۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح‌های آبی/احداث ۲ سد جدید در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : طی دوران فعالیت دولت با احتساب سامانه گرمسیری نزدیک به ۷۵۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های آبی استان کرمانشاه سرمایه گذاری شده است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : طی هشت سال اخیر پروژه‌های قابل توجهی در حوزه آب شامل سدها، شبکه‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب و ... در استان کرمانشاه اجرا شده و برای اجرای این پروژه‌ها ۷۵۰۰ میلیارد تومان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخصیص یافته است.

او آبگیری و افتتاح شش سد مهم شامل سد داریان، دایک گیلانغرب، تنگ حمام، شرفشاه، زمکان و جامیشان را از جمله این طرح‌ها دانست و گفت : برای احداث این سد‌ها که عمدتا هم سد‌های مهم مرزی هستند حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در تعدادی از این سد‌های آبگیری شده هنوز کار‌هایی باقی مانده، افزود: ۲۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کامل این سد‌ها اعتبار مورد نیاز است.

درویشی افزود: بخش قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز این سد‌ها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

او مجموع حجم مخزن این شش سد احداث شده را ۵۵۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان ۳۴ میلیون مترمکعب تخصیص شرب، ۳۷ میلیون مترمکعب تخصیص آب صنعتی، ۱۴۷ میلیون مترمکعب تخصیص آب کشاورزی و مابقی برای سایر موارد از جمله مصارف محیط زیستی و تخصیص حق آبه‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: این سد‌ها به لحاظ حساسیت و اهمیتی که برای نظام و دولت داشتند، در بدترین شرایط مالی تامین اعتبار شدند.

اشتغالزایی برای ۲۵ هزار نفر در شبکه پایاب سد‌های کرمانشاه

درویشی درباره وضعیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام شده در این هشت سال گفت: در این مدت بدون احتساب سامانه گرمسیری حدود ۲۴ هزار هکتار شبکه اجرا شده و یا در دست اجرا داریم که از این میزان ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و مابقی در دست اجرا است.

او کل اعتباری که تا پایان امسال برای شبکه‌های پایین دست سد‌های استان هزینه شده را ۴۱۸ میلیارد تومان برآورد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها را نیز ۱۵۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه شبکه‌های اجرا شده و یا در دست اقدام در قالب سامانه گرمسیری در دو قطعه یک و دو را نیز ۳۲ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان نیز ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار نهایی شده و بیش از ۱۶ هزار و ۵۵۰ هکتار در دست اجرا است.

درویشی کل اعتبار هزینه شده برای شبکه آبیاری سامانه گرمسیری در استان را ۱۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مابقی آن را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

او کل اشتغالی که برای اجرای شبکه پایین دست سد‌های استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود را بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد که از این میزان تاکنون ۱۷ هزار و ۶۵۵ مورد آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه درآمدزایی این شبکه‌ها در بخش توسعه و بهبود شبکه نزدیک به ۲۹۶۸ میلیارد ریال در سال است، افزود: از این رقم ۲۲۶۳ میلیارد ریال مربوط به شبکه‌های اجرا شده است.

تامین آب بلندمدت برای جمعیت ۱.۶ میلیون نفری استان

او تامین و تولید آب شرب شهر‌های استان در قالب طرح‌های آبرسانی به شهر‌های کرمانشاه، پاوه، ریجاب، گیلانغرب و کرند را مهم دانست و گفت: با اجرای این طرح‌ها ۲۳۹ هزار مترمکعب آب در شبانه روز برای جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در افق ۱۴۰۰ دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: از این میزان تامین ۱۹۵ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز محقق شده و مابقی در دست اجرا است.

او ادامه داد: برای این طرح‌های آبرسانی نیازمند احداث ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن هم بودیم که ۵۲ هزار مترمکعب آن اجرا شده و مابقی در دست اجرا است.

درویشی با اشاره به خطوط انتقال ۱۰۴ کیلومتری مورد نیاز برای اجرای این طرح‌های آبرسانی، افزود: در این بخش نیز ۸۸ کیلومتر از خطوط اجرا شده و ۱۶ کیلومتر آن باقی مانده است.

او ادامه داد: این طرح‌های آبرسانی شامل بخش‌های مختلفی مانند ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه، حفر چاه و... بوده است.

پیگیری احداث ۲ سد جدید بیستون و نوئل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از پیگیری برای اجرای دو سد مهم و جدید دیگر در استان هم خبر داد که شامل سد بیستون و سد نوئل اورامانات است.

درویشی افزود: پیگیری برای احداث این سد‌ها در حالی صورت گرفته که در کشور مشکلات متعددی برای تامین منابع مالی پروژه‌های جدید داریم.

او اشاره‌ای هم به اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای استان داشت و ادامه داد: علی رغم همه محدودیت‌های مالی که در کشور داریم، سال ۱۳۹۹ با احتساب سایر ظرفیت‌های تامین مالی نزدیک به ۴۸۰ میلیارد تومان بودجه برای طرح‌ها داشتیم که از این میزان ۱۲۵ میلیارد تومان آن نقدی بوده است.

مدیرعامل شرکت اب منطقه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اخذ اعتبارات مناسب برای طرح‌های آبی استان از بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: اگرچه رقم اولیه یپشنهادی ما بالای ۴۰۰ میلیارد تومان است، اما تاکنون ۲۴۵ میلیارد تومان آن نهایی شده و با استفاده از سایر روش‌های تامین مالی به احتمال زیاد به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان خواهیم رسید.

درویشی در نظر گرفتن این حجم از اعتبارات برای طرح‌های آبی استان طی هشت سال اخیر را نشان دهنده توجه ویژه دولت و حاکمیت به این موضوع دانست که با هدف مدیریت آب‌های مرزی، ایجاد کمربند ایمنی، اشتغالزایی و ... انجام شده است.

او از پیگیری‌های موثر استاندار کرمانشاه برای گرفتن بخش قابل توجهی از این اعتبارات قدردانی کرد و ادامه داد: پیگیری‌های نمایندگان مجلس نیز قابل توجه بوده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار