پایگاه شهری اورژانس مسجدسلیمان امدادرسانی نمی‌کند/ خود درمانی بهتر از مرگ است!

در اتفاقی عجیب و نادر، یکی از پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی در شهرستان مسجدسلیمان تعطیل و درِ آن قفل شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صبح یک روز سرد زمستانی در حالیکه خورشید خود را از پشت و ابر‌ها نمایان کرده بود، افسانه یکی از زن‌های خانه دار مسجدسلیمان با صدای سرفه‌های آراد فرزند ۴ ساله اش از خواب بیدار می‌شود، صدایی دلخراش که تحمل شنیدنش برایش سخت بود.

او در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اشک از چشمان آراد سرازیر می‌شد، به سختی می‌توانست نفس بکشد، لحظه به لحظه نفس کشیدن برای او سخت‌تر می‌شد، رنگش به کبودی می‌رفت و چشمانش در حال سفید شدن، دیدن چنین صحنه‌هایی بی سابقه بود.

افسانه اظهار داشت: به تلفن دسترسی نداشتم، چادر به سر کردم و با پای برهنه و سراسیمه از خانه بیرون آمدم، در راه چندین بار زمین خوردم، ولی با هر زحمتی بود خودم را به پایگاه اورژانس واقع در بازار مسجدسلیمان رساندم به امید اینکه نیرو‌های امدادی را برای نجات فرزندم به منزل ببرم، به محل که رسیدم با تصویری عجیب مواجه شدم.

اگر بد حال شدید به فوریت‌های پزشکی زنگ نزدید/ پایگاه اورژانس مسجدسلیمان تعطیل است

این مادر مسجدسلیمانی تصریح کرد: در پایگاه اورژانس شهری واقع در بازار تعطیل بود و قفلی بر در گواه بر این می‌داد که کسی در ساختمان نیست، هر چه در کوبیدم و صدا زدم و کمک خواستم کسی پاسخگو نبود، دوباره به خانه برگشتم و خداروشکر همسایه‌ها توانسته بودند جان فرزندم را نجات دهند.

به گفته افسانه، طی روز‌های گذشته هم پیرمردی در همسایگی آن‌ها و با سابقه سکته مغزی دچار افزایش فشار خون می‌شود و از سایر پایگاه‌ها با مسافت بیشتری از محل وقوع حادثه برای امدادرسانی آمده اند و بحمدالله اتفاق ناخوشایندی برای او رخ نداد و جان سالم به در برد.

به منظور پیگیری موضوع و علت تعطیلی پایگاه شهری اورژانس واقع در بازار مسجدسلیمان با مسئولان مربوطه تماس گرفتم.

مصطفی محمدی سرپرست مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی مسجدسلیمان درخصوص علت تعطیلی این پایگاه به خبرنگار ما گفت: آمبولانس این پایگاه دچار مشکل فنی شده و با توجه به اینکه انجام تعمیرات تخصصی در شهرستان امکانپذیر نیست، باید خودرو‌ها به مرکز استان خوزستان منتقل شوند.

او افزود: علاوه مشکلات فنی برای آمبولانس ها، با کمبود نیرو در مسجدسلیمان مواجه هستیم، این در حالی است که هر پایگاه اورژانس نیاز به ۶ نیروی آماده به کار دارد و هم اکنون ۳۷ نفر در پایگاه‌های شهرستان اعم از نیرو‌های امدادی، اپراتور، راننده و ... مشغول به کار هستند و به حداقل ۴ نفر دیگر نیاز داریم.

محمدی در پاسخ به این سوال که " چرا نیرو‌های امدادی در پایگاه حضور ندارند؟ " بیان کرد: تعدادی از نیرو‌ها به بیماری کرونا ویروس مبتلا شده اند، ۲ نفر دیگر نیز به علت شکستگی از ناحیه پا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، اما اگر بیمار با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد، نیرو‌ها از نزدیک‌ترین پایگاه به محل اعزام می‌شوند.

اگر بد حال شدید به فوریت‌های پزشکی زنگ نزدید/ پایگاه اورژانس مسجدسلیمان تعطیل است

سرپرست مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی مسجدسلیمان با بیان اینکه هم اکنون ۳ پایگاه اورژانس شهری و ۲ پایگاه جاده‌ای در محدوده مسجدسلیمان در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک ۲ پایگاه دیگر در شهرستان راه اندازی و افتتاح خواهد شد و امیدواریم طی روز‌های آینده با رفع مشکل فنی آمبولانس ۱۱۵، پایگاه واقع در بازار شهرستان مجدد فعال شود.

برخی شاهدان عینی از همکاری نکردن نیرو‌های امدادی و نبود نظارت‌ها بر پایگاه‌های اورژانس گلایه دارند و می‌گویند اگر شیفت صبح تمام شد، برای شیفت عصر کسی در مرکز نیست و بار‌ها اتفاق افتاده که نظارتی بر عملکرد نیرو‌های مستقر در پایگاه صورت نمی‌گیرد.

اینکه آمبولانس پایگاه اورژانس خراب و به مرکز استان برای انجام تعمیرات تخصصی منتقل شده، جای خود دارد، اما آیا می‌شود به دلیل خرابی خودرو، نیرو‌های امدادی دست از کار بکشند؟ اگر بیمار بخواهد مثلا برای تست فشار خون، افت قند خون و سایر مداخلات درمانی سرپایی و بدون نیاز به اعزام آمبولانس به مرکز مراجعه کند، نباید کسی حضور داشته باشد؟ شاید همین چند ثانیه برای تست، فاصله زندگی باشد تا مرگ، شاید اعزام نیرو‌ها از پایگاهی دورتر و تاخیر رسیدگی به بیمار، سبب رفتن به خواب ابدی باشد، از زندگی تا مرگ فقط یک نفس فرصت داریم، روز‌های زندگی را با سهل انگاری از دیگران غارت نکنیم.

اگر بد حال شدید به فوریت‌های پزشکی زنگ نزدید/ پایگاه اورژانس مسجدسلیمان تعطیل است

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اره دیگه دانشگاه اهواز هست و مدیریتش جای تاسف داره .بعد شوش و گتوند به راحتی از مجموعه دزفول خارج میشه تا به شرایط مسجدسلیمان و لالی و... برسه واقعا بی انصافی نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟