هشدار رئیس جمهور چین درباره آغاز دوران جدید جنگ سرد

رئیس جمهور چین در نشست مجازی داووس، نسبت به وقوع دوران جدیدی از جنگ سرد هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یاهو،  شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی نیم ساعته خود در نشست مجازی داووس، درباره احتمال وقوع جنگ سرد در جهان هشدار داد.

او در این اجلاس مجازی به نمایندگان گفت ویروس کرونا نباید بهانه‌ای برای از میان بردن «جهانی سازی» شود. سال گذشته به دلیل شیوع ناگهانی ویروس کرونا، اقتصاد جهانی در رکوردی عمیق‌ فرو رفت و تبدیل به یک بحران بزرگ شد. این بیماری همه‌گیر هنوز پابرجاست، اما زمستان نمی‌تواند تا ابد مانع شروع بهار شود. بشریت بر این ویروس غلبه خواهد کرد و حتی قویتر ظاهر خواهد شد. 

رئیس جمهور چین از رهبران جهان خواست تا هماهنگی سیاست‌های اقتصاد کلان و نقش G۲۰ را در حاکمیت اقتصادی جهانی تقویت کنند. او چشم انداز اقتصاد جهانی را همچنان نامشخص خواند.

اولین سخنرانی شی در این مجمع پس از دفاع جدی از تجارت آزاد و جهانی سازی در سال ۲۰۱۷ انجام شد. او این بار هم با همان لحن مشابه و با طرفداری از چندجانبه گرایی به عنوان راه برون رفت از چالش‌های فعلی سخن گفت.

او گفت: ما باید اقتصاد جهانی را دوباره بسازیم؛ استانداردها، قوانین و سیستم‌های تبعیض آمیز و استثنایی را کنار بگذاریم و موانع تجارت، سرمایه گذاری و مبادلات فناوری را برداریم.

تاکنون نزدیک به صدمیلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۲ میلیون تن جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر ۸۹ هزار و ۱۱۵ مورد ابتلا در چین ثبت شده است.

آمریکا با حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۲۵ میلیون مورد ابتلا داشته است که نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. انگلیس نیز با بیش از ۶۶ میلیون نفر، بالغ بر ۳.۶ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۹۰ هزار مورد مرگ داشته است. در حالی که در کشور‌هایی که در زمینه مقابله با ویروس موفق‌تر بوده‌اند، مانند نیوزیلند با حدود ۵ میلیون نفر جمعیت، تنها بیش از ۲۲۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا وجود داشته است که فقط ۲۵ نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند.

برخلاف پیش بینی تحلیلگران، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۲.۳ درصد رشد تجربه کرده است. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده بود اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰، ۱.۹ ٪ رشد کند، اما سخنگوی اداره ملی آمار چین هنگام انتشار داده‌ها در ۱۸ ژانویه نتیجه را بهتر از آنچه انتظار داشتند توصیف کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار