دلاری که در متروی کرج ریال می‌شود

شهردار کرج گفت: لایحه نرخ گذاری ارز برای طرح قطار شهری کرج با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، علی کمالی زاده، شهردار کرج با بیان این که لایحه نرخ گذاری ارز برای طرح قطار شهری کرج با اکثریت آرا به تصویب رسید، گفت: قرارداد مترو به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۸۵ ابلاغ‌شده است.

وی بابیان اینکه این قرارداد دلاری فاقد تعدیل بوده است، گفت: پیمانکار، این طرح را با دلار هزارتومانی شروع کرد، ولی در سال ۹۰ به‌جایی رسید که هزینه‌های ریالی تکمیل آن علی‌رغم ثابت بودن قیمت دلار بسیار بالا رفت، بنابراین نیاز به تعدیل قرارداد احساس می‌شد.

شهردار کرج با اشاره به اینکه در سال ۹۱ هم قیمت دلار از هزار به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد، گفت: با افزایش قیمت ارز، اقداماتی در خصوص‌ترمیم قیمت قرارداد صورت می‌گیرد، ولی در سال ۹۴ باز به دلیل افزایش قیمت ارز، پیمانکار در تأمین هزینه‌های طرح قطار شهری با مشکل مواجه می‌شود.

کمالی زاده تأکید کرد: با چکش‌کاری قرارداد، بنا شد هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات متروکه عموماً خارجی هستند با ارز تأمین شود و درنهایت ۱۷۰ میلیون یورو به این امر اختصاص می‌یابد.

او اضافه کرد: در قانون مدنی دستگاه‌های اجرایی مجاز به انعقاد قرارداد ارزی نیستند، ولی اگر منعقد کردند حتماً باید به‌صورت ریالی پرداخت کنند.

شهردار کرج ابراز کرد: تا سال ۹۵ بخش ارزی این طرح با یوروی ۵ هزار تومان پرداخت می‌شد، ولی از سال ۹۶ به دلیل افزایش قیمت ارز پرداخت‌ها با مشکل مواجه شد.

کمالی زاده توضیح داد: ما موظف هستیم بخش ارزی قرارداد را به‌صورت ریال به پیمانکار پرداخت کنیم و بعد از استعلام از بانک مرکزی، بنا شد بر اساس سامانه معاملاتی الکترونیکی ارز «سنا» ارز به پیمانکار پرداخت شود.

او با اشاره به اینکه هزینه خرید تجهیزات مترو برای پیمانکار به‌شدت بالا رفته است، افزود: به‌عنوان‌مثال پیمانکار دو ماه پیش دستگاهی به قیمت ۹۰۰ هزار یورو خریداری کرد. اگر ما می‌خواستیم هزینه این دستگاه را با ارز ۴ هزارتومانی به پیمانکار بپردازیم باید حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم، ولی پیمانکار این دستگاه را بیش از ۳۰ میلیارد تومان یعنی به نرخ روز ارز خریداری کرده است.

شهردار کرج اضافه کرد: اغلب دستگاه‌ها و تجهیزات مترو ۱۰۰ درصد وارداتی است و در شرایط فعلی تحریم خرید آن‌ها به‌سختی انجام می‌شود.

کمالی زاده ادامه داد: به دنبال آن هستیم از زمانی که نرخ ارز افزایش‌یافته و قیمت ارز از ۴ هزار تومان بیشتر شده، از طریق سامانه سنا بتوانیم مابه‌التفاوت افزایش ارز در خرید تجهیزات را به پیمانکار پرداخت کنیم.

شهردار کرج تأکید کرد: البته پیمانکار در محاسبات این مبلغ، قیمت یورو را به قیمت روز دیده بود، ولی بنا شد در صورت‌وضعیت نهایی، قیمت روز خرید تجهیزات در سامانه سنا مشخص شود.

کمالی زاده گفت: درنهایت عددی که شهرداری اعلام کرد ۱۳۰ میلیارد تومان و عددی که ذی‌حساب تعیین کرد ۱۰۳ میلیارد تومان شد.

او اضافه کرد: در لایحه نرخ تسعیر ارز برای مترو مطرح‌شده این ۱۰۳ میلیارد تومان و هزینه خرید مابقی تجهیزات به قیمت روز سامانه سنا پرداخت شود.

شهردار کرج تأکید کرد: بدون شک تصویب لایحه نرخ تسعیر ارز برای مترو نقش به سزایی در تسریع در تکمیل به‌موقع این طرح  خواهد داشت.

واژه تسعیر در معامله‌های ارزی شرکت‌ها در هنگام تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر به کار می‌رود.

نرخ تسعیر ارز عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر (حاوی انواع نرخ‌های برابری رسمی، قراردادی و غیره) که در فرآیند تسعیر به کار گرفته می‌شود، به طوری که نتایج آن عموماً با اثرهای تغییرات نرخ ارز بر جریان‌های وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگی داشته باشد و این اطمینان را به وجود آورد که صورت‌های مالی، تصویری مناسب از نتایج عملکرد ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/د.خ

برچسب ها: قطار شهری ، تسعیر ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.