نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید می شود؟

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از اول تا ششم بهمن ماه به صورت ۲۴ ساعته امکان خرید و بازدید از این نمایشگاه را برای ناشران فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از روز اول بهمن ماه سال جاری آغاز شده است تا ششم این ماه ادامه دارد. ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت ۲۴ ساعته است و کتاب‌های ناشران داخلی با تخفیف ۲۰ درصدی و ناشران خارجی با تخفیف حداقل ۵۰ درصدی به فروش می‌رسد.


بیشتربخوانید


بنابر آخرین آمار این نمایشگاه هزار و ۷۷۵ نسخه کتاب به مبلغ ۱۶۳میلیارد و ۳۰۰میلیون و ۶۱۱هزار و ۳ ریال به فروش رسید همچنین، تاکنون ۵۷هزار و ۹۰۵ سفارش ثبت انجام شده است در این میان تعداد ۱۳ هزار و ۱۳۱ سفارش ارسال شدند و ۴۴ هزار و ۷۷۴ سفارش در انتظار ارسال هستند علاوه بر آن پست، ۹۵ هزار و ۲۴۹ بسته و ناشران ۴ هزار و ۸۶۰ بسته را برای مخاطبان ارسال کردند.

نابرابری میزان استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران با نمایشگاه بین المللی کتاب 

بنابر آنچه هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیش بینی کرده بود میزان خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران با نمایشگاه فیزیکی تفاوت دارد. او از ناشران خواسته بود انتظار نداشته باشند به میزان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این رویداد فرهنگی فروش داشته باشند.

آنچه بار‌ها برآن تاکید شده این است که نمایشگاه مجازی کتاب تهران به هیچ عنوان جایگزین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که هرساله برگزار می‌شود نخواهد بود بلکه تنها یکی از راه‌هایی است که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صنعت نشر کشور حمایت می‌کند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید می شود؟

از آمار و اطلاعات نمایشگاه مجازی کتاب تهران که بگذریم این رویداد فرهنگی با حاشیه‌هایی همراه بود از جمله آن می‌توان به اختلال در سایت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که دلیل این اختلالات چه بود. بنابر اعلام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران استقبال زیاد مخاطبان دلیل این امر بود.

ایوب دهقانکار، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره توقف خرید کتاب از سایت این رویداد فرهنگی برای مدتی گفت: استقبال زیاد مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران باعث شد برخی از مردم در انتظار ورود به سایت بمانند و حدود ۳۰ ثانیه مدت زمان این انتظار بود. از این رو تصمیم گرفتند خرید از سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای مدتی متوقف شود. از ساعت ۱۷ روز دوم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ساعت ۱۲ روز بعد این توقف ادامه داشت.

قرار است به تعداد ساعت‌ها و روز‌هایی که سایت خرید نمایشگاه مجازی کتاب تهران متوقف شد، زمان برگزاری این رویداد فرهنگی تمدید شود اماهنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

ثبت ۳۵ هزار و ۶۱۱ مرسوله در سه روز ابتدایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران 

بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست درباره آمار ثبت اطلاعات روی سامانه پست کتاب توسط ناشران در سه روز اول نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرده است تا ساعت ۱۴ پنجم بهمن ماه تعداد ۳۵ هزار و ۶۱۱ مرسوله پستی در سامانه ثبت شده است و ناشران درحال بسته بندی و آماده سازی این مرسوله‌ها هستند. پیش از این زمان ارسال مرسوله سه تا شش روز اعلام شده بود.

مرسوله‌های پستی از تمام استان‌های کشور ارسال شد ۸۷ درصد این مرسوله‌های پستی از تهران ارسال شده است دلیل این امر را می‌توان حضور ۷۵ درصد ناشران کشور در تهران دانست همچنین ۲۷ درصد مرسوله‌ها برای مخاطبان تهرانی ارسال شد این مسئله نشان می‌دهد مخاطبان کتاب در استان‌های دیگر بیش از تهران از این رویداد فرهنگی استقبال کردند.

بیشترین حجم سفارش خرید کتاب به نسبت جمعیت هر استان ابتدا در قم سپس سمنان دیده می‌شود دورترین مرسوله را یکی از ناشران تبریز برای مخاطبی در زاهدان ارسال کرده است تا به امروز سبک‌ترین بسته پستی ۲۲ گرم با ارزش ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
چندتا ضعف بزرگ داره. توی توضیحات کتابها به نوع و کیفیت صحافی و نوع جلد کتابها اشاره نشده. توی سرچ ها گزینه هایی مثل مترجم و مصحح و ... ذکر نمیشه. مثلا برای یک کتاب بیست گزینه پیدا میشه که لاید دونه دونه باز کنی تا شاید مترجم مورد نظر پیدا بشه. و اگر کوچکترین اشتباهی توی سرچ داشته باشی گزینه پیدا نمیشه. مثلا بر باد رفته رو اگر برباد رفته بنویسی هیچ موردی یافت نمیشه. و اینکه برخی ناشرهای مطرح نیستند یا تعداد محدودی از کتابهاشون رو دارن
آخرین اخبار