عاشقان سفر به عتبات در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند/ اعزام زائران منوط به تصمیم ستاد کرونا

مدیرحج و زیارت استان کرمان گفت: فعلا هیچ برنامه رسمی از سوی حج و زیارت برای اعزام زاِئر به عتبات عالیات اعلام نشده است؛ بنابراین زائران گول سودجویان را نخورند.

محمود عرب نژاد، مدیر حج و زیارت استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه استان کرمان متقاضیان زیادی برای زیارت حرم های مقدس در عراق و  سوریه دارد، گفت: مردم به شایعات توجهی نکنند و گول افراد سودجو و آزاد بر را نخورند و  فقط اطلاعات را از سازمان حج و زیارت پیگیری کنند.

او افزود:در حالی که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات از اواخر پارسال هیچ زائر و کاروانی را به عراق اعزام نکرده است، برخی افراد سودجو با تبلیغاتی همچون سفر به کربلا با ۶۶۶ دلار، عاشقان حسینی را فریب می‌دهند.

عرب نژاد تصریح کرد: سفر به عتبات که پارسال با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اوایل اسفندماه پارسال به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و هیچ زائری نه تنها به صورت هوایی؛ بلکه به صورت زمینی هم به عراق اعزام نشد.

او بیان داشت: اوایل به نظر می‌رسید که وضعیت سفر به عتبات تا نیمه بهار امسال مشخص و سفر‌های زیارتی مجدد برقرار شوند؛ حتی سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت بهداشت و درمان، دستورالعمل‌های بهداشتی برای برقراری سفر به عتبات را تدوین کرد که در نخستین واکنش‌ها، استاندار نجف و‌ کربلا به نپذیرفتن زائر خارجی اشاره کردند.

مدیر حج وزیارت استان کرمان با بیان اینکه در آن زمان با تداوم کرونا و نبود درمان قطعی یا واکسن کرونا، همچنان مرز‌های ایران و عراق بسته بود و امکان تشرف به عتبات وجود نداشت؛ بیان کرد: تا جایی که حتی اربعین امسال زائران ایرانی توفیق تشرف به کربلا را نداشتند و اکنون حدود یک سال است که ایرانیان در حسرت زیارت حرم سیدالشهدا (ع) هستند.

او گفت: در ماه‌های اخیر با وجود ممنوعیت سفر به عتبات، برخی از آژانس‌های گردشگری و افراد سودجو از احساسات عاشقان زیارت امام حسین (ع) که مدت‌ها در انتظار سفر به عتبات هستند، سواستفاده کرده و با تبلیغات کاذب و هزینه بالا سعی در جذب زائران و فریب دل‌های بی‌قرار آن‌ها را دارند؛ به طوری که با ارسال پیامک یا تبلیغات در فضای مجازی با محتوا‌های مختلف، همچون سفر به عتبات با ۶۶۶ دلار می‌خواهند از دلتنگی عاشقان حسینی سواستفاده کنند که برخی هم بی‌توجه به بسته بودن مرز‌ها و نبود فضای مناسب برای اعزام زائران، در دام کلاهبرداران می‌افتند.

عرب نژاد افزود: هزینه سفر به عتبات با توجه به نوسانات ارزی به طور حتم در صورت برقراری، همچون پارسال نیست؛ اما درخواست ۶۶۶ دلار برای سفر به عتبات نیز شوخی نیست؛ چرا که هزینه این سفر را حتی با دلار ۲۲ هزار تومانی هم اگر محاسبه کنیم، بیش از ۱۴ میلیون تومان می‌شود.

او تصریح کرد: این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت و همچنین شرکت شمسا به عنوان متولی اعزام زائران، هیچ اعزام و کاروانی ندارند، این امر؛ یعنی مجوز‌های لازم برای اعزام زوار به عتبات وجود ندارد و موقعیت برای حضور زائران حسینی در عراق فراهم نیست.

مدیرحج و زیارت استان کرمان بیان کرد: در زمینه اعزام زائران به عتبات، همان طور که علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت گفته بود تصمیم‌های این سازمان درباره برقراری سفر‌های زیارتی در گرو موافقت ستاد مبارزه با کرونا است و متولیان امر نیز باید برای از سرگیری سفر‌ها موافقت کرده و فقط پذیرش زوار از سوی عراق ملاک نیست.

او گفت: همان طور که اربعین امسال نیز شاهد بودیم با وجود اینکه عراق در روز‌های منتهی به اربعین حسینی با وجود تاکید‌های مکرر به نپذیرفتن زائر خارجی، از پذیرش تعداد محدودی از زوار خبر داد؛ اما ایران در اربعین امسال هیچ زائری اعزام نکرد.

عرب نژاد افزود: با توجه به کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در روز‌های اخیر، نمی‌توان همچنان برای برقراری سفر به عتبات برنامه ریزی کرده یا حتی فریب عده‌ای سودجو که با احساسات مردم بازی می‌کنند، خورد و بدون پشتوانه و داشتن مجوز یا بیمه و سایر مزایا با هزینه سرسام آور به عراق سفر کرد.

او گفت: همان طور که مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کردند، این سازمان در تلاش است با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی با اولویت حفظ سلامت زائران، برای از سرگیری سفر به عتبات در صورت موافقت ستاد مبارزه با کرونا برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار