اجرای سد را مجدد در دستور کار قرار دادیم، گفت: پس از بررسی قرار براین شد مشاور در طرح سد گرین بازنگری کند و سد با حجم بدنه و حجم مخزن کوچکتری ساخته شود تا این مشکلات را نداشته باشد.

او افزود: خوشبختانه یکی از مشاوران خوب در این طرح انتخاب شده، مطالعات بازنگری سد انجام و طرح اجرای سد با مولفه‌های جدید تعریف شد.

ستوده اظهار داشت: مولفه‌های جدید که شامل حجم مخزن ۱۰ میلیون متر مکعبی با حجم تنظیمی ۲۲٫۱ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت است، همچنین سیستم انحراف که در طرح قبل تونلی به طول تقریبی یک کیلومتر بود، اما در طرح جدید سیستم انحراف کالورت بتنی به‌طول تقریبی ۳۵۰ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ابراز داشت: پس از اتمام مطالعات، در پی سرمایه‌گذار و تضمین دولت برای پرداخت بودیم، به همین علت به موازات تلاش برای جذب سرمایه‌گذار جهت جلوگیری از متوقف شدن طرح و همچنین کسب پیشرفت فیزیکی، پیمانکار انتخاب شد ودر نهایت از طریق سه بانک عامل شرکت سازآب کیان پاد به عنوان پیمانکار و بانک‌های کشاورزی، صادرات و تجارت به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح انتخاب شدند.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.