رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود:

عملیات بیولوژیک در سطح ۴۷۵ هکتار حوزه آبخیز شاهرود انجام شد

کشاورزیان بابیان اینکه عملیات بیولوژیک در سطح ۴۷۵ هکتار حوزه آبخیز شهرستان انجام شد، گفت: استفاده از جوامع محلی در این پروژه‌ها از سوی منابع طبیعی دنبال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود ضمن بیان اینکه عملیات بیولوژیک در ۴۷۵ هکتار از حوزه‌های آبخیز شهرستان شاهرود اجراشده است، ابراز داشت: این عملیات بیولوژیک مواردی نظیر کپه کاری، بذرپاشی و کنتور فارو را شامل می‌شود.

او ضمن بیان اینکه این عملیات در مناطق حوزه آبریز ابر، دهملا، سورخان، تاش، ابرسج و میغان از اول مهرماه سال جاری اجراشده است، افزود: درمجموع طی سال جاری ۸۸ میلیارد ریال عملیات آبخیزداری در حوزه‌های مذکور شهرستان به انجام رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه در این پروژه‌ها نیروهای بومی و جوامع محلی به کار گرفته می‌شوند، ابراز داشت: مشارکت مردم بیشترین تأثیر را در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی را دارد قطعاً بدون حضور مردم نمی‌توان از این عرصه وسیع حفاظت کرد لذا دخیل کردن مشارکت‌های مردمی در این پروژه‌ها دنبال می‌شود.

کشاورزیان ضمن بیان اینکه مهم‌ترین دستاوردهای آموزش و ترویج ارتباط مؤثر با مجریان و همیاران طبیعت و تبادل اطلاعات برای افزایش کمی و کیفی حفاظت از منابع طبیعی است، تصریح کرد: به همین منظور سامانه همیاران طبیعت آماده جذب و سامان‌دهی همیاران طبیعت در سه سطح دانش‌آموزی مروج و محافظ افتخاری است.

او بابیان آنکه قرق و حفاظت از مراتع در سطح ۴۷۵ هکتار از مراتع شاهرود با مشارکت مجریان طرح‌های مرتع‌داری و بهره‌برداران به اجرا درآمده است، افزود: افزایش تراکم پوشش گیاهی منطقه در پهنه‌های تحت قرق موجب تثبیت و پایداری خاک به‌عنوان بستر استقرار گیاهان و درنتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می‌شود.

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.