تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشار خون بالا

ارتباط فشار خون با مرگ و میر در سنین بالا، نقش دارو‌های فشار در کنترل کرونا و ... بخشی از تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ در این باره است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند در سال گذشته میلادی مطالعات درباره ویروس کرونا و جنبه‌های مختلف آن موضوعاتی بودند که رسانه‌های خبری پزشکی پوشش گسترده‌ای به آن‌ها دادند، اما کووید-۱۹ تنها موضوع مورد بررسی محققان درسال ۲۰۲۰ نبود. در این مطلب، به چند مطالعه مهم پزشکی که در سال گذشته به بررسی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت زندگی معاصر یعنی فشار خون بالا پرداخته اند و یافته‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

فشار خون بالا در سالمندان
در یک مطالعه ۱۰ ساله که نتایج آن سال ۲۰۲۰ در نشریه Age and Aging منتشر شد، رابطه بین فشار خون بالا و میزان مرگ و میر سالمندان، بررسی و مشخص شد فشار خون بالا در افراد مسن نمی‌تواند پیش بینی روشنی از مشکلات سلامت آن‌ها –آن‌گونه که اکنون در نظر گرفته می‌شود- ارائه دهد. براساس این مطالعه، فشار خون بالا به طور قطع با افزایش مرگ و میر در سنین بالاتر از ۷۵ سال، همراه نیست بلکه خطر مرگ و میر در افراد سالخورده مبتلا به فشار خون بالا، ۱۶ درصد پایین‌تر است. اما به این معنا نیست که افراد ۷۵ سال به بالا می‌توانند مصرف دارو‌های فشار خون را متوقف کنند بلکه این نتایج صرفا می‌تواند موجب آسودگی خاطر کسانی که از این مشکل رنج می‌برند و بستگان آن‌ها شود.


بیشتر بخوانید:


ارتباط عجیب میان اندازه دور ران و فشار خون
طبق مطالعه‌ای که آوریل ۲۰۲۰ درنشریه «Endocrine Connections» منتشر شد رابطه بین اندازه دور ران پا و فشارخون در افراد ۴۰ سال به بالا مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بین اندازه بزرگ‌تر دور ران و شیوع کمتر فشارخون بالا در زنان و مردان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر افراد با اندازه دور ران کوچک‌تر با احتمال بیشتر افزایش فشار خون بالا روبه رو بودند. دکتر «ژن یانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در مقایسه با چربی دور شکم، چربی پا برای متابولیسم سودمند است و محتمل‌ترین دلیل آن، این است که عضله یا چربی بیشتر ران موجب ترشح مواد مفید گوناگونی می‌شود که به حفظ فشارخون در حالت نسبتاً پایدار کمک می‌کنند.»

جلوگیری برخی دارو‌های فشار خون از آسیب شدید ریه در مبتلایان به کووید-۱۹
چندین مطالعه که در سال گذشته انجام شد نشان داد یک گروه خاص از دارو‌های فشار خون ممکن است بیماران کووید-۱۹ را از عوارض شدید بیماری محافظت کند. نتایج یکی از این تحقیقات که در دانشگاه «ایست آنجلیا»‌ی انگلیس صورت گرفت، نشان داد دارو‌های فشار خونی که آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا مسدودکننده گیرنده این آنزیم را کنترل می‌کنند، مانع از وخامت کرونا در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند. این دارو‌های تنظیم کننده فشار خون همچنین شدت عفونت در بیماران مبتلا به کرونا را هم کاهش می‌دهند و مانع مرگ ناشی از کرونا می‌شوند.

افزایش خطر ابتلا به زوال عقل با فشار خون بالا
محققان در سال ۲۰۲۰ پی بردند ابتلا به فشار خون بالا، صرف نظر از سن، احتمال ابتلا به زوال عقل در اواخر زندگی را افزایش می‌دهد. براساس این تحقیق که نتایج آن در مجله فشار خون منتشر شد به نظر می‌رسد داشتن فشار خون بالا روند زوال شناختی را تسریع می‌کند. دکتر سندی ماریا بارتو نویسنده این مطالعه می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد فشار خون بالا چه در سنین پایین آغاز شود و چه در سنین بالا با تسریع کاهش عملکرد شناختی همراه است. محققان همچنین دریافتند تشخیص به موقع و درمان موثر، به کاهش یا جلوگیری از تسریع کاهش شناختی کمک می‌کند.

تاثیر مثبت لبنیات در محافظت از فشار خون بالا
در یک مطالعه که نتایج آن سال ۲۰۲۰ در نشریه BMJ Open Diabetes Research & Care منتشر شد، اثر مصرف لبنیات بر سلامت قلب و عروق مورد بررسی قرار گرفت و به طور شگفت‌انگیزی مشخص شد که مصرف بیشتر لبنیات چرب مانند کره، خامه و شیر کامل پرچرب می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، سندروم متابولیک و دیابت را کاهش دهد.

افزایش خطر فشار خون بالا با سر و صدای ترافیک
نتیجه یک مقاله تحقیقاتی کانادایی که سال گذشته میلادی در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد نشان داد سر و صدای ترافیک در بلندمدت می‌تواند از نظر خطرابتلا به فشار خون و دیابت عواقب جدی داشته باشد. تاثیر منفی سر و صدای ترافیک حتی پس از کنترل عواملی مانند آلودگی هوا و سایر عوامل، تاثیر خود را بر افزایش فشار خون به جا می‌گذارد. طبق نتایج این مطالعه، هر ۱۰ دسیبل افزایش سر و صدای ترافیک خطر ابتلا به دیابت را ۸ درصد و خطر فشار خون را ۲ درصد افزایش می‌دهد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار