سرطان معده شایع ترین سرطان مردان در استان همدان است

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت:هر سال بیش از ۲۵۰۰ نفر در استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند.

شراره نیک سیر کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اشاره به اینکه از یکم تا هفتم بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان نام گذاری شده است گفت:به رشد و تکثیر بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول های بدن سرطان گفته می شود وهر سال بیش از ۲۵۰۰ نفر در استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند.

او سرطان معده را شایع ترین سرطان مردان در استان همدان دانست و گفت : سرطان پوست و  پروستات  در مردان استان در رتبه های بعدی قرار دارند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان افزود: در ایران سالیانه بیش از ۱۰ هزار نفر به سرطان معده مبتلا می شوند.

نیک سیر درادامه تصریح کرد: سرطان سینه ، روده بزرگ ، پوست و  معده هم شایعترین سرطان در بین زنان استان محسوب می شوند.

او سن بالا به ویژه بعد از ۵۰ سالگی، سابقه خانوادگیو میکروب هلیکو باکتر پیلوری و  عفونت طولانی مدت در معده خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان تاکید کرد: اضافه وزن،تغذیه نامناسب مصرف زیاد سوسیس و کالباس ،مصرف زیاد غذاهای دودی، کم تحرکی ،استفاده از غذاهای کنسروی و کار در صنایع لاستیک سازی و معادن زغال سنگ از علل و عواملی است که خطر ابتلا به بیماری سرطان معده را افزایش می دهد.

نیک سیر افزود:کاهش وزن، دردهای شکمی مداوم ،کاهش اشتها، تهوع،استفراغ، سیری زود رس،سوزش سردل،سو ءهاضمه و کم خونی از علائم  این بیماری به شمار می روند.

او گفت: دوری از کشیدن  سیگار و مصرف الکل ،مصرف روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزی ،کنترل وزن،استفاده از غلات سبوس دار، مصرف ماهی ومرغ به جای گوشت قرمز ،داشتن فعالیت بدنی منظم و درمان و ریشه کنی عفونت هلیکو باکتر پیلوری در صورت ابتلا،نگهداری مواد غذایی در یخچال و اجتناب از مواد غذایی مانده و مصرف چای سبز و سیر از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان معده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان بیان کرد: اندوسکوپی بهترین وسیله تشخیصی برای سرطان معده است و برای تشخیص عفونت هلیکو باکتر پیلوری بسیار مفید است.

نیک سیر اظهار کرد:روش های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی، اشعه درمانی است که بسته به مرحله تشخیص بیماری و شرایط جسمانی بیمار دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.