عادی انگاری مردم خطرناک‌تر از کرونا

سه مرحله اوج شیوع کرونا در ایران و تلفات انسانی آن که تا مرگ روزانه ۴۰۰ نفر از هموطنان رسید هشداری برای همگان است که به محض سهل‌انگاری مردم بیماری با شدتی بیشتر از قبل قربانی خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکنون بر همگان آشکار شده که افزایش یا کاهش شیوع کرونا به طور مستقیم بستگی به مشارکت آحاد مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد.
 
هر زمان که مردم مشارکت خوبی در این زمینه داشتند و نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه احساس مسئولیت کردند شاهد کاهش تبعات این بیماری بودیم و هرگاه آحاد جامعه به این امر توجه نداشتند، آثار و تبعات آن در افزایش بیماری نشان داده شد.

در بهار و تابستان امسال که مردم توجه کافی به این مساله نداشتند شاهد موج دوم و سوم کرونا و افزایش تعداد بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا بودیم به طوری که تعداد زیادی از مناطق کشور از جمله شهرستان‌های گناباد، بجستان و خواف در جنوب خراسان رضوی در وضعیت قرمز از نظر شیوع این بیماری قرار گرفتند.

در یک ماه گذشته با عنایت بیشتر مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از حضور غیر ضروری در معابر عمومی و اجتماعات در کنار محدودیت‌های کرونایی صنوف دسته‌های شغلی دو، سه و چهار شاهد کاهش تبعات شیوع این بیماری بودیم و وضعیت این مناطق به رنگ‌های نارنجی، زرد و آبی تغییر یافت.

بیشتر بخوانید

در این شرایط عادی انگاری و سهل انگاری مردم در رعایت مسائل پیشگیرانه و دستورالعمل های بهداشتی به دغدغه مهم مسئولان و دست اندرکاران ذیربط تبدیل شده است.

فرنوش شریفی نیا مسئول بخش ایزوله بیماران تنفسی و کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی گفت: عادی انگاری مردم یک معضل مهم در شیوع ویروس کرونا است لذا همه باید در کنار رعایت مسائل پیشگیرانه از دورهمی‌های خانوادگی بپرهیزند.

او افزود: افزایش جمعیت سالمند گناباد و آسیب پذیری این رده سنی، نگرانی ما را نسبت به شیوع کرونا در این شهرستان افزایش داده است و باید با رعایت دقیق مسائل پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا و شیوع این بیماری تلاش کرد.

 مسئول بخش ایزوله بیماران تنفسی و کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی ادامه داد: افراد پرخطر شامل افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و بیمارانی است که نقص سیستم ایمنی دارند.

شریفی نیا بیان کرد: با توجه به موقعیت خراسان رضوی و گناباد از نظر رفت و آمد زائران و مسافران و از طرفی آسیب پذیری جامعه از نظر ابتلا به کرونا مردم باید موارد پیشگیری مانند خودداری از دست دادن و روبوسی و فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرما خوردگی و استفاده از ماسک و دستکش، شست و شوی مرتب و اصولی دست ها، پرهیز از حضور در اجتماعات و سفر‌های غیر ضروری را رعایت کنند.

علی عالمی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز گفت: عادی انگاری و کاهش احساس مسئولیت مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی به یک دغدغه جدی تبدیل شده و اگر مردم به این مسائل عنایت نداشته باشند تبعات منفی آن در یک ماه آینده در موج چهارم شیوع کرونا و افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها خود را نشان می‌دهد.

او افزود: با اینکه بسیاری از مردم و خانواده‌ها پیشگیری از کرونا را جدی گرفتند، ولی برخی افراد هنوز به رعایت توصیه‌های بهداشتی توجه ندارند.

 رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد مهم ترین علت این امر را دریافت پیام‌های ضد و نقیض شنیداری و دیداری در زمینه رعایت توصیه‌ها، تصمیم‌های ناهماهنگ و در برخی موارد غیرهمسو توسط مسئولان ذیربط، کاهش تاب‌آوری مالی و اجتماعی مردم و خانواده‌ها و خستگی و نابردباری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی برشمرد.

عالمی وضع قوانین بازدارنده و سخت‌گیری در اجرای قوانین برای مقابله با شیوع کرونا را ضروری دانست و بیان کرد: حلقه مفقوده در هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی در مقابله با کرونا، تدوین دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه مشترک بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، سخت‌گیری در اجرای قوانین و جریمه بدون مماشات متخلفان در این زمینه است.

او تصریح کرد: این اقدام ضمن احترام به مردمی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، موجب فرهنگ‌سازی در رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه می‌شود.

جواد باذلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد نیز گفت: تغییر وضعیت شهر‌ها از نظر شیوع کرونا نباید موجب عادی انگاری و کم توجهی مردم به رعایت شیوه نامه ها شود.

او افزود: برخی تغییر رنگ‌بندی مناطق را به معنی قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و رفع خطر ابتلا به بیماری می‌دانند در صورتی که این باور اشتباه باعث کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و رفتار‌های پیشگیرانه و در نتیجه افزایش میزان ابتلا به این بیماری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد ادامه داد: با همراهی و مشارکت مردم، گناباد و بجستان از وضعیت قرمز خارج شده، ولی ثبات آن بستگی به تعامل مردم دارد و رنگ‌بندی شهر‌ها از نظر شیوع کرونا برای رفع یا اعمال محدودیت‌های جدید است و این رنگ‌ها نباید در میزان توجه مردم به بیماری تاثیری داشته باشد چرا که وضعیت کرونا در هر منطقه‌ای به رفتار مردم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بستگی دارد.

باذلی بیان کرد: عادی انگاری، سهل‌انگاری و کم توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از رفت و آمد‌های غیرضروری وضعیت کرونایی هر منطقه را به رنگ‌های نارنجی و قرمز تبدیل می‌کند.

او با ابراز نگرانی از افزایش تعداد بیماران کرونایی و ابتلای خانوادگی به این ویروس در چند روز گذشته در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه تصریح کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری شده سرپایی به صورت تدریجی و خزنده در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد تاکید کرد: روند افزایشی موارد مثبت ابتلا به کرونا زنگ خطر جدی برای احتمال بازگشت به وضعیت قرمز در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
باسلام
چرا همش تقصیر رو گردن مردم می اندازید. خود مسئولین هم الان عادی انگاری می کنند. مصوبات ستاد کرونا در ادارات رعایت نمی شود یا نصفه و نیمه رعایت می شود.و . . . .