نابودی کرونا تا پایان ۲۰۲۱ به دو شرط

پاندومی کرونا با دو راهکار تا پایان سال ۲۰۲۱ می‌تواند خاموش شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دکتر عباس علی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تداوم رعایت مسائل پیشگیرانه تا دستیابی به حد قابل قبول پوشش واکسیناسیون بسیار تأثیر گذار است گفت: به نظر می‌رسد اگر ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایمنی طبیعی (ابتلا به کرونا) یا ایمنی مصنوعی (دریافت واکسن) را کسب کنند احتمالا می‌توانیم با توجه به تلاش‌های جهانی پاندومی را تا پایان سال ۲۰۲۱ خاتمه یافته تلقی کنیم.

او افزود: این احتمال به رفتار و جهش‌های احتمالی ویروس کرونا، طول مدت ایمنی ناشی از مصونیت طبیعی و اکتسابی پس از تلقیح واکسن و نامشخص بودن پدیده تقویت وابسته به آنتی بادی که سبب تشدید بیماری می‌شود بستگی دارد.

این اپیدمیولوژیست گفت: در صورت وجود ایمنی و کارایی بالای واکسن، پوشش مناسب در جامعه و کاهش شدت بیماری در افراد واکسینه شده، می‌توان شرایط پاندومی کرونا را کاملا در دنیا تغییر داد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تجدید نظر در نظام بهداشت و سلامت کشور برای مواجهه صحیح با اپیدمی‌های مشابه را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: متاسفانه ضعف نظام مراقبتی کشور برای شناسایی سریع مبتلایان، نبود آمادگی در نظام سلامت و سطوح بهداشتی، از دست دادن زمان‌های اولیه منجر به افزایش روند کشندگی در اوایل اپیدمی شود در حالیکه صورتی‌که مانند برخی کشور‌ها مانند نیوزلند، کره جنوبی و سنگاپور با اعمال استراتژی‌های کنترلی صحیح و سریع برای کشف سریع عفونت و ایزوله کردن مبتلایان می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

دکتر علی پور، با تاکید بر علمی بودن مبانی طرح شهید سلیمانی نظارت و ارزیابی آن را ضروری دانست و گفت: از ابتدای شیوع کرونا گروه‌های داوطلب در بخش‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که متاسفانه سازماندهی و هماهنگی آن‌ها به صورت دقیق انجام نشد، ولی در طرح شهید سلیمانی این ضعف برطرف شده و ارتباط بین افراد نیازمند، خیّرین و نیرو‌های داوطلب به خوبی برقرار شده است.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت برای مجاب کردن دیگران به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید الگو باشد، گفت: در بعضی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز خصوصی شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار