فعالیت ۶ نهالستان دارای مجور در کردستان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان از فعالیت ۶ نهالستان دارای مجور در استان کردستان خبرداد وگفت:کشاورزان وباغداران برای تهیه نهال به این نهالستانها مراجعه کنند.

حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، از فعالیت ۶ نهالستان داری مجور در سطح استان خبرداد وگفت:در این نهالستان‌ها سالانه ۲ میلیون ۵۰۰ هزار اصل نهال مثمر در گونه‌های مختلف تولید می‌شود.

او افزود:بخش عمده این نهال‌ها شامل یک میلیون قلمه انگور ریشه دار (خوشنام و ره شه) که در باغات دیم استان استفاده می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد:درحال حاضر انواع درختان هسته دار (گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو وشلیل) ودرختان دانه دار (سیب، گلابی وبه) ومحصولات خشک (بادام وگردو) نیزدر نهالستان‌های این استان پرورش داده می‌شود.

او با بیان اینکه اول اسفند تا ۱۵ فروردین زمان مناسب برای کاشت نهال است، تاکید کرد: کشاورزان و باغداران برای درخواست و تهیه نهال مورد نظر خود به این نهالستان‌های داری مجوز مراجعه و نهال خود را تهیه کنند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران برای تهیه نهال به سه روش باید اقدام کنند، بیان کرد: اول اینکه برای تهیه نهال به نهالستان‌های داری مجوز رسمی و مورد نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال مراجعه کنند، نهال دارای برچسب سال جاری باشد و نهال دارای گواهی بهداشت از مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی باشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:برای اینکه باغداران بتوانند باغ اقتصادی احداث کنند حتما ضروری ست در موقع خرید نهال از نهالستان تحت نظارت خریداری کنند و نهالستان دپو نشده باشد و شرایط استاندارد نهال از نظر ارتفاع قطر سالم و شاداب بودن وعدم زخم و هر نوع افات و بیماری روی ریشه و تنه نهال بررسی شود و بعد از بیرون اوردن نهال از زمین حتما توسط تولید کننده نهال ضدعفونی و به وسیله مواد نایلونی یا پوشش‌های برزنتی پوشش داده شود سپس به محل احداث انتقال و بعد ازمرحله کاشت نهال ابیاری کامل شود.

او به باغداران وکشاورزان توصیه کرد: نهال‌های دارای برچسپ وفاکتور خریداری کنندزیرا در صورت نقص و مشکل نهال می‌توانند با در مراجعه به مراجع قضایی آن را پیگیری کننددر غیر اینصورت از نهالستان‌های غیر مجاز نهال‌های بدون برچسپ نهال تهیه شود امکان پیگیری در صورت نقص در نهال برای کشاورز وجود ندارد، چون مسئولیت تولید نهال با تولید کننده نهال است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: نهالستان‌های فعال در استان توسط نماینده کارشناسان و نماینده موسسات ثبت گواهی بذر و نهال از مرحله کاشت بذر تا مرحله پیوند و عرضه نهال در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بررسی و نظارت و کنترل می‌شود.

حاجی میرزایی در پایان گفت: کارشناسان مدیریت حفظ نباتات و مدیریت باغبانی وظایف نظارت و کنترل را انجام می‌دهند که نهال استاندارد و دارای اصالت تحویل باغداران داده شود.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۹ نهالستان در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ نهالستان داری مجور هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام فقط گفتین ۶ نهال فروشی داریم با مجوز ولی هیچ آدرسی ندادین بریم خرید بکنیم اگه هست بگین کجا هست کدم مسیر هست