مردی که زندگی‌اش را فدای گرفتن انتقام از حامی خونین‌ترین کشتار بریتانیا کرد

سینگ از کشتار «جلیان‌والا باغ» جان سالم به در برده بود؛ بنابراین، تصمیم گرفت تا زندگی‌اش را فدای گرفتن انتقام خون هموطنانش کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۹۴۰ میلادی مردی به نام «اودهام سینگ» یک مرد انقلابی هندی پس از زیر پا گذاشتن دو قاره هند و اروپا و ۲۱ سال انتظار، مردی که از کشتار «جلیان‌والا باغ» حمایت کرده بود را کشت.

سینگ از آن کشتار جان سالم به در برده بود؛ بنابراین، تصمیم گرفت تا زندگی‌اش را فدای گرفتن انتقام خون هموطنانش کند.

خونین‌ترین وقایع دوران استعمار بریتانیا در شبه قاره هند

قتل عام «کشتار جلیان‌والا باغ» در ۱۳ آوریل ۱۹۱۹ در شهر (آمریتسار) در پنجاب هند رخ داد. این واقعه یکی از خونین‌ترین وقایع دوران استعمار بریتانیا در شبه قاره هند بود.

جلیان‌والا باغ یک پارک عمومی با مساحت ۲۸ هزار متر مربع با پنج ورودی بود و در آن حدود پنج هزار غیرنظامی که بیشتر آن‌ها از سیک‌ها بودند در اولین روز از جشن سالانه بایساخی گردآمده بودند. سرهنگ «رجینالد دایر» که از قبل در مورد احتمال قیام سیک‌ها تردید داشت، تمام ورودی‌های پارک را بست و مسلسل‌های سنگین قرار داد تا به شرکت کنندگان جشن که حامی دولت هند بودند شلیک کنند، تیراندازی بدون اخطار قبلی رخ داد و در نتیجه صد‌ها کشته و بیش از هزار زخمی از غیرنظامیان را به جا گذاشت. کنگره ملی هند، رقم واقعی کشته‌شدگان را حدود ۱۰۰۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را بالغ بر ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

مردی که زندگی‌اش را فدای گرفتن انتقام از حامی خونین‌ترین کشتار بریتانیا کرد

اگرچه این اقدام «دایر» توسط مجلس «مردم» محکوم شد، اما آنهاز سوی شورای نجیب‌زادگان به ویژه توسط ستوان انگلیس و فرماندار پنجاب «مایکل اودوایر» Michael O’Dwyer مورد ستایش و تحسین قرار گرفتند، او همیشه می‌گفت این اقدام موجه و منصفانه بوده‌است و از آن به بزرگی یاد می‌کرد.


بیشتر بخوانید


«اودهام سینگ» یکی از مجروحانی بود که شاهد آن قتل عام بود و در آن زمان بیست سال داشت. اندیشه «بهاگات سینگ»، انقلابی هندی، خیلی زود بر او تأثیر گذاشت و وی درگیر سیاست‌های انقلابی شد.

مردی که زندگی‌اش را فدای گرفتن انتقام از حامی خونین‌ترین کشتار بریتانیا کرد

اودهام سینگ ۲۱ سال برای گرفتن انتقام از عاملان کشتار «جلیان‌والا باغ» تلاش کرد

وی اندکی پس از شروع فعالیت‌هایش و به دلیل حمل اسلحه بدون مجوز دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد، وی در سال ۱۹۳۱ آزاد شد و تحت نظارت دائمی باقی ماند و سرانجام موفق به فرار از کنترل پلیس شد و به کشمیر و سپس از آنجا به آلمان فرار کرد. در سال ۱۹۳۴ او وارد لندن شد، و شروع به برنامه ریزی برای ترور «اودوایر» کرد، و در سیزدهم مارس ۱۹۴۰ او با شلیک دو گلوله «اودوایر» را هدف قرار داد و او را در دم کشت. سینگ در برابر دستگیری خود مقاومت نکرد و با طناب دار در زندان پانتونویل لندن اعدام شد.

منبع:تابناک

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۰۶:۰۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
یه میهن پرست واقعی بوده. حق اون افسر آدمکش انگلیسی رو کف دستش گذاشت. نام این افراد دلیر همیشه در تاریخ می مونه.
آخرین اخبار