تمام زندانیان مشمول دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان ها نمی‌شوند/ برخورد قانونی با والدینی که کودک آزاری می‌کنند

قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: برای آن دسته از والدینی که کودک آزاری می‌کنند ظرفیت قانونی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مسعودی فر قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: سال گذشته دستور العمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه از سوی رئیس دستگاه قضا منتشر شد و در تاریخ عدلیه این ظرفیتی است که برای آحاد مردم جامعه ایجاد شده است تا آن‌ها در قوه قضاییه مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: از مرحله سیاست گذاری، دادرسی، اصلاح مجرمان و اجرای مجازات‌ها پیش بینی شده است تا نهاد‌های مردمی مشارکت خوبی در برنامه‌ها داشته باشند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به پیشگیری از وقوع جرم گفت: در تمام نظام‌های حقوقی استفاده از مردم به عنوان اصل پیش بینی شده است.

مسعودی فر بیان کرد:این دستورالعمل در ۵۴ ماده تدوین شده است و بنا داریم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و برای این موضوع سامانه‌ای طراحی شده است و در دسترس قرار گرفته تا نهاد‌های مردمی از طریق آن تمایل خود را اعلام کنند و ما در حوزه پیشگیری از وقوع جرم از کمک آن‌ها استفاده کنیم.

* سامانه‌های مردمی کمک قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم

وی اظهار کرد: از اول فرایند کار در قوه قضاییه تا اصلاح مجرمان که آخرین فرایند از اقدامات دستگاه قضا است می‌توان از سازمان‌ها استفاده کرد.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به سامانه‌ای که راه اندازی شده است گفت: سامانه سجام مرحله قبل از وقوع جرم را اعلام می‌کرد و به محض آنکه نشانه‌ای از وقوع جرم وجود داشت را به دستگاه‌ها اعلام می کرد که جرم درحال وقوع است.

مسعودی فر ادامه داد:، اما برای ثبت اطلاعات نهاد‌های مردمی سامانه‌ای نیاز بود این سامانه بانک اطلاعات دقیقی است و به آدرس Mosharekat.eadl.ir است تا اطلاعات نهاد‌های دیگر را دریافت کند و اگر علاقه‌مند هستند با قوه قضائیه همکاری کنند و  شعب دادگاه‌ها اگر بخواهند کاری را با نهاد‌های دیگر انجام دهند به کمک این سامانه فعالیت خود را پیش می‌برند.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه یک بخش مهمی از این دستورالعمل پیشگیری است گفت: میانجیگری، صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین و باز اجتماعی متهمان از جمله حوزه‌هایی است که نهاد‌های مردمی می‌توانند به آن کمک کنند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: اگر پرونده‌ای به تشخیص مقام قضایی در مرحله صلح و سازش قرار گیرد به نهاد مردمی ارسال می‌شود.

برخورد با کودک آزاران مطابق با قانون

در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره مصادیق کودک آزاری در فضای مجازی گفت: تصویری منتشر شده است که این فرد پدر کودک بوده است و گفته به دنبال شوخی با فرزندش است، اما در قانونی که اردیبشهت ماه به تصویب رسید اینگونه موارد پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: حتی قبل از وقوع جرم هم اجازه مداخله‌هایی داده شده است درحالی که درگذشته تا قبل از تشکیل پرونده نمی‌توانستم دخالت کنیم، اما هم اکنون دستگاه‌های متولی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی و دفاتر اطفال در قوه قضاییه که در معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده اند این موضوعات را پیگیری می‌کنند حتی به رفتار والدین هم توجه می‌شود تا اگر آن‌ها سهل انگاری کنند از لحاظ جنبه‌های مختلف وارد عمل شوند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: اساس کار کنترل خشم و مهارت زندگی است، زیرا نمی‌توان برای هر خانواده مامور گذاشت، اما ظرفیت قانونی برای کسانی که کودک آزاری می‌کنند حتی اگر والدین آن‌ها باشند وجود دارد.

مسعودی فر در پاسخ به این سوال که چه نهاد‌هایی در این سامانه ثبت نام کرده اند اظهار کرد: این سامانه هفته گذشته در دسترس قرار گرفت و تا ۱۰ روز آینده گزارش ثبت و اطلاعات مربوطه را احصا می‌کنیم.

وی گفت: این سامانه به سامانه مدیریت پرونده‌ها متصل می‌شود و بدون ثبت در ثنا امکان پذیر نیست و به همین دلیل گفته شد تا پس از دریافت کد ثنا افراد در سامانه ثبت نام کنند.


بیشتر بخوانید


قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به حفر چاه‌های غیرقانونی گفت: برنامه‌ای تحت عنوان صیانت از منابع آب را در دستور کار داشتیم و حفر چاه‌های غیر مجاز در دستور کار ما قرار داشت و این برنامه استمرار داشت و پیگیری‌های لازم مربوط به آن در دستور کار است.

**دست فروشان ساماندهی شدند

مسعودی فر درباره ساماندهی دست فروشان گفت:این برنامه به کمک شهرداری انجام شد و در سال‌های قبل، چون ساختار مناسبی برای آن‌ها وجود نداشت برنامه به مشکل خورد، زیرا عده‌ای سعی داشتند که مال مسروقه را در این بازار‌ها بفروشند و برهمین اساس تصمیم گرفتیم که ضایعات را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در محل‌های تهیه و توزیع مواد مخدر هم با استفاده از سامانه GIS و همکاری پلیس توانستیم اطلاعات مکانی را در سامانه مخصوص ثبت کنیم و به دنبال نا امن کردن این مناطق هستیم و تا اگر مناطق جدیدی ایجاد می‌شوند شناسایی شوند.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای افزایش احساس امنیت داشته اند، گفت: طرح کاهش جمعیت کیفری به این معنا نیست که هر فردی می‌تواند آزاد شود زندانیان خطرناک و آن‌هایی که مرتکب جرم‌های متعدد شده اند مشمول دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری نمی‌شوند، اما برای زندانیانی که خطرناک نیستند آموزش‌هایی در حوزه توانمندسازی و رصد آن‌ها انجام می‌شود.

مسعودی فر افزود: هر زندانی مشمول دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری نمی‌شود بلکه آن‌هایی که مرتکب جرائم خشن نشده اند و سابقه کیفری زیاد ندارند آزاد خواهند شد.

وی با اشاره به بخشنامه مهریه گفت: در مهریه اصل بر این است که اگر شخص توانایی پرداخت داشته باشد می‌تواند پرداخت کند و کسی بابت مهریه نباید بازداشت شود و همکاران ما هم درصدد این هستند تا کسی بازداشت نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام.به نظرشما باکودکانی که والدین آزاری میکنند چه کنیم.واقعا ازدست بچه ها تواین زمان،کرونا به ستوه اومدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
مردم دیونه شدن
آخرین اخبار