مهمترین علل بروز سرطان کدام است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، داشتن شیوه زندگی ناسالم را از مهمترین علل بروز سرطان دانست .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، داشتن شیوه زندگی ناسالم مانند نداشتن فعالیت بدنی کافی، تغذیه نامناسب، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، مصرف غذا‌های فرآوری شده و مصرف دخانیات را از مهمترین علل بروز سرطان دانست و گفت : تمام این موارد با آموزش و اطلاع‌رسانی قابل اصلاح است.

او گفت : امروزه سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین علت مرگ در کشور هستند و سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

او افزود: تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی در افزایش شیوع سرطان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه افزود: اکنون با پیشرفت روش‌های تشخیص و درمان، نیمی از افرادی که با تشخیص سرطان تحت درمان قرار می‌گیرند، پنج سال زنده خواهند بود.

شکیبا ادامه داد: متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان ۲ برابر۳۰ سال گذشته شده و مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان‌های موثری که پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام است.

او ادامه داد: متاسفانه باور‌های نادرست می‌تواند مانع بزرگی در اجرای برنامه‌های تشخیص زودهنگام سرطان ایجاد کند؛ چرا که باور‌های نادرست فقط یک تلقی نادرست نیست که در ذهن‌ها بماند بلکه بر جهتگیری انسان‌ها در زندگی اثر می‌گذارد.

او گفت: در بحث سلامت این جهت گیری نادرست بر مهمترین موضوع زندگی (یعنی حیات) موثر خواهد بود؛ بنابراین تغییر این باور‌های نادرست گامی موثر در پیشگیری از سرطان است.

شکیبا افزود: با اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی می‌توان افراد و گروه‌های در معرض خطر را نسبت به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان ترغیب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هفته ملی مبارزه با سرطان فرصتی است برای آگاه سازی تمام افراد جامعه و امیدواریم با اجرای برنامه‌های آموزشی منسجم بتوانیم گامی موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و عوارض آن برداریم.

شکیبا گفت: هفته اول بهمن به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام گذاری شده و از هفت سال پیش، پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف اطلاع رسانی و جلب حمایت برای کنترل سرطان و با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خودمراقبتی و امید»، برگزار می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار