سرطان سینه یک چهارم از کل سرطان ها‌ی زنان را به خود اختصاص می‌دهد

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: سرطان سینه شایع‌ترین بیماری در بین خانم‌ها است.

شراره نیک سیر کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت:بیماری کنسر برست (سرطان سینه) شایعترین بیماری در خانم‌ها به شمار می‌آید و یک چهارم از کل سرطان ها‌ی زنان را به خود اختصاص می‌دهد.

او بیان کرد: شیوع این بیماری در اغلب کشور‌های جهان درحال افزایش است که درصورت تشخیص زودرس درمان پذیر است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان در ادامه افزود:سالیانه حدود ۱۲۸۰۰ نفر از زنان درکشور به این سرطان مبتلا می‌شوند و در استان همدان بیش از ۲۶۰ نفر به کنسر برست مبتلا می‌شوند.

نیک سیر با اشاره به اینکه کنسر برست معمولا ایجاد درد نمی‌کند افزود:احساس سفتی یا غده در زیر بغل شایع‌ترین علامت این بیماری به شمار می‌آید.

او با بیان به این که ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص کنسر برست است گفت:زنان بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر ۲ سال یک بار و افرادی که از بستگان نزدیک شان مبتلا به کنسر برست هستند هر ۶ ماه یک بار باید توسط پزشک معاینه شوند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری کنسر برست گفت: کنترل وزن، ورزش منظم مانند پیاده روی تند به میزان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در روز برای ۵ روز در هفته، کنترل میزان و نوع چربی رژیم غذایی (چربی‌های اشباع موجود درگوشت و لبنیات پر چرب) نسبت به چربی‌های غیر اشباع موجود در آجیل و روغن زیتون بیشتر فرد را به خطر کنسر برست قرار می‌دهد، مصرف گوشت قرمز را به کمتر از ۳ بار در هفته محدود کنید و چربی‌های اضافی گوشت مرغ را قبل از مصرف جدا نمایید و دور بریزید.

انتهای پیام/م

برچسب ها: علوم پزشکی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.