ساماندهی و احیای بافت قدیم شهر کرمانشاه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کرمانشاه از اجرای طرح ساماندهی و احیای بافت قدیم شهر کرمانشاه خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،علیرضا مرادی بیستونی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر کرمانشاه، گفت : در این محدوده ۳۰۰ هکتاری هم محله‌ها و هم بنا‌هایی داریم که دارای اهمیت و ارزش تاریخی هستند.

او گفت : تاکنون بخش اعظمی از تک بنا‌هایی که در بافت تاریخی کرمانشاه قرار گرفته اند، مانند تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، مسجد حاج شهباز خان، مسجد جامع و تعدادی خانه تاریخی ثبت ملی شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کرمانشاه از اختصاص دو میلیارد تومان برای مرمت این بنا‌ها در سالجاری خبر داد و افزود: باتوجه به اهمیت این بنا‌های ثبت ملی شده، هرساله بنا به ضرورت برای تعدادی از آن‌ها اعتباراتی اختصاص داده می‌شود تا مرمت شوند، امسال نیز حدود دو میلیارد تومان برای این منظور اختصاص پیدا کرده است.

او افزود: مسجد حاج شهبازخان، مسجد جامع، تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک از جمله بنا‌هایی هستند که از محل این اعتبارات مرمت آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مرادی بیستونی ادامه داد: تعدادی خانه تاریخی مشارکتی مانند خانه رنده کش، حاج آخوند، سیدین و معین الکتاب را داریم که امسال برای مرمت آن‌ها اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

او هدف اصلی از اجرای طرح مرمت این بنا‌های تاریخی را احیاء بافت قدیم کرمانشاه و حفاظت از بنا‌هایی دانست که در این بافت به ثبت ملی رسیده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی کرمانشاه با تاکید براینکه وضعیت خانه‌های تاریخی به منظور جلوگیری از تخریب آن‌ها به صورت مستمر مورد رصد قرار می‌گیرد، گفت: این بنا‌ها را به شکل لکه‌های قرمز رنگی روی نقشه بافت تاریخی کرمانشاه مشخص کرده ایم تا مدام آن‌ها را مورد رصد قرار دهیم.

او افزود: علاوه بر خانه‌هایی که تاکنون به ثبت ملی رسیده اند، حدود ۱۵ خانه تاریخی دیگر هم داریم که باتوجه به اینکه حائز ارزش و اهمیت معماری و تاریخی هستند، برنامه ثبت ملی آن‌ها را در دستورکار قرار داده‌ایم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار