معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛

تامین واکسن کرونا از شرکت آسترازنکا

جان بابایی گفت: از چند مبدا در تدارک ورود واکسن کرونا هستیم که یکی از آنها شرکت آسترازنکا است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه سلام صبح بخیر اظهار کرد: به لطف خدا و همکاری و صبوری مردم شرایط آرامی را از جهت تعداد بیماران و میزان بستری‌های ویروس کرونا داریم. واقعیت این است که شرایط شکننده است و اگر بخواهیم از شیوه نامه‌های بهداشتی عدول کنیم مطمئنا این بیماری برای ما درد سر ایجاد می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: اگرچه زیر ساخت‌های کشور‌هایی اروپایی و امکانات بهداشتی آنها از کشورما خیلی بالاتر است اما این کشور‌ها نیز در مقابل ویروس کرونا فلج شده اند.

جان بابایی ادامه داد: روز‌های سختی برای تمام مردم دنیا داریم و هنوز به داروی درمانی قطعی نرسیده ایم، باوجود این در بیمارستان‌ها دارو‌های کمکی به بیماران کرونایی داده می‌شود. علاوه بر خستگی کادر درمان نگرانی دیگر ما کاسبان و مغازه داران هستند زیرا آنها درآمد روز مزد دارند و با تعطیلی‌ها از درآمد آن‌ها کاسته می‌شود.

او با بیان اینکه وقتی شهری قرمز می‌شود تمام مشاغل تعطیل می‌شوند، گفت: سخت‌ترین مشکل برای ما تعطیل کردن مشاغل است، اما چاره‌ای جز این نداریم به همین دلایل از مردم می‌خواهیم باز هم شیوه نامه‌ها را رعایت کنند. در عید و ماه رمضان مرگ و میر خیلی کاهش پیدا کرد، امیدواریم در نوروز ۱۴۰۰ نیز مرگ و میر ما کاهش پیدا کند.

میزان سرایت پذیری ویروس کرونا افزایش یافته است

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ویروس انگلیسی و میزان شیوع آن در کشور توضیح داد: ویروس سه ساختار ژنی دارد. بیشترین جهش در ساختمان بیرونی ویروس اتفاق افتاده و میزان سرایت پذیری و بیماری زایی افزایش یافته است اما قدرت کشندگی ویروس افزایش نیافته است. متاسفانه ویروس تاکنون به سمت سرایت پذیری بیشتر رفته است. تاکنون ۶ مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در کشور داشته ایم. حتی ویروس برزیلی هم غیر مستقیم می‌تواند به کشور وارد شود، بنابراین انتقال غیر ممکن نیست و در مجموع قدرت سرایت این ویروس خیلی بالاست.

او ادامه داد: وقتی دستور العملی در منطقه‌ای شکسته می‌شود پیک کرونا با سرعت به وجود می‌آید. آنچه در برزیل رخ داده می‌تواند به سرعت حدودا دو هفته در کشور‌های دیگر به وجود بیاید.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره علائم جدید بیماری کرونا مثل التهابات پوستی ادامه داد: تغییر ژنتیکی در ویروس شناخته نشده است، ولی این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. کرونا برخی از اعضای بدن را مستقیم هدف قرار می‌دهد مثل ریه و دستگاه تنفسی و در برخی مواقع سیستم ایمنی واکنش نشان می‌دهد و باعث بروز التهابات خاص در بدن می‌شود.

شیوع موج چهارم از ابتدای بهمن یک پیش بینی است

جان بابایی درباره خیز چهارم ویروس کرونا گفت: شیوع موج چهارم از ابتدای بهمن یک پیش بینی است. ۱۶ شهر نارنجی و ۱۷۰ شهر زرد و ۲۵۰ تا ۲۶۰ شهر آبی هستند. تغییر رنگ می‌تواند در دو هفته اتفاق بیفتد اما شرایط هر استانی با دیگری متفاوت است و این شرایط در شیوع بیشتر تاثیر گذار است. در استان‌هایی مثل کرمان و یزد ممکن است پیک چهارم نداشته باشیم، زیرا ابتلای زیاد را قبلا داشته اند. شرایط برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد به دلیل اینکه جمعیت آلوده نشده آن‌ها خیلی بالاست متفاوت از سایرین است و ممکن است شاهد پیک سنگین چهارم در این استان‌ها باشیم.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون استان‌های شمالی وضعیت مناسبی دارند. استان‌ها هرمزگان، بوشهر و فارس هنوز پیک سنگین نداشته اند به همین دلیل این استان‌ها وضعیت شکننده‌ای دارند و باید بیمار یابی، تست گسترده و ایجاد محدودیت‌ها را در این استان‌ها شدید‌تر ایجاد کرد. 

معاون درمان وزارت بهداشت توضیح داد: از چند مبدا در تدارک ورود واکسن هستیم که یکی از آنها شرکت بریتانیایی‌سوئدی آسترازنکا (AstraZeneca) است. باید صبر کنیم تا زمان آن قطعی شود چون مشکلات خاص واردات واکسن را داریم. 

جان بابایی گفت: زمان قطعی ورود واکسن شرکت بریتانیایی‌سوئدی، هنوز مشخص نیست ولی وقتی وارد شود، حتما مردم از آن بهره مند خواهند شد. برای واردات واکسن کرونا از سایر کشورهای خارجی نیز اقدامات لازم انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: این بیماری شرایط سختی را ایجاد می‌کند و مسئولان و مردم باید تلاش کنند تا شیوه نامه ها رعایت شود. ما می توانیم خیلی از مراسم های تشریفاتی و تجمع‌ها را نداشته باشیم، با برگزار نشدن آنها هیچ اتفاقی نمی افتد.

او ادامه داد: باید درباره واکسن واقعیت ها را قبول کنیم. در خیلی از کشورهای دنیا فاز مطالعاتی را با سرعت و فاز انسانی را با حجم خیلی بالا سپری کرده‌اند و تقریبا تمام دنیا در حال انجام آزمایش ها در تعداد و وسعت کمتر هستند.

جان بابایی بیان کرد: اینکه واکسن چقدر می تواند از ویروس جلوگیری کند هنوز مشخص نشده و نمی توان به طور قطع مواردی را اعلام کرد. اظهاری نظرهایی مثل واکسیناسیون دسته جمعی و فواید آن برای ایمنی جمعی بر اساس تجربه واکسن های قبلی در دنیا وجود دارد اما درباره این واکسن هنوز اطلاعاتی در دست نداریم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: تلاش های زیادی در کشور برای تامین و تولید واکسن کرونا انجام شده است. در ابتدای شیوع کرونا واردات لوازم حفاظتی به کشور ممنوع شد؛ انگلیس در اسفند ماه سه میلیون ماسک ایران را در گمرک خود بلوکه کرد.  

روی قول اروپایی ها نمی توانیم حساب کنیم

جان بابایی با بیان اینکه روی قول اروپایی ها نمی توانیم حساب کنیم، گفت: خیلی از کشورها به ما قول دادند که کیت آزمایشگاهی و ماسک بدهند اما ندادند. نمی خواهیم واکسن وارد نکنیم اما هر چه زودتر باید روی پای خود بایستیم. مردم بدانند ما به واکسن‌های داخلی خودمان اطمینان بیشتری داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: زیر ساخت های ایجاد شده برای واکسن در کشور این را نوید می دهد که بتوانیم حداقل افراد خیلی آسیب پذیر را واکسینه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sona
۱۹:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
به امید

روزهای

خوب

و

پیشرفت

کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
آسترازنکا هم از نوع mRNA هست اما از فایزر خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
شما انگار با وارد کردن واکسن خارجی کمر به قتل جوانها بسته اید باشگاه پی گیر باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اینکه همون واکسن انگلیسیه. تولید مشترک با سوئده!!!
آخرین اخبار