ساماندهی ۱۴۰۲ کودک خیابانی و کار در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: هزار و ۴۰۲ کودک خیابانی و کار طی امسال ساماندهی شده است که ۴۵۳ نفر آن‌ها ایرانی و بقیه اتباع بیگانه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، در نشست کارگروه اجتماعی فرهنگی و سلامت زنان و خانواده با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه کودکان به ویژه زیر ۵ سال است، گفت: یکی از علل بروز این آسیب‌ها توجه نکردن خانواده‌ها به سپردن کودکان در مهد کودک است.

او افزود: متاسفانه درصد کودکانی که در مهد‌ها از طریق خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند کمتر از ده درصد است، در حالی که کودکان واجد شرایط زیر شش سال کمتر، ۲۶ هزار نفر در ۷۰۰ مهد کودک داریم و آمار پایین سپردن کودکان به مهد‌ها آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد که یکی از آن‌ها همین مرگ کودکان است.

صادق زاده با اشاره به راه‌اندازی روستا مهد‌ها و مهد‌های کودک در حاشیه شهر‌ها تصریح کرد: در این مراکز، مقرر شد یک وعده غذای گرم بین فرزندان توزیع شود که پس از مدتی دیدیم همین موضوع در استقبال خانواده‌ها از مهد‌های کودک تاثیر مثبت داشته است.

او یکی دیگر از دلایل بروز آسیب‌ها در کودکان را در نداشتن مهارت در خانواده‌ها دانست و بیان داشت: خانواده‌های ما از بُعد مهارت‌های فرزند پروری به شدت ضعف دارند، در همین چند روزه شاهد اتفاقات مختلفی در شهرستان‌های استان بوده ایم که ریشه اش به نداشتن مهارت کنترل خشم از طریق مادر یا پدر خانواده برمی گردد.

صادق زاده گفت: باید به بحث مهارت آموزی خانواده‌ها خصوصا مادران توجه کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید به آسیب‌های دوره کودکی توجه داشت، افزود: مراکز آموزش مهارت‌های زندگی در چند شهرستان بزرگ استان راه‌اندازی شده و راه اندازی این مراکز در تمامی شهرستان‌های استان در دستور کار قرار دارد، چرا که با هزینه پایین می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌ها را گرفت.

صادق زاده، همکاری همه دستگاه‌ها را در ساماندهی کودکان کار و خیابانی خواستار شد و تصریح کرد: شیوه نامه ساماندهی کودکان خیابانی که از روی قانون حمایت از کودکان و اطفال نوشته شده، تقسیم کار مشخص شده و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و اگر همان شیوه نامه اجرا شود و همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند، مشکلی به عنوان کودک خیابانی نخواهیم داشت.

او گفت: طی امسال هزار و ۴۰۲ نفر از کودکان خیابانی و کار را ساماندهی کردیم که ۴۵۳ نفر آن‌ها ایرانی و مابقی اتباع بیگانه هستند که خود اتباع هم دو گروه هستند تعدادی مجاز و بقیه غیر مجاز که بعضا افراد تکراری هم در آن‌ها وجود دارد.

صادق زاده بیان داشت: ۸۹ نفر از اِین بچه‌ها در مراکزشبانه روزی نگهداری می‌شوند و ۹۵۳ نفر نیز خدمات آموزشی می‌گیرند.

علیرضا وحیدزاده معاون امور اجتماعی بهزیستی کرمان هم در این نشست با تشریح شیوه نامه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی پرداخت و گفت: شناسایی و جذب کار ماست، ولی جمع آوری کار ما نیست و اگر قرار است جمع آوری داشته باشیم، نیاز به مرکز غربالگری خواهیم داشت که این کودکان را تفکیک کند.

او افزود: در همین رابطه با یک ngo قرارداد بستیم، اما چون در فرآیند شیوه نامه مرکز غربالگری نداریم، امروز باید ایجاد این مرکز تصویب شود.

وحید زاده بیان داشت: موضوع دیگر بحث کودکان کار است و با توجه به تورم و بحران اقتصادی کودکان کار افزایش یافته اند و از دید مددکاری امن‌ترین جا برای کودکان همان سر چهار راه است و اگر آن‌ها را برانیم، به جا‌های دیگر و کار‌های دیگر واداشته می‌شوند و آسیب‌های جدی تری می‌بینند و باید برای اقتصاد آن‌ها و وضعیت کودکان فکری کرد.

مرضیه مهدوی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان هم در این جلسه با اشاره به تاکید زینی‌وند استاندار کرمان بر راه‌اندازی سمن‌سرا در استان گفت: ساختمان این مرکز آماده شده است.

او افزود: با رایزنی و پیشنهادات وزارت کشور، آیین‌نامه‌ای هم برای سمن سرا تهیه شده که هم مجوز قانونی برای فعالیت باشد و هم دچار تعارضات در اجرای کار نشوند.

مهدوی، هدف سمن‌سرا را تعمیق و توسعه مشارکت اجتماعی و زمینه‌ساز برای تقویت نقش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد دانست و تصریح کرد: سمن‌سرا نهاد غیردولتی است و مجوز رسمی و قانونی از استان دارد و در ماهیت آن انجام هرگونه فعالیت سیاسی ممنوع است.

سیدوحید احمدی طباطبائی معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه گزارشی از موارد فوت و آسیب کودکان زیر ۵ سال استان ارائه داد و گفت: از ابتدای امسال سه مورد غرق‌شدگی در حوضچه‌ها و استخر‌های کشاورزی داشته‌ایم که این مرگ‌ها قابلیت پیشگیری دارد.

او با تاکید بر اینکه پیشگیری از مرگ کودک به دلیل حوادث حتما باید مدنظر قرار گیرد، افزود: حصارکشی استخر‌های آب کشاورزی و نصب تابو‌های هشداردهنده در اطراف استخر‌ها امری بسیار مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

احمدی طباطبائی گفت: بررسی کیفیت وسایل بازی در پارک‌ها و ایمن‌سازی و مناسب‌سازی فضای پارک‌ها برای کودکان بسیار مهم است و با هزینه پایین می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌ها را گرفت.

علی شفیعی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری کرمان نیز در این جلسه از شناسایی ۶۸ کودک کار حرفه‌ای غیر ایرانی در استان کرمان خبر داد و گفت: این کودکان صرفا برای اقتصاد خانواده کار نمی‌کنند، عوامل ناهنجاری و چالش‌های متعددی وجود دارد به ویژه در کودکان افغان که به صورت حرفه‌ای و باندی برای افراد خاص کار می‌کنند.

او افزود: شناسایی سرباند‌ها را با کمک دستگاه قضائی انجام داده‌ایم.

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان هم گفت: آسیب‌های روحی و روانی کودکان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالی که از لحاظ قوانین و دستورالعمل کمبودی در این زمینه نداریم.

او بیان داشت: در کودکان مشکلات اعتیاد، طلاق، کار، بی‌سرپرست و بدسرپرست و ... را داریم، حتی اهمال و مسامحه در سرپرستی کودک جرم است و این برای کاهش آسیب کودکان تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند و باید مداخلات بنیادین را تقسیم و در دستور کار قرار داده تا به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار