بعد از سیل و طوفان نوبت به سرما رسید/ خسارت میلیاردی به کشاورزان

طوفان و سرمازدگی طی روز‌های اخیر خسارت‌های قابل توجهی به کشاورزان مناطق محروم سیستان و بلوچستان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، شرایط جوی از مهمترین متغیر‌های تأثیرگذار در تولید محصولات کشاورزی است که قطعاً با آگاهی یافتن از شرایط جوی و پتانسیل‌های اقلیمی کشاورزی مناطق، می‌توان از منابع با راندمان بالاتری استفاده کرد.

سرما و یخ زدگی از مهم‌ترین عوامل قهری خسارت‌زا به محصولات کشاورزی است که همه ساله خسارات قابل توجهی را به اقتصاد و چرخه تولید کشور تحمیل می‌کند. سهم عامل تنش سرما و یخبندان نسبت به سایر عوامل تهدید کننده در زیر بخش‌های زراعی و باغی از وزن بسیار بالایی برخوردار است و متأسفانه پهنه وسیعی از حاصلخیزترین مناطق تولیدی کشور و قسمت عمده محصولات اقتصادی مهم کشور همه ساله در معرض تهدید تنش سرما و یخ زدگی قرار دارند.

اما در این میان معمولاً مناطق جنوبی کشور از جمله جنوب استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جوی از بلای سرمازدگی در امان بوده و معمولاً در این فصل از سال با بلایای دیگری از جمله سیل و طوفان دست و پنجه نرم می‌کنند. استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب، مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

اما متأسفانه کشاورزان سیستان و بلوچستانی در حالی امسال با خسارت ناشی از سرمازدگی مواجه شده‌اند که سال گذشته تقریباً در همین ایام بر اثر بارش‌های سیل آسا خسارات‌های فراوانی به محصولات و زمین‌های زراعی آن‌ها وارد شد که بخشی از آن همچنان هم باقی مانده و برای رفع آن‌ها هنوز اقدامی عملی انجام نشده است.

خسارت ۷۴۶ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان سال گذشته اعلام کرد بر اساس آخرین برآورد‌های کارشناسان، بارش باران در حوزه کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان ۷۴۶ میلیارد تومان خسارات برجای گذاشته که بیشترین آن در بخش اراضی کشاورزی بوده که ۲۱۱ میلیارد تومان خسارت را به خود اختصاص داده است.

او افزود: سیل به ۲۵ هزار و ۶۴۵ هکتار از اراضی زراعی، یک هزار و ۴۶۸ حلقه چاه و چاهک، ۱۶۲ باب استخر، ۶ واحد مرغداری، ۵۴۰ رشته قنات و۶۲۰ کلونی زنبور عسل در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.

اما همانطور که عنوان شد این خسارت‌ها امسال در سایه کمبود بارش و به تبع آن آب کشاورزی متأسفانه با خسارت ناشی از سرمازدگی تکرار شد.

سرما بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اثر سرمازدگی اخیر ۶۰۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون ریال به اراضی زراعی و باغی، واحد‌های تولیدی و زیر ساخت‌های بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

او ادامه داد: سرمای شدید و یخبندان شبانه ۱۰ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت محصولات سبزی وصیفی و علوفه، ۵ هزار و ۹۶ هکتار باغات موز و میوه‌های گرمسیری، محصولات گلخانه‌ای در ۱۲۹۰ باب گلخانه و یک واحد مرغداری خسارت وارد کرد.

فقط ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده از سرما در سیستان و بلوچستان تحت پوشش بیمه بوده‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فقط ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده تحت پوشش بیمه بوده‌اند، افزود: طبق اعلام سازمان هواشناسی سرمایی که روی داده است در ده‌های اخیر بی سابقه بوده است ضمن اینکه متأسفانه در سال جاری شاهد کاهش بارندگی و کمبود آب نیز هستیم.

او با اشاره به اینکه بیشترین خسارت سرمازدگی در شهرستان‌های فنوج، نیکشهر، دشتیاری، سیب و سوران، بمپور، ایرانشهر، قصرقند، سراوان، دلگان، کنارک وخاش بوده است، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در شهرستان دلگان به مبلغ ۲۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال گزارش شده است.

نیکبخت تصریح کرد: همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی موج جدید سرما از روز گذشته در برخی نقاط به ویژه نیمه شمالی استان آغاز شده که احتمال بروز مخاطراتی نظیر سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی و خسارت به تأسیسات مرغداری و گلخانه‌ای وجود دارد.

این خسارت‌ها در حالی امسال بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند که این استان هرساله به دلیل اقلیم و آب و هوایی مرطوب و گرم خود به عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور معرفی می‌شد و بخش عمده‌ای از تولید محصولات گرمسیری و خارج از فصل را به خود اختصاص می‌دهد.

سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن انواع میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

امان الله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به‌دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب به‌عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور شناخته می‌شود و سالانه ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری در این استان تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود.

او افزود: شهرستان‌های سرباز، قصرقند، نیکشهر، راسک و دشتیاری و قسمتی از کنارک و چابهار به دلیل آب و هوای مساعد و زمین‌های حاصلخیز نخستین مناطقی در ایران هستند که برداشت میوه‌های گرمسیری در آن‌ها آغاز می‌شود.

سیستان و بلوچستان با سطح زیرکشت ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار میوه‌های گرمسیری، سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان با سطح زیرکشت ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار میوه‌های گرمسیری، سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری نظیر موز، انبه، کنار، چیکو، تمرهندی، نارگیل، گواوا، پاپایا، بی دام، فالسا، جم، سیتاپل، آناناس و… تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان به موز با ۵ هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید ۱۰۰ هزار تن اختصاص دارد، گفت: بخش «زرآباد» شهرستان کنارک بزرگترین تولید کننده موز در کشور است.

طوقی تصریح کرد: محصولات گرمسیری استان سیستان و بلوچستان از نظر طعم و کیفیت بسیار مطلوب‌تر از نمونه‌های مشابه خود بوده و ارگانیک بودن محصولات از ویژگی مهم آن است.

لزوم حمایت مسئولان از کشاورزان سیستان و بلوچستانی

محمد هوتی پور یکی از کشاورزان جنوب استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کشاورزان استان سیستان و بلوچستان هرساله با مشکلات فروانی از جمله خشکسالی، طوفان، گاهی سیل و متأسفانه امسال سرمازدگی مواجه هستند.

او با اشاره به خسارت‌های سیل سال گذشته به زمین‌های کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان افزود: متأسفانه هنوز خسارت‌های سیل سال گذشته ترمیم نشده بود که امسال با سرمازدگی گسترده مواجه شدیم.

این کشاورز بلوچ گفت: قطعاً در این شرایط و با توجه به شروع موج جدید سرما کشاورزان استان سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت و توجه مسئولان هستند.

در مجموع نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که یکی از مهمترین جاذبه‌های سیستان و بلوچستان اقلیم منحصر به فرد و آب و هوای خاص و مطلوب آن است به گونه‌ای که در هر فصلی از سال که به این استان سفر کنید می‌توانید هر ۴ فصل را تجربه کنید و به واسطه آن با انواع محصولات کشاورزی روبه رو شوید، اما متأسفانه امسال به دلیل سرمای ناگهانی برخی از کشاورزان این استان با مشکل مواجه شده‌اند که قطعاً نیازمند حمایت و همیاری مسئولان است.

انتهای پیام/گ

مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.