چین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از آمریکا پیشی گرفت

گزارش یک نهاد تجاری سازمان ملل بر پیشی گرفتن چین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۲۰ نسبت به آمریکا حکایت دارد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا، گزارش یک آژانس تجاری سازمان ملل حاکی از آن است که چین به عنوان بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ از آمریکا پیشی گرفته است.

بلومبرگ نیوز روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد کنفرانس تجارت و تحولات سازمان ملل به این نتیجه رسیده که چین با رشد ۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده که از این لحاظ گوی سبقت را از آمریکا ربوده است.

رصد روند‌های سرمایه گذاری آژانس تجاری سازمان ملل نشان می‌دهد میزان سرمایه گذاری خارجی در دیگر کشور‌ها به دلیل همه گیری کرونا کاهش یافته است. در این میان سهم آمریکا از این زیان چشمگیر بوده و با کاهش ۴۹ درصدی به ۱۳۴ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش بیشتر در بخش عمده فروشی، خدمات مالی و تولید مشهود است.

در گزارش کنفرانس تجارت و تحولات سازمان ملل یادآور می‌شود بازگشت چین به رشد تولید ناخالص داخلی مثبت و برنامه تسهیل سرمایه گذاری هدفمند در سطح مستقیم، موجب افزابش نرخ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور شده است.

به طور کلی میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در سطح جهانی متاثر از کرونا با کاهش ۴۲ درصدی به رقم ۸۵۹ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱.۵ تریلیون دلار برآورد شد. این بررسی نشان می‌دهد میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی به پایین‌ترین رقم از دهه ۱۹۹۰ رسیده است.

با توجه به تداوم همه گیری کرونا پیش بینی می‌شود جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال ۲۰۲۱ نیز روند متزلزلی را دنبال کند. جیمز ژان، مدیر بخش سرمایه گذاری کنفرانس تجارت و تحولات سازمان ملل در این باره می‌گوید سرمایه گذاران احتمالاً در تعهد سرمایه به دارایی‌های تولیدی جدید خارج از کشور محتاط خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار